Předmět: Galerijní a muzejní edukace v praxi

« Zpět
Název předmětu Galerijní a muzejní edukace v praxi
Kód předmětu KVK/GMEP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní problematika galerijních a muzejních animací založených na využití pracovních listů. 2. Problematika koncipování pracovních a metodických listů pro galerijní či muzejní animace. 3. Metodika galerijních či muzejních animací a koncipování pracovních listů. 4. Návštěva konkrétní výstavy zaměřená na volbu stěžejních děl a konceptů pro připravované animace. 5. Jak hodnotit galerijní animace (posuzování obsahových jader galerijní animace, navrhování alterací, využití dokumentace v reflexi a evaluaci). 6-11. Příprava, realizace a dokumentace galerijní animace včetně pracovních listů (struktura přípravného modelu, reflektivní bilance, typy dokumentace). 12-13. Prezentace výsledků konkrétních projektů animací.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 2 hodiny za semestr
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
interpretovat umělecké dílo v širokých kulturních a společenských kontextech;
objasnit vývoj uměleckých směrů a proudů s důrazem na 20. a 21. století;
objasnit a užívat odborné oborové termíny.
Odborné dovednosti
aktivizovat, na bázi pedagogického konstruktivismu, návštěvníky galerie či muzea a podporovat jejich komunikační dovednosti;
upravit graficky jednoduchou dvoustránkovou tiskovinu formátu do velikosti A4.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozpoznat umělecké obsahy konkrétní výstavy a interpretovat je;
analyzovat a interpretovat umělecké dílo v kontextu doby a kultury;
porovnat různá umělecká díla a jejich vyjadřovací prostředky v rámci jedné výstavy;
charakterizovat tvůrčí záměr kurátora zvolené výstavy;
objasnit obsažnost úkolů v pracovních listech v kontextu konkrétní výstavy.
Odborné dovednosti
vybrat umělecké dílo v kontextu konkrétní výstavy a navrhnout jeho didaktickou transformaci pro konkrétní věkovou skupinu žáků;
navrhnout galerijní či muzejní edukační program;
vypracovat pracovní list pro konkrétní výstavu;
realizovat a ověřit navržený edukační program v galerijní praxi;
reflektovat edukační proces realizovaného programu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Studijní praxe,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Programy pro školy a zájmové skupiny ve stálých expozicích Národní galerie v Praze. Praha: Národní galerie v Praze, 2007. ISBN 9788070354445.
  • Dytrtová, K. Galerijní animace: obraz a text. FUD UJEP. 2021.
  • Dytrtová, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2002. ISBN 80-7044-424-X.
  • Fulková, Marie. Galerijní a muzejní edukace 2 : umění a kultura ve školním kontextu : učení z umění : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012 a 2013. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-700-7.
  • Fulková, Marie; Hajdušková, Lucie,; Sehnalíková, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace 1 : vlastní cestou k umění : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.
  • Hooper-Greenhill, Eilean. Museums and Education: Purpose, Pedagogy, Performance. Routledge, UK, 2007. ISBN 978-04-1537-936-6.
  • JŮVA, V. ML.; JAGOŠOVÁ, L.; MRÁZOVÁ, L. Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace.. Brno, 2010. ISBN 978-80-7315-207-9.
  • ŠOBÁŇOVÁ, P. Muzejní edukace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4.
  • Uhl Skřivanová, V., Plíhalová M. DIDART. Edukační přístupy ve výtvarné výchově. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0897-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr