Course: History and Current Trends in Art Education

« Back
Course title History and Current Trends in Art Education
Course code KVK/HKVV
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Sýkora Chacon Gil, PaedDr. Ph.D.
Course content
The SEP of art education is based on the exposition of visual arts and other visual representations as cognitive and communicative means of specific nature given by their aesthetic aspect. The student will learn about the methodology of using the functions of visual means in the art field, as well as about the methodology of systematic use of creativity in education. 1. Visual arts and the world of visual culture at basic and secondary schools. 2. The transformation of ways of education and the possibilities of application of visual arts in the general education through the development of creativity. 3. The methodology of specific cognitive function of visual art in education. Reflexion and interaction in perception. 4. Sensual, psychosomatic and social level of the reception of visual expression. 5. Methodology of the application of communicative function of visual art in education. 6. Forms of depiction in the ontogenesis of child´s visual expression and its connection to the reflexion of contemporary visual culture. 8. Principles of application of visual expression in education as a form of building structural connections. 9. Modernist art in education (deconstruction of the object, structural relations, isolation of the object in dadaism and surrealism). 10. Modernist visual expression in education (activation of a personal approach). 11. Postmodern visual expression in education (individual project - "the end of the art century", pluralist projects of social groups).

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Textual studies, Lecture with visual aids
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 25 hours per semester
prerequisite
Knowledge
vybavovat si a užívat poznatky z předmětu Základy společenských věd vyučovaného na středních školách, zejména na gymnáziích;
Skills
vyhledávat informace v dostupné odborné literatuře a ostatních zdrojích;
rozlišit věrohodné informace od nevěrohodných;
vypracovat odborný text;
learning outcomes
Knowledge
popsat historický vývoj výtvarné výchovy u nás i ve světě v kontextu dějinného vývoje české vzdělávací soustavy;
objasnit provázanost jednotlivých etap vývoje s ohledem na chronologické a kontextové souvislosti;
porovnat vývoj oboru s problematikou příbuzných disciplín u nás i v zahraničí;
Skills
nahlížet, posuzovat a porovnávat historické oborové dokumenty;
analyzovat současné koncepce výtvarné výchovy, resp. výchovy umění u nás s ohledem na soudobé trendy světového vývoje oboru;
navrhovat vzdělávací programy v rámci školy a podstoupit je poučené kritické reflexi a evaluaci s ohledem na širší souvislosti vývoje;
analyzovat vlastní pojetí výuky a obhajovat ho v kontextu výsledků dosažených v oboru;
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Textual studies
Skills
Interactive lecture
Lecture with visual aids
assessment methods
Knowledge
Test
Recommended literature
  • Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye : the new version. Berkeley : University of California Press, 1974. ISBN 0-520-24383-8.
  • Bartlová, Milena. Skutečná přítomnost.
  • Čapek, Jakub. Maurice Merleau-Ponty. 2012. ISBN 978-80-7007-379-7.
  • Francastel, Pierre. Malířství a společnost : výtvarný prostor od renesance ke kubismu. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-49-7.
  • Golding, John. Cesty k abstraktnímu umění : Mondrian, Malevič, Kandinskij, Pollock, Newman, Rothko a Still. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-48-9.
  • Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
  • Koleček, Michal. Brno Art Open 2013 / Sochy v ulicích IV / Na hraně příběhuNa hraně příběhu. Fakulta umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, 2013.
  • Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
  • Lakoff, George; Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002.
  • Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha : Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1968.
  • Liessmnann. Filozofie moderního umění. Praha, 2000.
  • Michalovič, Peter; Zuska, Vlastimil. Znaky, obrazy a stíny slov : úvod do (jedné) filozofie a sémiologie obrazů. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění, 2009. ISBN 978-80-7331-129-2.
  • Micheli, Mario de. Umělecké avantgardy 20. století. Praha : SNKLHU, 1964.
  • Pospiszyl, T. Asociativní dějepis umění.
  • Rezek, Petr. Tělo, věc a skutečnost v umění šedesátých a sedmdesátých let. 2., rozĹĄ. vyd. Praha : Ztichlá klika, 2010. ISBN 978-80-903898-5-4.
  • Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
  • Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
  • Vančát, Jaroslav. Tvořivost a obraznost ve školním vzdělávacím programu EduArt. Praha, 2008.
  • Vančát, Jaroslav. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu. Vyd. 1. Praha : EduArt ve vydavatelství MAC, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8.
  • Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
  • Zhoř, Igor; Havlík, Vladimír; Horáček, Radek. Akční tvorba : Určeno pro posl. 3. a 4. roč. KVV PdF UP [katedra výtvarné výchovy pedag. fak. Univ. Palackého]. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-074-6.
  • Zhoř, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
  • Žengin. Jazyk malířského díla. Praha, 1980.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Fine Arts (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): BS and SS Teacher Training in Arts (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): BS and SS Teacher Training in Arts (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): BS and SS Teacher Training in Arts (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter