|
Vyučující
|
-
Lejsek Martin, prof. akad. soch. dr. h. c.
-
Bačák Karel, MgA. et MgA. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Prostorová tvorba v zaměření na vnímání a uchopování místa, prostředí. Objektová tvorba v souvislostech konkrétní prostorové situace. 1. Úvod, vyhlášení semestrálního tématu 2.- 4. výběr místa v krajině nebo v umělém prostředí 5.- 7. návštěva výstavy kulturní akce, diskuse. Výtvarná interpretace formou instalace 8.- 9. dílčí prezentace autorských projektů 10.- 11. etuda instalace v přírodním prostředí a umělém prostředí 12. Závěrečná prezentace semestrálních projektů 13. Zhodnocení semestrální práce, zpětná vazba, diskuse
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| odlišit možnosti volné i užité prostorové tvorby; |
| popsat souvislosti mezioborové vztahy architektury a designu; |
| vysvětlit možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| projevit určitý stupeň manuální zručnosti; |
| flexibilně pracovat s různými materiály, konceptualizovat a výtvarně uchopit zadání. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat různé přístupy v oblasti prostorové tvorby včetně možností užití různých médií. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| využít konkrétní formu a médium pro vlastní koncept; |
| transformovat vlastní koncept a uchopení situace do pedagogické tvorby. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Diskuse, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Diskuse, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Skupinová konzultace, |
| Individuální konzultace, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Portfolio, |
| Výstupní projekt, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Portfolio, |
| Výstupní projekt, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
-
Adamec, Jaromír; Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. II. Praha ; SPL-Práce, 2000. ISBN 80-86287-23-8.
-
Blanc, Nathalie. Benish, Barbara L. Form, Art and the Environment: Engaging in Sustainability (Routledge Studies in Culture and Sustainable Development). Routledge, 2016. ISBN 978-11-3896-040-4.
-
Collins, Judith. Sculpture today. London : Phaidon, 2007. ISBN 978-0-7148-4314-8.
-
Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním uměním. [Praha] : Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
-
GEORGE, Herbert. The elements of sculpture: a viewer's guide. London: Phaidon Press, 2014. ISBN 978-07-1486-741-0.
-
Marzona, Daniel; Grosenick, Uta. Conceptual art. Köln : Taschen, 2005. ISBN 3-8228-2962-5.
-
NAVRÁTIL, O. Řečiště a vlna. České umění a environmentální problematika na počátku 21. století. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9837-4.
-
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
ŘEPA, K.; POSPÍŠIL, A.; DUCHKOVÁ, Z. a FILIP, M. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově.. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2022. ISBN 978-80-7394-968-6.
-
STEVERL, H. Umění bez daně. Praha: AVU, 2023. ISBN 978-80-88366-54-6.
-
Šamšula, Pavel; Adamec, Jaromír. Průvodce výtvarným uměním. I. Praha : Práce, 2000. ISBN 80-86287-22-X.
|