Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Filmová a audiovizuální výchova jako prostředek k rozvoji specifických úrovní vizuální a audiovizuální gramotnosti. Filmová a audiovizuální výchova v ČR a v zahraničí, historie a současnost. 2. Výrazové prostředky filmu a zvláštnosti technologie filmové tvorby (námět, scénář a formy previzualizace, vizuální a speciální efekty, režie, střih a postprodukce, motion design atd.) a její reflexe v edukaci. 3. Význam sémiotické a neoformalistické analýzy filmového umění, včetně narativních a nenarativních forem - otázky interpretace filmového díla ve vzdělávání. 4. Vzdělávací praxe s audiovizuálním materiálem - metody a formy. 5. Reflexe non-narativní, experimentální, dokumentární, hudební a reklamní formy audiovize. 6. Počátky filmu a filmového vyprávění (Lumiérové, G. Melies, W. D. Griffith, S. Ejzenštejn). 7. Expresionismus, impresionismus a surrealismus ve filmu ve 20. letech minulého stol. Absolutní film. 8. Filmový žánr. Historie Hollywoodu a nových žánrů (western, gangsterský film, muzikál, thriller, komedie). Produkční společnosti, studiový systém, největší osobnosti a nejvýznamnější filmy. 9. Filmové umění 40 a 50. let 20. stol. - osobnosti F. Fellini a M. Antonioni, O. Welles a Bergmanova poetika. "Nová vlna československého filmu" v 60. letech 20. stol., osobnosti a estetika tvorby. Dobový film F. Vláčila. 10. Postmodernizmus v kinematografii (D. Lynch, Q. Tarantino). Postmoderní tendence v naraci a vizualitě. 11. Druhy a principy dokumentární tvorby, významné osobnosti českého dokumentu. 12. Hudební videoklip jako významná součást audiovizuálního umění. 13. Pojem videoartu a význam videoumění, formy a významní představitelé u nás a ve světě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat projevy vizuální a audiovizuální kultury z hlediska obsahu a užitých výrazových prostředků; |
objasnit základní mezníky vývoje výtvarného umění ve 20. století. |
Odborné dovednosti |
---|
formulovat vlastní tvůrčí záměr při práci s digitálními technologiemi. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit výrazové prostředky audiovize a kinematografie v kontextu historického vývoje; |
vysvětlit funkce filmu a audiovizuálního umění v současné společnosti a kultuře; |
objasnit pojem videoart a zasadit ho do širšího kontextu audiovizuální kultury. |
Odborné dovednosti |
---|
sestavit scénář a vytvořit video dle vlastního tvůrčího záměru; |
využít výrazové možnosti audiovizuální tvorby a osvojit si některé digitální techniky; |
plánovat učební úlohy pro žáky základní školy zaměřené na filmovou a audiovizuální tvorbu. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Projektová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výstupní projekt, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
BÖHM, M.; ČIHÁK, M.; HUDEC, Z; BROTHÁNEK, A; KOZÁKOVÁ, T. et al. Česká škola střihové skladby. V Praze: NAMU, 2023. ISBN 978-80-7331-638-9.
-
ČIHÁK, M. Ponorná řeka kinematografie. Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2013. ISBN 978-80-7331-283-1.
-
DVOŘÁKOVÁ, T. a kol. Co byla a co je televize - dobrodružná výprava za obrazovkou pro malé i velké.. Praha, Argo, 2020. ISBN 978-80-257-3306-6.
-
GIANNALBERTO, B. Dějiny animovaného filmu, Díl 1. Počátky ? zlatý věk. Akademie múzických umění, 2023. ISBN 9788085182392.
-
MAŠEK, J; ZIKMUNDOVÁ, V. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Západočeská univerzita v Plzni, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
-
SMITH, I. Stručný příběh filmu: kapesní průvodce klíčovými žánry, filmy, náměty a technikami.. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-1258-6.
-
SZEKELY, George a SZEKELY, Ilona. Video art for the classroom. Reston: National Art Education Association, 2005. ISBN 1-890160-27-X.
-
VALUŠIAK, J. Základy střihové skladby. Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2018. ISBN 978-80-7331-455-2.
|