Vyučující
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Vaibar Marek, Mgr.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Stav galerijní a muzejní praxe v ČR a v zahraničí 2. Příklady dobré galerijní a muzejní praxe 3. Návštěva edukačních (lektorských) center vybraných galerií, seznámení se s právě probíhajícími výstavami 4. Umělecký obsah a jeho možná transformace v rámci edukačního programu 5. Problematika koncipování pracovních a metodických listů pro galerijní či muzejní animace 6. Problematika koncipování strukturovaných edukačních programů 7. Metodika galerijních a muzejních edukací 8. Volba konkrétní výstavy a rozbor hlavních konceptů připravované edukace 9. Příprava edukačního programu a jeho konzultace 10. Grafická úprava edukačních materiálů a jejich prezentace 11. Ověření edukačního programu v praxi 12. Reflexe a hodnocení galerijní a muzejní edukace v kontextu galerijní a muzejní pedagogiky 13. Návrhy možných zlepšujících alterací daných programů a jejich přínos ke všeobecnému vzdělávání
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 5 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat umělecké dílo v širokých kulturních a společenských kontextech; |
objasnit vývoj uměleckých směrů a proudů s důrazem na 20. a 21. století; |
prokázat teoretické znalosti edukačních programů Rudolfina či jiné významné galerie. |
Odborné dovednosti |
---|
na bázi pedagogického konstruktivismu aktivizovat návštěvníky galerie či muzea a podporovat jejich komunikační dovednosti; |
navrhnout edukační program; |
reflektovat vlastní umělecko-pedagogickou činnost; |
upravit graficky jednoduchou dvoustránkovou tiskovinu formátu do velikosti A4. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
analyzovat a interpretovat umělecké dílo v kontextu doby a kultury; |
porovnat různá umělecká díla a jejich vyjadřovací prostředky v rámci jedné výstavy; |
charakterizovat tvůrčí záměr kurátora zvolené výstavy; |
objasnit obsažnost úkolů v pracovních listech v kontextu konkrétní výstavy; |
rozpracovat strukturovaný edukační program a ověřit ho v galerijní či muzejní praxi. |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat a ověřit navržený edukační program v galerijní praxi; |
reflektovat edukační proces realizovaného programu; |
navrhnout zlepšující alteraci edukačního programu; |
graficky upravit edukační program za účelem běžného užití v galerii. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Programy pro školy a zájmové skupiny ve stálých expozicích Národní galerie v Praze. Praha, 2007.
-
BABJAKOVÁ, I. ed. Hranice neformálneho vzdelávania ? teória a prax v prostredí múzeí, galérií a pamiatok (zborník textov z cyklu webinárov). Banská Bystrica: Malena, 2021. ISBN 978-80-570-3097-3.
-
Dytrtová, K. Galerijní animace: obraz a text. FUD UJEP, 2021. ISBN 978-80-7561-321-9.
-
Fulková, Marie; Hajdušková, Lucie,; Sehnalíková, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace 1 : vlastní cestou k umění : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.
-
Hooper-Greenhill, Eilean. Museums and Education: Purpose, Pedagogy, Performance. Routledge, UK, 2007. ISBN 978-04-1537-936-6.
-
STADLEROVÁ, H., NOVOTNÁ, P., OVČÁČKOVÁ, J., SOMMEROVÁ, M. a STROUHALOVÁ M. Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání.. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9745-2.
-
Uhl Skřivanová, V. et al. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
|