Vyučující
|
-
Hampl Petr, prof. akad. mal.
-
Kubeš Jiří, MgA. Mgr.
-
Kozáková Marie, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
V průběhu semestru se hledají horizonty mezi představou a ideálem a výpovědním limitem. Hledají se nové formy zobrazení a interpretace skutečnosti. Hledají se nová formální východiska a osobní výtvarný jazyk. Konstitují se zažité zkušenosti. 1. Kresba dle reálného předmětu a figurace předmětů 2. Grafika hlubotisk 3. Kompoziční a výrazové principy s užitím pro hlubotisk 4. Kompoziční a výrazové principy s užitím pro tisk z výšky 5. Kompoziční a výrazové principy s užitím pro tisk z hloubky 6. Rozvoj zvolené techniky 7. Tvůrčí gesto a přesah v grafických technikách 8. Studijní práce se zaměřením na osobní téma 9. Osobní nebo zadané téma se zacílením na harmonii 10. Osobní nebo zadané téma se zacílením na estetický výstup 11. Práce v cyklech a technologické experimenty 12. Práce v cyklech a technologické experimenty 13. Ateliérové hodnocení
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit principy kompozice a konstrukce obrazové plochy; |
charakterizovat inspirační zdroje a vlivy pro svoji tvorbu; |
popsat základní výrazové prostředky v oboru grafika; rozlišit grafický projev na hlubotisk, tisk z výšky a tisk z plochy. |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit skicu a projekt vlastního úkolu; |
vhodně užít technologické aspekty k danému úkolu; |
experimentovat s vyjadřovacími prostředky grafiky; |
interpretovat konkrétní námět; |
navrhnout výtvarné řešení zadaného úkolu; |
pracovat pod odborným vedením od skicování až k finálnímu projektu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a objasnit výrazové možnosti grafických technik; |
objasnit technologické postupy jednotlivých technik a jejich alternativ; |
reflektovat výsledky vlastní tvorby ve vztahu k jejich využitelnosti v pedagogické praxi. |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat a rozvíjet grafický projekt dle navrženého konceptu; |
vhodně volit výrazové prostředky ve vztahu k záměru; |
pracovat v cyklech se schopností alternativy včetně změny formy; |
použít technologické postupy jednotlivých technik; |
vhodně analogicky nebo popisně interpretovat námět; |
posoudit kvalitu výrazového projevu v obecné rovině i ve vlastním uměleckém projevu; |
pracovat i v nadsázce a experimentu; |
experimentovat s vyjadřovacími prostředky jednotlivých technik; |
ověřovat vlastnosti materiálu, výtvarné postupy a nástroje; |
hodnotit vlastní výtvarnou práci. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová výuka, |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kvalifikační práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Baleka, Jan. Výtvarné umění : výkladový slovník : malířství, sochařství, grafika. Praha : Academia, 1997. ISBN 80-200-0609-5.
-
HLAVÁČEK, J. Kompozice podle R. Arnheima. Praha,Pedf UK, 1997. ISBN 80-86039-32-3.
-
Chalupecký, Jindřich. Na hranicích umění : Několik příběhů. Praha : Prostor, 1990. ISBN 80-85190-06-0.
-
Itten, Johannes. Kunst der Farbe : Subjektives Erleben und objektives Erkennen als Wege zur Kunst. Ravensburg : Otto Maier, 1961.
-
Itten, Johannes. Umění barvy : subjektivní prožívání a objektivní poznávání jako cesta ke vnímání umění. Studijní vydání. 2021. ISBN 978-80-7331-546-7.
-
Krejča, Aleš. Techniky grafického umění : Průvodce pracovními postupy a dějinami originální tiskové grafiky. Praha : Artia, 1981.
-
Michálek, Ondřej. Magie otisku : grafické techniky a technologie tisku. První vydání. 2016. ISBN 978-80-7485-098-1.
-
MORLEY, N. Linocut for Artists and Designers. The Crowood Press, 2016. ISBN 978-17-8500-146-8.
-
NOGA, P. Grafický design jako platforma kulturního i jazykového poznávání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2023. ISBN 978-80-7678-156-6.
-
Rydvalová, Eva. Grafické techniky v 21. století. Praha, 2021. ISBN 978-80-88283-02-7.
-
Smith, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Vyd. 2. Praha : Slovart, 2006. ISBN 80-7209-758-X.
|