Vyučující
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Sýkora Chacon Gil, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Co jsou to galerijní animace. Typologie a metodika galerijních animací. Uplatňování prvků a principů pedagogického konstruktivismu a zážitkové pedagogiky v galerijních animacích. Galerijní animace a artefiletika. Koncipování galerijních animací ve vazbě na Rámcový vzdělávací program. Příprava galerijní animace a její formy. Realizace animace. Dokumentace animací a její zpracování. Využití dokumentace v reflexi a evaluaci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a výtvarného umění; |
pojmenovat nejznámější projevy výtvarné umělecké kultury či vizuální kultury minulosti a současnosti; |
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti artefiletiky. |
Odborné dovednosti |
---|
provést základní uměnovědné zařazení výtvarného uměleckého díla; |
rozpoznat formu výtvarného uměleckého díla a provést jeho základní formální analýzu; |
využít informace o výtvarném uměleckém či jiném vizuálním díle získané z odborné literatury a z jiných odborných zdrojů; |
pořídit na základní úrovni videodokumentaci pedagogické akce, tzn. pořídit záznam, provést jeho střih, opatřit jej titulky a ozvučit. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit problematiku galerijních animací; |
charakterizovat aktivizující metody uplatňované v přístupu k vystaveným originálním uměleckým dílům; |
popsat a objasnit strukturu, metody a terminologii artefileticky pojaté galerijní animace. |
Odborné dovednosti |
---|
připravit a realizovat galerijní animaci; |
didakticky transformovat vybranou část obsahu konkrétní výstavy výtvarných uměleckých děl; koncipovat program galerijní animace ve vazbě na RVP a vybraný ŠVP; |
koncipovat program animace na bázi pedagogického konstruktivismu, zážitkové pedagogiky a artefiletického pojetí výuky; |
odborně reflektovat realizované pedagogické dílo; |
verbálně formulovat závěry z odborné reflexe a vyjádřit je v písemné formě; |
odborně vypracovat závěrečnou zprávu o realizaci galerijní animace včetně popisu její přípravy a realizace, reflexe a videodokumentace. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Inscenační metody, hraní rolí, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Programy pro školy a zájmové skupiny ve stálých expozicích Národní galerie v Praze. Praha: Národní galerie v Praze, 2007. ISBN ISBN 80-7035-351-.
-
Brabcová, Alexandra. Brána muzea otevřená : [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod : Juko, 2003. ISBN 80-86213-28-5.
-
Horáček, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění : poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. [Brno] : CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
-
Horáček, Radek. V dialogu s uměním. Metodický materiál určený učitelům výtvarné výchovy a studentům výtvarných oborů středních a vysokých škol. Brno: Masarykova univerzita-Pedagogická fakulta, 1994.
-
O'DOHERTY, Brian. Uvnitř bílé krychle: ideologie galerijního prostoru. Praha: tranzit.cz. Navigace, 2014. ISBN 978-80-87259-30-6.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
|