Vyučující
|
-
Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Historie a význam grafického a motion designu, digitální ilustrace. 2. Vektorové a grafické editory, animační software. 3. Funkce a vývoj písma, řazení písma do slovních celků, typy písma, font a jeho výběr či kombinace. 4. Písmo v knize, reklamě a propagaci. Hierarchie textu, obrazu, akcentovaná informace. 5. Dynamická a statická kompozice, barva v grafickém designu. 6. Grafická stylizace - ornament, piktogram, typografické cvičení - monogram, typografická kompozice, jednotný vizuální styl - logotyp, vizitka, leták, pozvánka apod.). 7. Možnosti digitální ilustrace. Kresebný styl a imitace klasických technik kresby a malby (akvarel, uhel, tužka, pastelky, perokresba, akryl, airbrush apod.). 8. Kresba storyboardu, komiksu a vzdělávací ilustrace. 9. Animovaná typografie a animace textu. 10. Animace tvarů a grafiky (masky a animační presety). 11. Vizuální efekty a plug-iny. Animace fotografií a postav. 12. Tvorba animovaného loga, banneru a filmového titulku. 13. Grafický design, ilustrace a motion design v pedagogické praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní výrazové prostředky v oboru grafický design; |
ovládat grafický software (Adobe Illustrator, InDesign, Photoshop) na základní úrovni; |
popsat materiály a pomůcky pro tisk z výšky a hloubky. |
Odborné dovednosti |
---|
využít zkušenosti v práci s grafickým editorem; |
použít formu v souladu s obsahem a účelem; |
používat správné zásady výtvarného řešení grafického designu; |
využít různé grafické techniky; |
využívat výrazové prostředky ostatních disciplín a volit grafické postupy. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a objasnit technologické postupy jednotlivých technik grafického a motion designu; |
zvládat pokročilé ovládání grafického softwaru (Adobe Illustrator, InDesign, Photoshop); |
popsat kontext grafiky a pohyblivého obrazu v umělecké tvorbě a ostatních výtvarných disciplínách. |
Odborné dovednosti |
---|
používat formu v souladu s obsahem a účelem - podle obsahu a účelu tiskoviny či motion designu; |
originálně stylizovat zvolený motiv, aby byl jednoznačný, opticky zřetelný a snadno zapamatovatelný; |
racionálně a funkčně volit vyvážené, harmonické či dramatické, expresivní barevné řešení; |
nápaditě rozvíjet grafická řešení ve skicovních variantách, příhodně a invenčně reagovat na podněty korektur a dokázat podle stanovených požadavků dovést návrhy do graficky čistých a formálně precizních definitiv; |
používat a správně zvolit dynamickou či statickou kompozici, volit odpovídající typy písma a vhodně je kombinovat; |
aplikovat úkoly užité grafiky v pedagogické praxi. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Ambrose, Gavin. The visual dictionary of graphic design. Lausanne : AVA Publishing, 2006. ISBN 2-940373-43-4.
-
FIELL, CH. J. Graphic Design of the 21st Century.. Taschen Verlag, 2003. ISBN 3822816051.
-
Groensteen, Thierry; Antonová, Barbora. Stavba komiksu. Vyd. 1. Brno : Host, 2005. ISBN 80-7294-141-0.
-
HOLEŠOVSKÝ, F.; STEHLÍKOVÁ, B. Holešovský, František; Stehlíková, Blanka. Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1989.
-
KNEIDL, P. Z historie evropské knihy: Po stopách knih, knihtisku a knihoven. Praha: Nakl. Svoboda, 1989.
-
LEA D. Mistrovství v Adobe Photoshop : [digitální ilustrace a škola výtvarných technik].. Brno : Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2340-9.
-
MAZANEC, M. a POLÁKOVÁ, S. Mapování pohyblivého obrazu: média, aktéři a místa v českém prostředí.. V Praze: Národní filmový archiv, 2022. ISBN 978-80-7004-199-4.
-
MORLEY, N. Linocut for Artists and Designers.. The Crowood Press, 2016. ISBN 978-17-8500-146-8.
-
NOGA, P. Grafický design jako platforma kulturního i jazykového poznávání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2023. ISBN 978-80-7678-156-6.
-
Samara, Timothy. Základy grafického designu : vizuální elementy, techniky a strategie pro grafiky. V Praze : Slovart, 2013. ISBN 978-80-7391-698-5.
-
Tschichold, Jan. Nová typografie. Praha: UMPRUM, 2021. ISBN 978-80-88308-13-3.
-
WLASSIKOFF, M. The story of graphic design in France. Corte Madera : Gingko Press, 2005. ISBN 1-58423-220-X.
|