Lecturer(s)
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Vaibar Marek, Mgr.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
What is gallery pedagogy and where it comes from (czech and foreign approaches). What are gallery animations? Typology and methodology of gallery animations Using elements and principles of pedagogical constructivism and experiential pedagogy in gallery animations. Gallery animation and Art Philetics. Conceiving the gallery animation in relation to the RVP (FEP). Gallery animation preparation and its forms. Realization of a gallery animation. Animation documentation and its evaluation. Using the documentation in reflection and evaluation.
|
Learning activities and teaching methods
|
Collaborative instruction, Cooperative instruction, Project-based instruction, Discussion, Instruction based on dialogue, Multimedia supported teaching, Task-based study method, Seminar classes, Individual study, Self-study of literature, Textual studies, Seminar
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Individual project (40)
- 20 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to interpret an artwork in broad social and cultural contexts; |
to clarify the development of artistic styles and movements emphasizing 20th and 21th centuries; |
to clarify and to use professional terminology. |
Skills |
---|
to activate visitors of galleries or museums on the basis of pedagogical constructivism and to encourage their communication skills. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
to recognize art contents of a particular exhibition and to interpret them; |
to analyse and to interpret an artwork in the context of an epoch and culture; |
to compare different artworks and their means of expression within a particular exhibition; |
to characterize curator´s intention in a particular exhibition; |
to clarify problems of gallery education in national and international contexts. |
Skills |
---|
to choose an artwork in the context of particular exhibition and to suggest its didactic transformation for concrete age group of pupils; |
to propose gallery or museum educational programme; |
to realize and to verify the educational programme in gallery practice; |
to reflect the teaching process of the implemented programme. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Discussion |
Multimedia supported teaching |
One-to-One tutorial |
Field trip |
Skills |
---|
Collaborative instruction |
Cooperative instruction |
Students' portfolio |
Internship |
Skills demonstration |
Individual study |
Competences |
---|
Field trip |
Individual study |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Continuous assessment |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Group presentation at a seminar |
Combined exam |
Self-evaluation |
Competences |
---|
Group presentation at a seminar |
Portfolio |
Project |
Recommended literature
|
-
Programy pro školy a zájmové skupiny ve stálých expozicích Národní galerie v Praze. Praha: Národní galerie v Praze, 2007. ISBN ISBN 80-7035-351-.
-
Brabcová, Alexandra. Brána muzea otevřená : [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod : Juko, 2003. ISBN 80-86213-28-5.
-
Dytrtová, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2002. ISBN 80-7044-424-X.
-
Hooper-Greenhill, Eilean. Museums and Education: Purpose, Pedagogy, Performance. Routledge, UK, 2007. ISBN 978-04-1537-936-6.
-
Horáček, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění : poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. [Brno] : CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
-
Horáček, Radek. V dialogu s uměním. Metodický materiál určený učitelům výtvarné výchovy a studentům výtvarných oborů středních a vysokých škol. Brno: Masarykova univerzita-Pedagogická fakulta, 1994.
-
Moffat, Hazel, Woollard Vicky. Museum and Gallery Education: A Manual of Good Practice. AltaMira Press, 2000. ISBN 978-07-4250-408-0.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Šobáňová, P. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
-
Šobáňová, P. Muzejní edukace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
-
Zhoř, Igor. Výtvarná výchova v projektech : Pracovní sešit pro gymnázia. Nakladatelství TOBIÁŠ, 1996.
|