Vyučující
|
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Vaibar Marek, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Galerijní a muzejní pedagogika (vymezení pojmu, stručný nástin historie a východisek) 2. Galerijní a muzejní pedagogika (typologie a metodika galerijních animací) 3. Galerijní animace z pohledu pedagogického konstruktivismu a zážitkové pedagogiky (kunsthistorické versus sociálně zážitkové přístupy, pojem zážitek a jeho struktura) 4. Interpretace uměleckého díla (konceptualizace obsahů, denotace, exemplifikace, exprese a imprese) 5. Galerijní animace ve vazbě na Rámcový vzdělávací program (vymezení obsahů a cílů, průřezová témata) 6-10. Příprava, realizace a dokumentace galerijní animace (struktura přípravného modelu, reflektivní bilance, typy dokumentace) 11. Jak hodnotit galerijní animace (posuzování obsahových jader galerijní animace, navrhování alterací, využití dokumentace v reflexi a evaluaci) 12-13. Prezentace výsledků konkrétních projektů animací
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat umělecké dílo v širokých kulturních a společenských kontextech; |
objasnit vývoj uměleckých směrů a proudů s důrazem na 20. a 21. století; |
objasnit a využívat odborné oborové termíny. |
Odborné dovednosti |
---|
aktivizovat na bázi pedagogického konstruktivismu návštěvníky galerie či muzea a podporovat jejich komunikační dovednosti. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozpoznat umělecké obsahy konkrétní výstavy a interpretovat je; |
analyzovat a interpretovat umělecké dílo v kontextu doby a kultury; |
porovnat různá umělecká díla a jejich vyjadřovací prostředky v rámci jedné výstavy; |
charakterizovat tvůrčí záměr kurátora zvolené výstavy; |
objasnit problematiku galerijní pedagogiky v domácích i světových kontextech. |
Odborné dovednosti |
---|
vybrat umělecké dílo v kontextu konkrétní výstavy a navrhnout jeho didaktickou transformaci pro konkrétní věkovou skupinu žáků; |
navrhnout galerijní či muzejní edukační program; |
realizovat a ověřit navržený edukační program v galerijní praxi; |
reflektovat edukační proces realizovaného programu. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Studijní praxe, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Programy pro školy a zájmové skupiny ve stálých expozicích Národní galerie v Praze. Praha: Národní galerie v Praze, 2007.
-
BABJAKOVÁ, I. ed. Hranice neformálneho vzdelávania ? teória a prax v prostredí múzeí, galérií a pamiatok (zborník textov z cyklu webinárov). Banská Bystrica: Malena. 2021.
-
DYTRTOVÁ, K. Galerijní animace: obraz a text. FUD UJEP, 2023. ISBN 978-80-7561-321-9.
-
DYTRTOVÁ, K. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2002. ISBN 80-7044-424-X.
-
FORMAN, P., KOUDELA, T. (eds.). Užitečná symbióza II: výtvarná kultura v interakcích. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2019. ISBN 978-80-7599-119-5.
-
JIROUTOVÁ, J. Muzejní a galerijní pedagogika pohledem zahraničních odborníků. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4195-5.
-
O'DOHERTY, Brian. Uvnitř bílé krychle: ideologie galerijního prostoru. Praha: tranzit.cz. Navigace, 2014. ISBN 978-80-87259-30-6.
-
ŠOBÁŇOVÁ, P. a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4625-7.
-
ŠOBÁŇOVÁ, P. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3034-8.
-
ŠOBÁŇOVÁ, P. Muzejní edukace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4.
-
UHL SKŘIVANOVÁ, V., PLÍHALOVÁ, M. DIDART. Edukační přístupy ve výtvarné výchově. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0897-9.
|