|
Vyučující
|
-
Brázda Petr, Mgr.
-
Falcníková Milan, Mgr. Ph.D.
-
Figurová Tereza, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Co jsou to galerijní animace 2. Typologie a metodika galerijních animací 3. Uplatňování prvků a principů pedagogického konstruktivismu a zážitkové pedagogiky v galerijních animacích 4. Galerijní animace a artefiletika 5. Koncipování galerijních animací ve vazbě na Rámcový vzdělávací program 6-10. Příprava galerijní animace a realizace animace 11. Zpracování pořízené dokumentace. Využití dokumentace v reflexi a evaluaci 12-13. Prezentace výsledků projektů animací
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a výtvarného umění; |
| pojmenovat nejznámější projevy výtvarné umělecké kultury či vizuální kultury minulosti a současnosti. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provést základní uměnovědné zařazení výtvarného uměleckého díla; |
| rozpoznat formu výtvarného uměleckého díla a provést jeho základní formální analýzu; |
| využít informace o výtvarném uměleckém či jiném vizuálním díle získané z odborné literatury a z jiných odborných zdrojů; |
| pořídit na základní úrovni videodokumentaci pedagogické akce, tzn. pořídit záznam, provést jeho střih, opatřit jej titulky a ozvučit. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| objasnit problematiku galerijních animací; |
| charakterizovat aktivizující metody uplatňované v přístupu k vystaveným originálním uměleckým dílům; |
| popsat a objasnit strukturu, metody a terminologii artefileticky pojaté galerijní animace. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| připravit a realizovat galerijní animaci; |
| koncipovat program galerijní animace ve vazbě na RVP a vybraný ŠVP; |
| koncipovat program animace na bázi pedagogického konstruktivismu, zážitkové pedagogiky a artefiletického pojetí výuky; |
| odborně reflektovat realizované pedagogické dílo; |
| verbálně formulovat závěry z odborné reflexe a vyjádřit je v písemné formě; |
| didakticky transformovat vybranou část obsahu konkrétní výstavy výtvarných uměleckých děl; |
| odborně vypracovat závěrečnou zprávu o realizaci galerijní animace včetně popisu její přípravy a realizace, reflexe a videodokumentace. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Projektová výuka, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
BABJAKOVÁ, I. ed. Hranice neformálneho vzdelávania ? teória a prax v prostredí múzeí, galérií a pamiatok (zborník textov z cyklu webinárov). Banská Bystrica: Malena, 2021. ISBN 978-80-570-3097-3.
-
Dytrtová, K. Galerijní animace: obraz a text. FUD UJEP. ISBN 978-80-7561-321-9.
-
Dytrtová, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Ústí nad Labem, 2002.
-
FORMAN, P., KOUDELA, T. (eds.). Užitečná symbióza II: výtvarná kultura v interakcích. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2019. ISBN 978-80-7599-119-5.
-
Hooper-Greenhill, Eilean. Museums and Education: Purpose, Pedagogy, Performance. Routledge, UK, 2007. ISBN 978-04-1537-936-6.
-
HORÁČEK, M.; MYSLIVEČKOVÁ H.; ŠOBÁŇOVÁ P. Muzejní pedagogika dnes. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-1993-0.
-
Moffat, Hazel, Woollard Vicky. Museum and Gallery Education: A Manual of Good Practice. AltaMira Press, 2000. ISBN 978-07-4250-408-0.
-
Slavík, Jan; Wawrosz, Petr. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl: teorie a praxe artefiletiky. Praha, 2004.
-
Šobáňová, P. a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4625-7.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra a JOHNOVÁ ČAPKOVÁ, Michaela. Plánování edukačních aktivit v muzeu: od strategického plánu k přípravě edukačního programu.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4626-4.
-
Šobáňová, Petra. Edukační potenciál muzea.. Olomouc, 2012.
-
Šobáňová, Petra. Muzejní edukace. Olomouc, 2012.
-
Uhl Skřivanová, V. et al. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
|