Předmět: Hermeneutika výtvarného projevu

« Zpět
Název předmětu Hermeneutika výtvarného projevu
Kód předmětu KVK/HEVP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Radová Václav, Mgr. Ph.D.
  • Pašek Petr, prof. Dr.
  • Jankovcová Petra
  • Aubrecht Dominik, doc. PaedDr. CSc.
  • Konečná Anna, PhDr. Ph.D.
  • Boháčová Eliška, Mgr.
  • Kalčík Jan, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Hermeneutika - věda a umění výkladu. Hermeneutická identita díla. Umění jako předmět výkladu. 2.Hermeneutický kruh. Lepší a horší porozumění. Obsah, koncept a význam. Utváření významu. 3.Utváření významu v obsahové transformaci. E. Panofsky: prvotní význam - faktický, výrazový, druhotný význam - konvenční, vnitřní význam. 4.Utváření významu - kontext a kotext. Obsah, význam a smysl. Vnitřní slovo a cizí smysl. 5.Od samozřejmosti k nesamozřejmosti porozumění. Potřeba pravidel. Kritická metoda. Chladeniova a Meierova hermeneutika. 6.Od víry v poznatelnou pravidelnost k relativitě subjektivní interpretace. Romantická hermeneutika. Diltheyova hermeneutická metoda. 7.Estetický nebo umělecký zážitek - brána k výkladu díla. Hermeneutická zkušenost umění. Krása - chápání pojmu "krása" z antického přístupu k Dobru a Pravdě. Pojetí krásy v tradici a v současném kontextu. 8.Reference jako základní jednotka možnosti interpretace. Exkurz o symbolizaci: sémiotika, sémiologie, sémantika. Vizuální studia v kontextu teorie reference. Neomezená sémióza a hermetický drift. Předmět Hermeneutika výtvarného projevu navazuje na předměty společného základu následujícím způsobem: Obecná psychologie a psychologie osobnosti: Hermeneutika výtvarného projevu se mimo jiné zabývá interpretačními procesy, tedy též problematikou vnímání, představivosti, fantazie. Předmět integruje obsahy reflektované náslechové praxe s ohledem na využití interpretačních procesů.

Studijní aktivity a metody výuky
Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou nutné specifické předpoklady;
Odborné dovednosti
nejsou nutné specifické předpoklady;
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
interpretovat a aplikovat základní teorii hermeneutické a oborové terminologie k popisu formy a obsahu výtvarného výrazu;
interpretovat a zdůvodňovat teorii klíčových hermeneutických pojmů, zákonů a vztahů mezi nimi;
Odborné dovednosti
aplikovat teoretické znalosti na hermeneuticky pojatou interpretaci konkrétních výtvarných projevů;
aplikovat odborné pojmy, resp. kritéria používaná při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení výtvarných projevů, nejenom uměleckých;
prezentovat, zdůvodňovat a obhajovat v reflektivním dialogu ve skupině svoje interpretace a diskutovat o jejich alternativách s cílem nacházet lepší varianty výkladu;
popsat a zdůvodnit souvislosti mezi tvořivou stránkou své výtvarné činnosti, svým pojetím výtvarných projevů a svými interpretacemi výtvarných projevů;
popsat a zdůvodnit rozdíly a souvislosti mezi hermeneutickou interpretací a jinými vlivnými přístupy k interpretaci (umělecká kritika, historie umění).
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Písemná zkouška,
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Praktická zkouška,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
  • Gadamer, Hans-Georg. Aktualita krásného : umenie ako hra, symbol a slávnosť. [1. vyd.]. Bratislava : Archa, 1995. ISBN 80-7115-075-9.
  • Grondin, Jean. Úvod do hermeneutiky. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-43-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr