Předmět: Galerijní animace

« Zpět
Název předmětu Galerijní animace
Kód předmětu KVK/GA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Sýkora Chacon Gil, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Co jsou to galerijní animace. Typologie a metodika galerijních animací. Uplatňování prvků a principů pedagogického konstruktivismu a zážitkové pedagogiky v galerijních animacích. Galerijní animace a artefiletika. Koncipování galerijních animací ve vazbě na Rámcový vzdělávací program. Příprava galerijní animace a její formy. Realizace animace. Dokumentace animací a její zpracování. Využití dokumentace v reflexi a evaluaci.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a výtvarného umění;
pojmenovat nejznámější projevy výtvarné umělecké kultury či vizuální kultury minulosti a současnosti;
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti artefiletiky.
Odborné dovednosti
provést základní uměnovědné zařazení výtvarného uměleckého díla;
rozpoznat formu výtvarného uměleckého díla a provést jeho základní formální analýzu;
využít informace o výtvarném uměleckém či jiném vizuálním díle získané z odborné literatury a z jiných odborných zdrojů;
pořídit na základní úrovni videodokumentaci pedagogické akce, tzn. pořídit záznam, provést jeho střih, opatřit jej titulky a ozvučit.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit problematiku galerijních animací;
charakterizovat aktivizující metody uplatňované v přístupu k vystaveným originálním uměleckým dílům;
popsat a objasnit strukturu, metody a terminologii artefileticky pojaté galerijní animace.
Odborné dovednosti
připravit a realizovat galerijní animaci;
didakticky transformovat vybranou část obsahu konkrétní výstavy výtvarných uměleckých děl; koncipovat program galerijní animace ve vazbě na RVP a vybraný ŠVP;
koncipovat program animace na bázi pedagogického konstruktivismu, zážitkové pedagogiky a artefiletického pojetí výuky;
odborně reflektovat realizované pedagogické dílo;
verbálně formulovat závěry z odborné reflexe a vyjádřit je v písemné formě;
odborně vypracovat závěrečnou zprávu o realizaci galerijní animace včetně popisu její přípravy a realizace, reflexe a videodokumentace.
Obecné způsobilosti
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Inscenační metody, hraní rolí,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Programy pro školy a zájmové skupiny ve stálých expozicích Národní galerie v Praze. Praha: Národní galerie v Praze, 2007. ISBN ISBN 80-7035-351-.
  • Brabcová, Alexandra. Brána muzea otevřená : [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod : Juko, 2003. ISBN 80-86213-28-5.
  • Horáček, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění : poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. [Brno] : CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
  • Horáček, Radek. V dialogu s uměním. Metodický materiál určený učitelům výtvarné výchovy a studentům výtvarných oborů středních a vysokých škol. Brno: Masarykova univerzita-Pedagogická fakulta, 1994.
  • O'DOHERTY, Brian. Uvnitř bílé krychle: ideologie galerijního prostoru. Praha: tranzit.cz. Navigace, 2014. ISBN 978-80-87259-30-6.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr