Předmět: Galerijní a muzejní praxe

« Zpět
Název předmětu Galerijní a muzejní praxe
Kód předmětu KVK/GMP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Vaibar Marek, Mgr.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Stav galerijní a muzejní praxe v ČR a v zahraničí 2. Příklady dobré galerijní a muzejní praxe 3. Návštěva edukačních (lektorských) center vybraných galerií, seznámení se s právě probíhajícími výstavami 4. Umělecký obsah a jeho možná transformace v rámci edukačního programu 5. Problematika koncipování pracovních a metodických listů pro galerijní či muzejní animace 6. Problematika koncipování strukturovaných edukačních programů 7. Metodika galerijních a muzejních edukací 8. Volba konkrétní výstavy a rozbor hlavních konceptů připravované edukace 9. Příprava edukačního programu a jeho konzultace 10. Grafická úprava edukačních materiálů a jejich prezentace 11. Ověření edukačního programu v praxi 12. Reflexe a hodnocení galerijní a muzejní edukace v kontextu galerijní a muzejní pedagogiky 13. Návrhy možných zlepšujících alterací daných programů a jejich přínos ke všeobecnému vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 5 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
interpretovat umělecké dílo v širokých kulturních a společenských kontextech;
objasnit vývoj uměleckých směrů a proudů s důrazem na 20. a 21. století;
prokázat teoretické znalosti edukačních programů Rudolfina či jiné významné galerie.
Odborné dovednosti
na bázi pedagogického konstruktivismu aktivizovat návštěvníky galerie či muzea a podporovat jejich komunikační dovednosti;
navrhnout edukační program;
reflektovat vlastní umělecko-pedagogickou činnost;
upravit graficky jednoduchou dvoustránkovou tiskovinu formátu do velikosti A4.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
analyzovat a interpretovat umělecké dílo v kontextu doby a kultury;
porovnat různá umělecká díla a jejich vyjadřovací prostředky v rámci jedné výstavy;
charakterizovat tvůrčí záměr kurátora zvolené výstavy;
objasnit obsažnost úkolů v pracovních listech v kontextu konkrétní výstavy;
rozpracovat strukturovaný edukační program a ověřit ho v galerijní či muzejní praxi.
Odborné dovednosti
realizovat a ověřit navržený edukační program v galerijní praxi;
reflektovat edukační proces realizovaného programu;
navrhnout zlepšující alteraci edukačního programu;
graficky upravit edukační program za účelem běžného užití v galerii.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Studijní praxe,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Programy pro školy a zájmové skupiny ve stálých expozicích Národní galerie v Praze. Praha, 2007.
  • BABJAKOVÁ, I. ed. Hranice neformálneho vzdelávania ? teória a prax v prostredí múzeí, galérií a pamiatok (zborník textov z cyklu webinárov). Banská Bystrica: Malena, 2021. ISBN 978-80-570-3097-3.
  • Dytrtová, K. Galerijní animace: obraz a text. FUD UJEP, 2021. ISBN 978-80-7561-321-9.
  • Fulková, Marie; Hajdušková, Lucie,; Sehnalíková, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace 1 : vlastní cestou k umění : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5.
  • Hooper-Greenhill, Eilean. Museums and Education: Purpose, Pedagogy, Performance. Routledge, UK, 2007. ISBN 978-04-1537-936-6.
  • STADLEROVÁ, H., NOVOTNÁ, P., OVČÁČKOVÁ, J., SOMMEROVÁ, M. a STROUHALOVÁ M. Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání.. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9745-2.
  • Uhl Skřivanová, V. et al. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr