Předmět: Environmentální tvorba ve výuce

« Zpět
Název předmětu Environmentální tvorba ve výuce
Kód předmětu KVK/ET
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Schuster Václav, Prof. akad. sochař dr. h. c.
  • Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
Prostorová tvorba v zaměření na vnímání a uchopování místa, prostředí. Objektová tvorba v souvislostech konkrétní prostorové situace. 1. Úvod, vyhlášení semestrálního tématu 2.- 4. výběr místa v krajině nebo v umělém prostředí 5.- 7. návštěva výstavy kulturní akce, diskuse. Výtvarná interpretace formou instalace 8.- 9. dílčí prezentace autorských projektů 10.- 11. etuda instalace v přírodním prostředí a umělém prostředí 12. Závěrečná prezentace semestrálních projektů 13. Zhodnocení semestrální práce, zpětná vazba, diskuse

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
odlišit možnosti volné i užité prostorové tvorby;
popsat souvislosti mezioborové vztahy architektury a designu;
vysvětlit možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby.
Odborné dovednosti
projevit určitý stupeň manuální zručnosti;
flexibilně pracovat s různými materiály, konceptualizovat a výtvarně uchopit zadání.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat různé přístupy v oblasti prostorové tvorby včetně možností užití různých médií.
Odborné dovednosti
využít konkrétní formu a médium pro vlastní koncept;
transformovat vlastní koncept a uchopení situace do pedagogické tvorby.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Skupinová konzultace,
Individuální konzultace,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
  • Adamec, Jaromír; Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. II. Praha ; SPL-Práce, 2000. ISBN 80-86287-23-8.
  • Blanc, Nathalie. Benish, Barbara L. Form, Art and the Environment: Engaging in Sustainability (Routledge Studies in Culture and Sustainable Development). Routledge, 2016. ISBN 978-11-3896-040-4.
  • Collins, Judith. Sculpture today. London : Phaidon, 2007. ISBN 978-0-7148-4314-8.
  • Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním uměním. [Praha] : Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
  • GEORGE, Herbert. The elements of sculpture: a viewer's guide. London: Phaidon Press, 2014. ISBN 978-07-1486-741-0.
  • Marzona, Daniel; Grosenick, Uta. Conceptual art. Köln : Taschen, 2005. ISBN 3-8228-2962-5.
  • NAVRÁTIL, O. Řečiště a vlna. České umění a environmentální problematika na počátku 21. století. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9837-4.
  • Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
  • ŘEPA, K.; POSPÍŠIL, A.; DUCHKOVÁ, Z. a FILIP, M. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově.. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022. ISBN 978-80-7394-968-6.
  • STEVERL, H. Umění bez daně. Praha: AVU, 2023. ISBN 978-80-88366-54-6.
  • Šamšula, Pavel; Adamec, Jaromír. Průvodce výtvarným uměním. I. Praha : Práce, 2000. ISBN 80-86287-22-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr