Předmět: Galerijní a muzejní pedagogika

« Zpět
Název předmětu Galerijní a muzejní pedagogika
Kód předmětu KVK/GMPG
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Vaibar Marek, Mgr.
Obsah předmětu
1. Galerijní a muzejní pedagogika (vymezení pojmu, stručný nástin historie a východisek) 2. Galerijní a muzejní pedagogika (typologie a metodika galerijních animací) 3. Galerijní animace z pohledu pedagogického konstruktivismu a zážitkové pedagogiky (kunsthistorické versus sociálně zážitkové přístupy, pojem zážitek a jeho struktura) 4. Interpretace uměleckého díla (konceptualizace obsahů, denotace, exemplifikace, exprese a imprese) 5. Galerijní animace ve vazbě na Rámcový vzdělávací program (vymezení obsahů a cílů, průřezová témata) 6-10. Příprava, realizace a dokumentace galerijní animace (struktura přípravného modelu, reflektivní bilance, typy dokumentace) 11. Jak hodnotit galerijní animace (posuzování obsahových jader galerijní animace, navrhování alterací, využití dokumentace v reflexi a evaluaci) 12-13. Prezentace výsledků konkrétních projektů animací

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
interpretovat umělecké dílo v širokých kulturních a společenských kontextech;
objasnit vývoj uměleckých směrů a proudů s důrazem na 20. a 21. století;
objasnit a využívat odborné oborové termíny.
Odborné dovednosti
aktivizovat na bázi pedagogického konstruktivismu návštěvníky galerie či muzea a podporovat jejich komunikační dovednosti.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozpoznat umělecké obsahy konkrétní výstavy a interpretovat je;
analyzovat a interpretovat umělecké dílo v kontextu doby a kultury;
porovnat různá umělecká díla a jejich vyjadřovací prostředky v rámci jedné výstavy;
charakterizovat tvůrčí záměr kurátora zvolené výstavy;
objasnit problematiku galerijní pedagogiky v domácích i světových kontextech.
Odborné dovednosti
vybrat umělecké dílo v kontextu konkrétní výstavy a navrhnout jeho didaktickou transformaci pro konkrétní věkovou skupinu žáků;
navrhnout galerijní či muzejní edukační program;
realizovat a ověřit navržený edukační program v galerijní praxi;
reflektovat edukační proces realizovaného programu.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Studijní praxe,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Studijní praxe,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Programy pro školy a zájmové skupiny ve stálých expozicích Národní galerie v Praze. Praha: Národní galerie v Praze, 2007.
  • BABJAKOVÁ, I. ed. Hranice neformálneho vzdelávania ? teória a prax v prostredí múzeí, galérií a pamiatok (zborník textov z cyklu webinárov). Banská Bystrica: Malena. 2021.
  • DYTRTOVÁ, K. Galerijní animace: obraz a text. FUD UJEP, 2023. ISBN 978-80-7561-321-9.
  • DYTRTOVÁ, K. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2002. ISBN 80-7044-424-X.
  • FORMAN, P., KOUDELA, T. (eds.). Užitečná symbióza II: výtvarná kultura v interakcích. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2019. ISBN 978-80-7599-119-5.
  • JIROUTOVÁ, J. Muzejní a galerijní pedagogika pohledem zahraničních odborníků. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4195-5.
  • O'DOHERTY, Brian. Uvnitř bílé krychle: ideologie galerijního prostoru. Praha: tranzit.cz. Navigace, 2014. ISBN 978-80-87259-30-6.
  • ŠOBÁŇOVÁ, P. a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4625-7.
  • ŠOBÁŇOVÁ, P. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3034-8.
  • ŠOBÁŇOVÁ, P. Muzejní edukace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4.
  • UHL SKŘIVANOVÁ, V., PLÍHALOVÁ, M. DIDART. Edukační přístupy ve výtvarné výchově. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0897-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr