Předmět: Grafický a motion design ve vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Grafický a motion design ve vzdělávání
Kód předmětu KVK/GMV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
Obsah předmětu
1. Historie a význam grafického a motion designu. Forma a obsah. 2. Vektorové a grafické editory, animační software. 3. Funkce a vývoj písma, řazení písma do slovních celků, typy písma, font a jeho výběr či kombinace. Písmo, typy písma, font a jeho výběr či kombinace 4. Řazení písma do slovních celků. Písmo v knize, reklamě a propagaci 5. Experimentální typografie. 6. Písmo v knize, reklamě a propagaci. Hierarchie textu, obrazu. 7. Dynamická a statická kompozice, barva v grafickém designu. 8. Grafická stylizace - ornament, piktogram, typografické cvičení - monogram, typografická kompozice, jednotný vizuální styl - logotyp, vizitka, leták, pozvánka apod.). 9. Previzualizace projektů založených na dynamických kompozicích. 10. Animovaná typografie a animace textu. 11. Animace tvarů a grafiky. Vizuální efekty a plug-iny. 12. Tvorba animovaného loga, banneru a filmového titulku. 13. Grafický design a motion design v praxi grafických studií a videostudií.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat prostředí grafického softwaru (Adobe Illustrator, InDesign, Photoshop);
pojmenovat základní typografická pravidla a pomůcky.
Odborné dovednosti
využívat dosavadní zkušenosti v práci s grafickým editorem;
použít v klasických úlohách správné zásady výtvarného řešení grafického designu;
používat formu v souladu s obsahem a účelem.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit pokročilé ovládání grafického softwaru (Adobe Illustrator, InDesign, Photoshop);
Odborné dovednosti
používat formu v souladu s obsahem a účelem - podle obsahu a účelu tiskoviny správně zvolit dynamickou či statickou kompozici, volit odpovídající typy písma a vhodně je kombinovat;
využívat výrazové prostředky motion designu (pohybové efekty, světelné efekty, dynamická kompozice, animace a audiovize);
neotřele a originálně stylizovat zvolený motiv, aby byl jednoznačný, opticky zřetelný a snadno zapamatovatelný;
racionálně a funkčně volit vyvážené, harmonické či dramatické, expresivní barevné řešení;
nápaditě rozvíjet grafická řešení ve skicovních variantách, příhodně a invenčně reagovat na podněty korektur a podle stanovených požadavků dovést návrhy do graficky čistých a formálně precizních definitiv;
aplikovat úkoly užité grafiky a motion designu i ve své pedagogické praxi.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Graphis : the International Magazine of Design and Communications.. New York: Graphis Inc.
  • Typo: typografie, grafický design, vizuální komunikace.. Praha: Svět tisku.
  • Ambrose, Gavin. The visual dictionary of graphic design. Lausanne : AVA Publishing, 2006. ISBN 2-940373-43-4.
  • Blažej, Bohuslav. Grafická úprava tiskovin : Učebnice pro 4. roč. střední prům. školy grafické, stud. obor polygrafie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23201-9.
  • MAZANEC, M. a POLÁKOVÁ, S. Mapování pohyblivého obrazu: média, aktéři a místa v českém prostředí.. V Praze: Národní filmový archiv, 2022. ISBN 978-80-7004-199-4.
  • MORLEY, N. Linocut for Artists and Designers. The Crowood Press, 2016. ISBN 978-17-8500-146-8.
  • Samara, Timothy. Grafický design : základní pravidla a způsoby jejich porušování. V Praze : Slovart, 2008. ISBN 978-80-7391-030-3.
  • Sylvestrová, Marta. Český filmový plakát 20. století. V Brně : Moravská galerie, 2004. ISBN 80-7027-125-6.
  • Tschichold, Jan. Nová typografie. Praha: UMPRUM, 2021. ISBN 978-80-88308-13-3.
  • Wlassikoff, Michel. The story of graphic design in France. Corte Madera : Gingko Press, 2005. ISBN 1-58423-220-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr