Předmět: Hermeneutika výtvarného projevu

« Zpět
Název předmětu Hermeneutika výtvarného projevu
Kód předmětu KVK/HERVP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nová Holoubková Olga, Mgr. Ph.D.
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
Obsah předmětu
1. Hermeneutika věda a umění výkladu. Hermeneutická identita díla. Umění jako předmět výkladu 2. Hermeneutický kruh. Lepší a horší porozumění 3. Obsah, koncept a význam. Utváření významu 4. Utváření významu v obsahové transformaci. E. Panofsky: prvotní význam faktický, výrazový, druhotný význam - konvenční, vnitřní význam 5. Utváření významu kontext a kotext. Obsah, význam a smysl. Vnitřní slovo a cizí smysl. Komponenty výtvarného zážitku v kontextu Goodmanovy teorie symbolizace 6. Od samozřejmosti k nesamozřejmosti porozumění. Potřeba pravidel. Kritická metoda. Chladeniova a Meierova hermeneutika 7. Od víry v poznatelnou pravidelnost k relativitě subjektivní interpretace. Romantická hermeneutika. Diltheyova hermeneutická metoda 8. Hermeneutické kánony subjektu a objektu. Schleiermacherova hermeneutika. Problém neporozumění a nedorozumění 9. Estetický nebo umělecký zážitek brána k výkladu díla. Hermeneutická zkušenost umění 10. Krása chápání pojmu "krása" z antického přístupu k Dobru a Pravdě. Pojetí krásy v tradici a kritika její problematizace v současném kontextu 11. Reference jako základní jednotka možnosti interpretace. Exkurz o symbolizaci: sémiotika, sémiologie, sémantika 12. Objektivizační a subjektivní aspekty hermeneutického výkladu. Historický a regionální kulturní kontext ve vztahu ke ko-textu a jejich důsledky pro interpretování výtvarného projevu 13. Vizuální studia v kontextu teorie reference. Neomezená sémióza a hermetický drift

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti dějin výtvarného umění a výtvarné kultury.
Odborné dovednosti
prokazovat základní dovednosti recepce, analytické interpretace a hodnocení výtvarného artefaktu;
vést dialog o výtvarném artefaktu a v argumentaci zdůvodňovat své soudy.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlovat obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či filozofickém kontextu;
používat při analýze odborné pojmy, resp. kritéria , interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení výtvarných projevů, nejenom uměleckých;
zdůvodnit svoje výklady, soudy a úsudky o výtvarném projevu s oporou v pojmech hermeneutiky, v hermeneutickém pojetí zkušenosti a v komunikačním (dialogickém) pojetí hermeneutického kruhu;
teoretické znalosti aplikovat na hermeneuticky pojatou interpretaci konkrétních výtvarných projevů;
představovat, zdůvodňovat a obhajovat svoje interpretace a diskutovat o jejich alternativách s cílem nacházet lepší varianty výkladu - v reflektivním dialogu ve skupině;
popisovat a vysvětlovat souvislosti mezi tvořivou stránkou své výtvarné činnosti, svým pojetím výtvarných projevů nebo vizuality a svými interpretacemi výtvarných projevů;
objasnit fakta z historického vývoje hermeneutiky a vysvětlovat jejich přínos pro současné pojetí interpretace výtvarného projevu a vizuální kultury;
popisovat a vysvětlovat rozdíly a souvislosti mezi hermeneutickou interpretací a jinými vlivnými přístupy k interpretaci (umělecká kritika, historie umění);
objasnit klíčové hermeneutické pojmy a principy;
vyložit základní teorie a terminologii hermeneutiky užívanou k popisu formy a obsahu výtvarného výrazu.
Odborné dovednosti
aplikovat teoretické znalosti na hermeneuticky pojatou interpretaci konkrétních výtvarných projevů;
aplikovat odborné pojmy, resp. kritéria používaná při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení výtvarných projevů, nejenom uměleckých;
prezentovat, zdůvodňovat a obhajovat v reflektivním dialogu ve skupině svoje interpretace a diskutovat o jejich alternativách s cílem nacházet lepší varianty výkladu;
popsat a zdůvodnit souvislosti mezi tvořivou stránkou své výtvarné činnosti, svým pojetím výtvarných projevů a svými interpretacemi výtvarných projevů;
popsat a zdůvodnit rozdíly a souvislosti mezi hermeneutickou interpretací a jinými vlivnými přístupy k interpretaci (umělecká kritika, historie umění);
aplikovat základní teorie a terminologii hermeneutiky k popisu formy a obsahu výtvarného výrazu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Přednáška s demonstrací,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Písemná zkouška,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Praktická zkouška,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
  • Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
  • Dytrtová, Kateřina; Raudenský, Martin. Ko-text : tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7414-920-7.
  • Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
  • FRIEDRICH, T. Bildsemiotik. Grundlagen und exemplarische Analysen visueller Kommunikation. Basel : Birkhäuser Verlag GmbH, 2017. ISBN 978-3-0356-1220-2.
  • Grondin, Jean. Úvod do hermeneutiky. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-43-7.
  • Holden KELM - Dorothea MEIER (eds.). Der Mensch und die Kunst bei Friedrich Schleiermacher : Beiträge zur Anthropologie und Ästhetik. Berlin : De Gruyter, 2023. ISBN 978-3-11-100732-8.
  • Jennifer HAM - Ulrich KINZEL- David TSE-CHIEN PAN (eds.). The origins of German self-cultivation : "Bildung" and the future of the humanities. New York ; Oxford : Berghahn Books, 2023. ISBN 978-1-80073-860-7.
  • JUREČKOVÁ MALIŠOVÁ, V. Výuka dějin umění a rozvoj percepčních, verbálních a hodnotících dovedností studentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4637-0.
  • NIELSEN, C. R. Gadamer's hermeneutical aesthetics : art as a performative, dynamic, communal event.,. New York ; London: Routledge, 2023. ISBN 978-1-003-18156-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr