Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Role audiovize a fotografie - význam vizuální a audiovizuální gramotnosti 2. Filmová a audiovizuální výchova v ČR a v zahraničí, historie a současnost 3. Fotografie v edukaci, historie a současnost 4. Významné mezníky dějin evropského a světového filmu 5. Český a československý film, historie a současnost 6. Historie fotografie, významné mezníky a současnost 7. Význam sémiotické a neoformalistické analýzy filmového umění, včetně narativních a nenarativních forem 8. Filmové a televizní žánry, charakteristika a současnost 9. Fotografické žánry, charakteristika a současnost 10. Význam digitálního videa a fotografie - bitmapové a videoeditory editory a jejich možnosti 11. Proces tvorby videa (námět, storyboarding a druhy scénářů, produkce a postprodukce) 12. Proces fotografické tvorby (námět, fotoscénář a formy stylizace) a jeho reflexe v edukaci 13. Fotografie a audiovize v masmédiích a kultuře
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat projevy vizuální a audiovizuální kultury z hlediska obsahu a užitých výrazových prostředků; |
objasnit základní mezníky vývoje výtvarného umění ve 20. století. |
Odborné dovednosti |
---|
formulovat vlastní tvůrčí záměr při práci s digitálními technologiemi. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit proměny fotografie, audiovize a kinematografie v kontextu historického vývoje; |
vysvětlit funkce filmu a audiovizuálního umění v současné společnosti a kultuře; |
objasnit pojem videoart a zasadit ho do širšího kontextu audiovizuální kultury. |
Odborné dovednosti |
---|
sestavit scénář a vytvořit video dle vlastního tvůrčího záměru; |
využít výrazové možnosti audiovizuální tvorby a osvojit si některé digitální techniky; |
experimentovat s médiem fotografie a rozvážně provádět postprodukční úpravy vzhledem k obsahu vizuálního vyjádření; |
plánovat učební úlohy pro žáky základní školy zaměřené na fotografickou, filmovou a audiovizuální tvorbu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Anděl, Jaroslav. Příběh moderního média : česká fotografie 1840-1950 = [A story of a modern medium : Czech photography 1840-1950] : Galerie Rudolfinum 15.1-28.3.2004. Praha : KANT, 2004. ISBN 80-86217-66-3.
-
Bate, David. Art photography. 2015. ISBN 978-1-84976-224-3.
-
Bordwell, D.,Thompsonová, K. Umění filmu - Úvod do studia formy a stylu. AMU Praha, 2011. ISBN 978-80-7331-2.
-
Doubravová, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-566-0.
-
FILIPOVÁ, P. Výtvarná výchova a digitální svět. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2021. ISBN 978-80-908056-1-3.
-
Kelby, Scott. Digitální fotografie 2. Vyd. 1. Brno : Zoner Press, 2008. ISBN 978-80-7413-010-6.
-
Mašek, J. A pedagogy of audio-visual literacy: The promoting and improvement of culture, media and citizenship education in society. London, 2012.
-
Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
-
MERVART, Jan a PETERA, Jaromír. Média a multimédia v pedagogické praxi. Filmová a multimediální tvorba.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-045-0.
-
Monaco, J. Jak číst film: Svět filmů, médií a multimédií. Praha: Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
-
Valušiak, Josef. Základy střihové skladby. V Praze : FAMU, 2005. ISBN 80-7331-039-2.
-
VORÁČ, D.; KOPECKÝ, K. Nová média ve výuce mediální výchovy.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2023. ISBN 978-80-244-6299-8.
|