Předmět: Filmová a audiovizuální výchova

« Zpět
Název předmětu Filmová a audiovizuální výchova
Kód předmětu KVK/FIAV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Filmová a audiovizuální výchova jako prostředek k rozvoji specifických úrovní vizuální a audiovizuální gramotnosti. Filmová a audiovizuální výchova v ČR a v zahraničí, historie a současnost. 2. Výrazové prostředky filmu a zvláštnosti technologie filmové tvorby (námět, scénář a formy previzualizace, vizuální a speciální efekty, režie, střih a postprodukce, motion design atd.) a její reflexe v edukaci. 3. Význam sémiotické a neoformalistické analýzy filmového umění, včetně narativních a nenarativních forem - otázky interpretace filmového díla ve vzdělávání. 4. Vzdělávací praxe s audiovizuálním materiálem - metody a formy. 5. Reflexe non-narativní, experimentální, dokumentární, hudební a reklamní formy audiovize. 6. Počátky filmu a filmového vyprávění (Lumiérové, G. Melies, W. D. Griffith, S. Ejzenštejn). 7. Expresionismus, impresionismus a surrealismus ve filmu ve 20. letech minulého stol. Absolutní film. 8. Filmový žánr. Historie Hollywoodu a nových žánrů (western, gangsterský film, muzikál, thriller, komedie). Produkční společnosti, studiový systém, největší osobnosti a nejvýznamnější filmy. 9. Filmové umění 40 a 50. let 20. stol. - osobnosti F. Fellini a M. Antonioni, O. Welles a Bergmanova poetika. "Nová vlna československého filmu" v 60. letech 20. stol., osobnosti a estetika tvorby. Dobový film F. Vláčila. 10. Postmodernizmus v kinematografii (D. Lynch, Q. Tarantino). Postmoderní tendence v naraci a vizualitě. 11. Druhy a principy dokumentární tvorby, významné osobnosti českého dokumentu. 12. Hudební videoklip jako významná součást audiovizuálního umění. 13. Pojem videoartu a význam videoumění, formy a významní představitelé u nás a ve světě.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
interpretovat projevy vizuální a audiovizuální kultury z hlediska obsahu a užitých výrazových prostředků;
objasnit základní mezníky vývoje výtvarného umění ve 20. století.
Odborné dovednosti
formulovat vlastní tvůrčí záměr při práci s digitálními technologiemi.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit výrazové prostředky audiovize a kinematografie v kontextu historického vývoje;
vysvětlit funkce filmu a audiovizuálního umění v současné společnosti a kultuře;
objasnit pojem videoart a zasadit ho do širšího kontextu audiovizuální kultury.
Odborné dovednosti
sestavit scénář a vytvořit video dle vlastního tvůrčího záměru;
využít výrazové možnosti audiovizuální tvorby a osvojit si některé digitální techniky;
plánovat učební úlohy pro žáky základní školy zaměřené na filmovou a audiovizuální tvorbu.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Projektová výuka,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Výstupní projekt,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • BÖHM, M.; ČIHÁK, M.; HUDEC, Z; BROTHÁNEK, A; KOZÁKOVÁ, T. et al. Česká škola střihové skladby. V Praze: NAMU, 2023. ISBN 978-80-7331-638-9.
  • ČIHÁK, M. Ponorná řeka kinematografie. Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2013. ISBN 978-80-7331-283-1.
  • DVOŘÁKOVÁ, T. a kol. Co byla a co je televize - dobrodružná výprava za obrazovkou pro malé i velké.. Praha, Argo, 2020. ISBN 978-80-257-3306-6.
  • GIANNALBERTO, B. Dějiny animovaného filmu, Díl 1. Počátky ? zlatý věk. Akademie múzických umění, 2023. ISBN 9788085182392.
  • MAŠEK, J; ZIKMUNDOVÁ, V. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Západočeská univerzita v Plzni, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
  • SMITH, I. Stručný příběh filmu: kapesní průvodce klíčovými žánry, filmy, náměty a technikami.. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-1258-6.
  • SZEKELY, George a SZEKELY, Ilona. Video art for the classroom. Reston: National Art Education Association, 2005. ISBN 1-890160-27-X.
  • VALUŠIAK, J. Základy střihové skladby. Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2018. ISBN 978-80-7331-455-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr