Vyučující
|
-
Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní problematika galerijních a muzejních animací založených na využití pracovních listů. 2. Problematika koncipování pracovních a metodických listů pro galerijní či muzejní animace. 3. Metodika galerijních či muzejních animací a koncipování pracovních listů. 4. Návštěva konkrétní výstavy zaměřená na volbu stěžejních děl a konceptů pro připravované animace. 5. Jak hodnotit galerijní animace (posuzování obsahových jader galerijní animace, navrhování alterací, využití dokumentace v reflexi a evaluaci). 6-11. Příprava, realizace a dokumentace galerijní animace včetně pracovních listů (struktura přípravného modelu, reflektivní bilance, typy dokumentace). 12-13. Prezentace výsledků konkrétních projektů animací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 2 hodiny za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat umělecké dílo v širokých kulturních a společenských kontextech; |
objasnit vývoj uměleckých směrů a proudů s důrazem na 20. a 21. století; |
objasnit a užívat odborné oborové termíny. |
Odborné dovednosti |
---|
aktivizovat, na bázi pedagogického konstruktivismu, návštěvníky galerie či muzea a podporovat jejich komunikační dovednosti; |
upravit graficky jednoduchou dvoustránkovou tiskovinu formátu do velikosti A4. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozpoznat umělecké obsahy konkrétní výstavy a interpretovat je; |
analyzovat a interpretovat umělecké dílo v kontextu doby a kultury; |
porovnat různá umělecká díla a jejich vyjadřovací prostředky v rámci jedné výstavy; |
charakterizovat tvůrčí záměr kurátora zvolené výstavy; |
objasnit obsažnost úkolů v pracovních listech v kontextu konkrétní výstavy. |
Odborné dovednosti |
---|
vybrat umělecké dílo v kontextu konkrétní výstavy a navrhnout jeho didaktickou transformaci pro konkrétní věkovou skupinu žáků; |
navrhnout galerijní či muzejní edukační program; |
vypracovat pracovní list pro konkrétní výstavu; |
realizovat a ověřit navržený edukační program v galerijní praxi; |
reflektovat edukační proces realizovaného programu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Programy pro školy a zájmové skupiny ve stálých expozicích Národní galerie v Praze. Praha: Národní galerie v Praze, 2007. ISBN 9788070354445.
-
Dytrtová, K. Galerijní animace: obraz a text. FUD UJEP. 2021.
-
Dytrtová, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2002. ISBN 80-7044-424-X.
-
Fulková, Marie. Galerijní a muzejní edukace 2 : umění a kultura ve školním kontextu : učení z umění : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012 a 2013. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-700-7.
-
Fulková, Marie; Hajdušková, Lucie,; Sehnalíková, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace 1 : vlastní cestou k umění : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.
-
Hooper-Greenhill, Eilean. Museums and Education: Purpose, Pedagogy, Performance. Routledge, UK, 2007. ISBN 978-04-1537-936-6.
-
JŮVA, V. ML.; JAGOŠOVÁ, L.; MRÁZOVÁ, L. Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace.. Brno, 2010. ISBN 978-80-7315-207-9.
-
ŠOBÁŇOVÁ, P. Muzejní edukace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4.
-
Uhl Skřivanová, V., Plíhalová M. DIDART. Edukační přístupy ve výtvarné výchově. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0897-9.
|