Vyučující
|
-
Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Historie a význam grafického a motion designu, digitální ilustrace. 2. Vektorové a grafické editory, animační software. 3. Funkce a vývoj písma, řazení písma do slovních celků, typy písma, font a jeho výběr či kombinace. 4. Písmo v knize, reklamě a propagaci. Hierarchie textu, obrazu, akcentovaná informace. 5. Dynamická a statická kompozice, barva v grafickém designu. 6. Grafická stylizace - ornament, piktogram, typografické cvičení - monogram, typografická kompozice, jednotný vizuální styl - logotyp, vizitka, leták, pozvánka apod.). 7. Možnosti digitální ilustrace. Kresebný styl a imitace klasických technik kresby a malby (akvarel, uhel, tužka, pastelky, perokresba, akryl, airbrush apod.). 8. Kresba storyboardu, komiksu a vzdělávací ilustrace. 9. Animovaná typografie a animace textu. 10. Animace tvarů a grafiky (masky a animační presety). 11. Vizuální efekty a plug-iny. Animace fotografií a postav. 12. Tvorba animovaného loga, banneru a filmového titulku. 13. Grafický design, ilustrace a motion design v pedagogické praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní výrazové prostředky v oboru grafický design; |
ovládat grafický software (Adobe Illustrator, InDesign, Photoshop) na základní úrovni; |
popsat materiály a základní pomůcky pro tisk z výšky a hloubky. |
Odborné dovednosti |
---|
využít zkušenosti v práci s grafickým editorem; |
použít formu v souladu s obsahem a účelem; |
používat správné zásady výtvarného řešení grafického designu; |
využívat různé grafické techniky; |
využívat výrazové prostředky ostatních disciplín a volit grafické postupy. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a objasnit technologické postupy jednotlivých technik grafického a motion designu; |
zvládat pokročilé ovládání grafického softwaru (Adobe Illustrator, InDesign, Photoshop); |
popsat kontext grafiky a pohyblivého obrazu v umělecké tvorbě a ostatních výtvarných disciplínách. |
Odborné dovednosti |
---|
používat formu v souladu s obsahem a účelem - podle obsahu a účelu tiskoviny či motion designu; |
originálně stylizovat zvolený motiv, aby byl jednoznačný, opticky zřetelný a snadno zapamatovatelný; |
racionálně a funkčně volit vyvážené, harmonické či dramatické, expresivní barevné řešení; |
nápaditě rozvíjet grafická řešení ve skicovních variantách, příhodně a invenčně reagovat na podněty korektur a dokázat podle stanovených požadavků dovést návrhy do graficky čistých a formálně precizních definitiv; |
používat a správně zvolit dynamickou či statickou kompozici, volit odpovídající typy písma vhodně je kombinovat; |
aplikovat úkoly užité grafiky v pedagogické praxi. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Projektová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Ambrose, Gavin; Harris, Paul. Grafický design : typografie. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2967-8.
-
Ambrose, Gavin. The visual dictionary of graphic design. Lausanne : AVA Publishing, 2006. ISBN 2-940373-43-4.
-
Fiell, Charlotte J. Graphic Design of the 21st Century. Taschen Verlag, 2003. ISBN 3822816051.
-
Holešovský F. Glosy k vývoji české ilustrace pro děti. Praha, 1982.
-
Kneidl, Pravoslav. Z historie evropské knihy: Po stopách knih, knihtisku a knihoven. Praha: Nakl. Svoboda, 1989..
-
Lea, Derek. Mistrovství v Adobe Photoshop : [digitální ilustrace a škola výtvarných technik]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2340-9.
-
MAZANEC, M. a POLÁKOVÁ, S. Mapování pohyblivého obrazu: média, aktéři a místa v českém prostředí.. V Praze: Národní filmový archiv, 2022. ISBN 978-80-7004-199-4.
-
MORLEY, N. Linocut for Artists and Designers. The Crowood Press, 2016. ISBN 978-17-8500-146-8.
-
NOGA, P. Grafický design jako platforma kulturního i jazykového poznávání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2023. ISBN 978-80-7678-156-6.
-
Skinn, Dez. Comic art now : the very best in contemporary comic art and illustration. Lewes : ILEX, 2008. ISBN 978-1-905814-25-1.
-
Tschichold, Jan. Nová typografie. Praha: UMPRUM, 2021. ISBN 978-80-88308-13-3.
-
Wlassikoff, Michel. The story of graphic design in France. Corte Madera : Gingko Press, 2005. ISBN 1-58423-220-X.
|