Předmět: Galerijní a muzejní animace

« Zpět
Název předmětu Galerijní a muzejní animace
Kód předmětu KVK/GMA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vaibar Marek, Mgr.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Co jsou to galerijní animace 2. Typologie a metodika galerijních animací 3. Uplatňování prvků a principů pedagogického konstruktivismu a zážitkové pedagogiky v galerijních animacích 4. Galerijní animace a artefiletika 5. Koncipování galerijních animací ve vazbě na Rámcový vzdělávací program 6-10. Příprava galerijní animace a realizace animace 11. Zpracování pořízené dokumentace. Využití dokumentace v reflexi a evaluaci 12-13. Prezentace výsledků projektů animací

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a výtvarného umění;
pojmenovat nejznámější projevy výtvarné umělecké kultury či vizuální kultury minulosti a současnosti.
Odborné dovednosti
provést základní uměnovědné zařazení výtvarného uměleckého díla;
rozpoznat formu výtvarného uměleckého díla a provést jeho základní formální analýzu;
využít informace o výtvarném uměleckém či jiném vizuálním díle získané z odborné literatury a z jiných odborných zdrojů;
pořídit na základní úrovni videodokumentaci pedagogické akce, tzn. pořídit záznam, provést jeho střih, opatřit jej titulky a ozvučit.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit problematiku galerijních animací;
charakterizovat aktivizující metody uplatňované v přístupu k vystaveným originálním uměleckým dílům;
popsat a objasnit strukturu, metody a terminologii artefileticky pojaté galerijní animace.
Odborné dovednosti
připravit a realizovat galerijní animaci;
koncipovat program galerijní animace ve vazbě na RVP a vybraný ŠVP;
koncipovat program animace na bázi pedagogického konstruktivismu, zážitkové pedagogiky a artefiletického pojetí výuky;
odborně reflektovat realizované pedagogické dílo;
verbálně formulovat závěry z odborné reflexe a vyjádřit je v písemné formě;
didakticky transformovat vybranou část obsahu konkrétní výstavy výtvarných uměleckých děl;
odborně vypracovat závěrečnou zprávu o realizaci galerijní animace včetně popisu její přípravy a realizace, reflexe a videodokumentace.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • BABJAKOVÁ, I. ed. Hranice neformálneho vzdelávania ? teória a prax v prostredí múzeí, galérií a pamiatok (zborník textov z cyklu webinárov). Banská Bystrica: Malena, 2021. ISBN 978-80-570-3097-3.
  • Dytrtová, K. Galerijní animace: obraz a text. FUD UJEP. ISBN 978-80-7561-321-9.
  • Dytrtová, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Ústí nad Labem, 2002.
  • FORMAN, P., KOUDELA, T. (eds.). Užitečná symbióza II: výtvarná kultura v interakcích. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2019. ISBN 978-80-7599-119-5.
  • Hooper-Greenhill, Eilean. Museums and Education: Purpose, Pedagogy, Performance. Routledge, UK, 2007. ISBN 978-04-1537-936-6.
  • HORÁČEK, M.; MYSLIVEČKOVÁ H.; ŠOBÁŇOVÁ P. Muzejní pedagogika dnes. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-1993-0.
  • Moffat, Hazel, Woollard Vicky. Museum and Gallery Education: A Manual of Good Practice. AltaMira Press, 2000. ISBN 978-07-4250-408-0.
  • Slavík, Jan; Wawrosz, Petr. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl: teorie a praxe artefiletiky. Praha, 2004.
  • Šobáňová, P. a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4625-7.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra a JOHNOVÁ ČAPKOVÁ, Michaela. Plánování edukačních aktivit v muzeu: od strategického plánu k přípravě edukačního programu.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4626-4.
  • Šobáňová, Petra. Edukační potenciál muzea.. Olomouc, 2012.
  • Šobáňová, Petra. Muzejní edukace. Olomouc, 2012.
  • Uhl Skřivanová, V. et al. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr