Předmět: Filmová a fotografická výchova

« Zpět
Název předmětu Filmová a fotografická výchova
Kód předmětu KVK/FFV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Role audiovize a fotografie - význam vizuální a audiovizuální gramotnosti 2. Filmová a audiovizuální výchova v ČR a v zahraničí, historie a současnost 3. Fotografie v edukaci, historie a současnost 4. Významné mezníky dějin evropského a světového filmu 5. Český a československý film, historie a současnost 6. Historie fotografie, významné mezníky a současnost 7. Význam sémiotické a neoformalistické analýzy filmového umění, včetně narativních a nenarativních forem 8. Filmové a televizní žánry, charakteristika a současnost 9. Fotografické žánry, charakteristika a současnost 10. Význam digitálního videa a fotografie - bitmapové a videoeditory editory a jejich možnosti 11. Proces tvorby videa (námět, storyboarding a druhy scénářů, produkce a postprodukce) 12. Proces fotografické tvorby (námět, fotoscénář a formy stylizace) a jeho reflexe v edukaci 13. Fotografie a audiovize v masmédiích a kultuře

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
interpretovat projevy vizuální a audiovizuální kultury z hlediska obsahu a užitých výrazových prostředků;
objasnit základní mezníky vývoje výtvarného umění ve 20. století.
Odborné dovednosti
formulovat vlastní tvůrčí záměr při práci s digitálními technologiemi.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit proměny fotografie, audiovize a kinematografie v kontextu historického vývoje;
vysvětlit funkce filmu a audiovizuálního umění v současné společnosti a kultuře;
objasnit pojem videoart a zasadit ho do širšího kontextu audiovizuální kultury.
Odborné dovednosti
sestavit scénář a vytvořit video dle vlastního tvůrčího záměru;
využít výrazové možnosti audiovizuální tvorby a osvojit si některé digitální techniky;
experimentovat s médiem fotografie a rozvážně provádět postprodukční úpravy vzhledem k obsahu vizuálního vyjádření;
plánovat učební úlohy pro žáky základní školy zaměřené na fotografickou, filmovou a audiovizuální tvorbu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s demonstrací,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Test,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Anděl, Jaroslav. Příběh moderního média : česká fotografie 1840-1950 = [A story of a modern medium : Czech photography 1840-1950] : Galerie Rudolfinum 15.1-28.3.2004. Praha : KANT, 2004. ISBN 80-86217-66-3.
  • Bate, David. Art photography. 2015. ISBN 978-1-84976-224-3.
  • Bordwell, D.,Thompsonová, K. Umění filmu - Úvod do studia formy a stylu. AMU Praha, 2011. ISBN 978-80-7331-2.
  • Doubravová, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-566-0.
  • FILIPOVÁ, P. Výtvarná výchova a digitální svět. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2021. ISBN 978-80-908056-1-3.
  • Kelby, Scott. Digitální fotografie 2. Vyd. 1. Brno : Zoner Press, 2008. ISBN 978-80-7413-010-6.
  • Mašek, J. A pedagogy of audio-visual literacy: The promoting and improvement of culture, media and citizenship education in society. London, 2012.
  • Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
  • MERVART, Jan a PETERA, Jaromír. Média a multimédia v pedagogické praxi. Filmová a multimediální tvorba.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-045-0.
  • Monaco, J. Jak číst film: Svět filmů, médií a multimédií. Praha: Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
  • Valušiak, Josef. Základy střihové skladby. V Praze : FAMU, 2005. ISBN 80-7331-039-2.
  • VORÁČ, D.; KOPECKÝ, K. Nová média ve výuce mediální výchovy.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2023. ISBN 978-80-244-6299-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr