Vyučující
|
-
Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Historie a význam grafického a motion designu. Forma a obsah. 2. Vektorové a grafické editory, animační software. 3. Funkce a vývoj písma, řazení písma do slovních celků, typy písma, font a jeho výběr či kombinace. Písmo, typy písma, font a jeho výběr či kombinace 4. Řazení písma do slovních celků. Písmo v knize, reklamě a propagaci 5. Experimentální typografie. 6. Písmo v knize, reklamě a propagaci. Hierarchie textu, obrazu. 7. Dynamická a statická kompozice, barva v grafickém designu. 8. Grafická stylizace - ornament, piktogram, typografické cvičení - monogram, typografická kompozice, jednotný vizuální styl - logotyp, vizitka, leták, pozvánka apod.). 9. Previzualizace projektů založených na dynamických kompozicích. 10. Animovaná typografie a animace textu. 11. Animace tvarů a grafiky. Vizuální efekty a plug-iny. 12. Tvorba animovaného loga, banneru a filmového titulku. 13. Grafický design a motion design v praxi grafických studií a videostudií.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat prostředí grafického softwaru (Adobe Illustrator, InDesign, Photoshop); |
pojmenovat základní typografická pravidla a pomůcky. |
Odborné dovednosti |
---|
využívat dosavadní zkušenosti v práci s grafickým editorem; |
použít v klasických úlohách správné zásady výtvarného řešení grafického designu; |
používat formu v souladu s obsahem a účelem. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit pokročilé ovládání grafického softwaru (Adobe Illustrator, InDesign, Photoshop); |
Odborné dovednosti |
---|
používat formu v souladu s obsahem a účelem - podle obsahu a účelu tiskoviny správně zvolit dynamickou či statickou kompozici, volit odpovídající typy písma a vhodně je kombinovat; |
využívat výrazové prostředky motion designu (pohybové efekty, světelné efekty, dynamická kompozice, animace a audiovize); |
neotřele a originálně stylizovat zvolený motiv, aby byl jednoznačný, opticky zřetelný a snadno zapamatovatelný; |
racionálně a funkčně volit vyvážené, harmonické či dramatické, expresivní barevné řešení; |
nápaditě rozvíjet grafická řešení ve skicovních variantách, příhodně a invenčně reagovat na podněty korektur a podle stanovených požadavků dovést návrhy do graficky čistých a formálně precizních definitiv; |
aplikovat úkoly užité grafiky a motion designu i ve své pedagogické praxi. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Graphis : the International Magazine of Design and Communications.. New York: Graphis Inc.
-
Typo: typografie, grafický design, vizuální komunikace.. Praha: Svět tisku.
-
Ambrose, Gavin. The visual dictionary of graphic design. Lausanne : AVA Publishing, 2006. ISBN 2-940373-43-4.
-
Blažej, Bohuslav. Grafická úprava tiskovin : Učebnice pro 4. roč. střední prům. školy grafické, stud. obor polygrafie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23201-9.
-
MAZANEC, M. a POLÁKOVÁ, S. Mapování pohyblivého obrazu: média, aktéři a místa v českém prostředí.. V Praze: Národní filmový archiv, 2022. ISBN 978-80-7004-199-4.
-
MORLEY, N. Linocut for Artists and Designers. The Crowood Press, 2016. ISBN 978-17-8500-146-8.
-
Samara, Timothy. Grafický design : základní pravidla a způsoby jejich porušování. V Praze : Slovart, 2008. ISBN 978-80-7391-030-3.
-
Sylvestrová, Marta. Český filmový plakát 20. století. V Brně : Moravská galerie, 2004. ISBN 80-7027-125-6.
-
Tschichold, Jan. Nová typografie. Praha: UMPRUM, 2021. ISBN 978-80-88308-13-3.
-
Wlassikoff, Michel. The story of graphic design in France. Corte Madera : Gingko Press, 2005. ISBN 1-58423-220-X.
|