Course: Design 1

« Back
Course title Design 1
Course code KVK/GD1
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech, English
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Lihunová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
Course content
Form and content. What is good graphoc design. Hierarchy of text and image. Accent. The purpose of a graphic design. Dynamic and static composition. Font, its choice and combination. Color in graphic design. Graphic stylization - ornament, pictogram, typographical exercise - monogram, typographic composition, simple visual style - logotype, business card, brochure, invitation etc.) How to influence people's mind. Graphic design at school praxis.

Learning activities and teaching methods
One-to-One tutorial, Individual study, Seminar
  • Contact hours - 39 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 30 hours per semester
  • Individual project (40) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Fundamental knowledge of using graphic editors.
learning outcomes
student prohlubuje dosavadní zkušenosti v práci s design softwarem;
na jednodušších grafických úlohách se seznamuje se správnými zásadami výtvarného řešení grafického designu;
používá formu v souladu s obsahem a účelem - podle obsahu a účelu tiskoviny dokáže správně zvolit dynamickou či statickou kompozici, umí volit odpovídající typy písma a dovede je vhodně kombinovat;
umí neotřele a originálně stylizovat zvolený motiv, aby byl jednoznačný, opticky zřetelný a snadno zapamatovatelný;
racionálně a funkčně volí vyvážené, harmonické či dramatické, expresivní barevné řešení;
zvládne nápaditě rozvíjet grafická řešení ve skicovních variantách, příhodně a invenčně reaguje na podněty korektur a dokáže podle stanovených požadavků dovést návrhy do graficky čistých a formálně precizních definitiv;
je schopen aplikovat úkoly užité grafiky i ve své pedagogické praxi;
teaching methods
Seminar
Individual study
One-to-One tutorial
assessment methods
Portfolio
Seminar work
Recommended literature
  • Font : reklamní grafika a DTP : první grafický časopi.
  • Grapheion : Evropská revue o moderní grafice, umění knihy, tisku a papíru. Praha : Středoevropská galérie a nakladatelství, 1997.
  • Graphis : the International Magazine of Design and Communications. New York : Graphis Inc., ----.
  • Typografia : odborný časopis českých typografů @ typografů. Praha : Kolegium Typografie, 1888.
  • Blažej, Bohuslav. Grafická úprava tiskovin : Učebnice pro 4. roč. střední prům. školy grafické, stud. obor polygrafie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23201-9.
  • Crow, David. Visible signs : an introduction to semiotics. Lausanne : AVA Publishing, 2003. ISBN 2-88479-035-7.
  • Gordon, Bob; Gordon, Maggie. The complete guide to digital graphic design. London : Thames & Hudson, 2004. ISBN 0-500-28315-X.
  • Hlavsa -. Typografia I. - III..
  • Pricken, Mario. Visual creativity : inspirational ideas for advertising, animation and digital design. 1st pub. New York : Thames and Hudson, 2004. ISBN 0-500-51166-7.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester