Vyučující
|
-
Radová Václav, Mgr. Ph.D.
-
Pašek Petr, prof. Dr.
-
Jankovcová Petra
-
Aubrecht Dominik, doc. PaedDr. CSc.
-
Konečná Anna, PhDr. Ph.D.
-
Boháčová Eliška, Mgr.
-
Kalčík Jan, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.Hermeneutika - věda a umění výkladu. Hermeneutická identita díla. Umění jako předmět výkladu. 2.Hermeneutický kruh. Lepší a horší porozumění. Obsah, koncept a význam. Utváření významu. 3.Utváření významu v obsahové transformaci. E. Panofsky: prvotní význam - faktický, výrazový, druhotný význam - konvenční, vnitřní význam. 4.Utváření významu - kontext a kotext. Obsah, význam a smysl. Vnitřní slovo a cizí smysl. 5.Od samozřejmosti k nesamozřejmosti porozumění. Potřeba pravidel. Kritická metoda. Chladeniova a Meierova hermeneutika. 6.Od víry v poznatelnou pravidelnost k relativitě subjektivní interpretace. Romantická hermeneutika. Diltheyova hermeneutická metoda. 7.Estetický nebo umělecký zážitek - brána k výkladu díla. Hermeneutická zkušenost umění. Krása - chápání pojmu "krása" z antického přístupu k Dobru a Pravdě. Pojetí krásy v tradici a v současném kontextu. 8.Reference jako základní jednotka možnosti interpretace. Exkurz o symbolizaci: sémiotika, sémiologie, sémantika. Vizuální studia v kontextu teorie reference. Neomezená sémióza a hermetický drift. Předmět Hermeneutika výtvarného projevu navazuje na předměty společného základu následujícím způsobem: Obecná psychologie a psychologie osobnosti: Hermeneutika výtvarného projevu se mimo jiné zabývá interpretačními procesy, tedy též problematikou vnímání, představivosti, fantazie. Předmět integruje obsahy reflektované náslechové praxe s ohledem na využití interpretačních procesů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou nutné specifické předpoklady; |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou nutné specifické předpoklady; |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat a aplikovat základní teorii hermeneutické a oborové terminologie k popisu formy a obsahu výtvarného výrazu; |
interpretovat a zdůvodňovat teorii klíčových hermeneutických pojmů, zákonů a vztahů mezi nimi; |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat teoretické znalosti na hermeneuticky pojatou interpretaci konkrétních výtvarných projevů; |
aplikovat odborné pojmy, resp. kritéria používaná při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení výtvarných projevů, nejenom uměleckých; |
prezentovat, zdůvodňovat a obhajovat v reflektivním dialogu ve skupině svoje interpretace a diskutovat o jejich alternativách s cílem nacházet lepší varianty výkladu; |
popsat a zdůvodnit souvislosti mezi tvořivou stránkou své výtvarné činnosti, svým pojetím výtvarných projevů a svými interpretacemi výtvarných projevů; |
popsat a zdůvodnit rozdíly a souvislosti mezi hermeneutickou interpretací a jinými vlivnými přístupy k interpretaci (umělecká kritika, historie umění). |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Praktická zkouška, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
-
Gadamer, Hans-Georg. Aktualita krásného : umenie ako hra, symbol a slávnosť. [1. vyd.]. Bratislava : Archa, 1995. ISBN 80-7115-075-9.
-
Grondin, Jean. Úvod do hermeneutiky. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-43-7.
|