Předmět: Historie a současná koncepce VV

« Zpět
Název předmětu Historie a současná koncepce VV
Kód předmětu KVK/HSKVV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Vaibar Marek, Mgr.
Obsah předmětu
1/ Proč potřebujeme vv? Nástin dělení programových linií české vv v kontextu zahraničních vlivů. 2/ Počátky zájmu o dětský výtvarný projev. Komenský a jeho předstih. Vlivy ze zahraničí (Ruskin). První výzkumy dětských výtvarných prací, první časopisy věnované dětskému výtvarnému projevu. 3/ Umělecká výchova na přelomu století. Počátky našeho předmětu (kreslení a jeho vyučovací metody). Psychologizující tendence a jejich odraz ve vývoji předmětu. 4/ Vlivy alternativních pedagogických soustav a jejich odraz v českém školství. Konstruktivní pedagogika versus transmise. 5/ Socializace umění. Hostinský, Lichtwark. 6/ Avantgarda a její odraz ve vv. Konstruktivistické tendence versus psychologizující pojetí našeho oboru, zástupci jednotlivých pojetí a zahraniční inspirátoři (Loos, Bauhaus). VI. kreslířský kongres FEA, Praha. 7/ Výtvarná výchova po 2. svět. válce (do r. 1966). Koncepce tvořivosti, její předchůdci a následovníci. Vývoj předmětu vv a významné události z oboru. (INSEA, časopis Estetická výchova). 8/ Výtvarná výchova do r. 1989, koncepce tvořivosti. Problémy koncepce tvořivosti. 9/ Výtvarná výchova po r. 1989, současné tendence a proudy ve výuce vv. Pluralita současné teorie a praxe, programové linie vv. Učitelovo pojetí výuky. Pojetí vv a zahraniční vlivy (videocentrické - VCAE, artcentrické - DBAE). Významné organizace a akce na poli našeho oboru. 10/ Rámcový vzdělávací program a vv. RVP a jeho zařazení v systému kurikulárních dokumentů. 11/ Tvorba školního vzdělávacího programu. 12/ Učitelovo pojetí vv. 13/ Koncepce výtvarné výchovy ve světě. Současné kongresy INSEA, ENViL apod.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
užívat poznatky z předmětu Základy společenských věd vyučovaného na středních školách, zejména na gymnáziích.
Odborné dovednosti
vyhledávat informace v dostupné odborné literatuře a ostatních zdrojích;
rozlišit věrohodné informace od nevěrohodných;
vypracovat odborný text.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat historický vývoj výtvarné výchovy u nás i ve světě v kontextu dějinného vývoje české vzdělávací soustavy;
objasnit provázanost jednotlivých etap vývoje s ohledem na chronologické a kontextové souvislosti;
porovnat vývoj oboru s problematikou příbuzných disciplín u nás i v zahraničí.
Odborné dovednosti
nahlížet, posuzovat a porovnávat historické oborové dokumenty;
analyzovat současné koncepce výtvarné výchovy, resp. výchovy umění u nás s ohledem na soudobé trendy světového vývoje oboru;
navrhovat vzdělávací programy v rámci školy a podstoupit je poučené kritické reflexi a evaluaci s ohledem na širší souvislosti vývoje;
analyzovat vlastní pojetí výuky a obhajovat ho v kontextu výsledků dosažených v oboru.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s demonstrací,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Test,
Obecné způsobilosti
Test,
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Ebelová, Patricie. Kapitoly z historiografie výtvarné výchovy v mezioborovém kontextu chapters of historiografy of art education in interdisciplinary context. Vyd. 1. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2011. ISBN 978-80-7394-261-8.
  • Engels, Sidonie/Kirschenmann, Johannes (Hg.). Kunst und Pädagogik in historischer Perspektive. München: kopaed, 2021. ISBN 978-3-96848-007-7.
  • Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
  • Podlipský, Rudolf; Vančát, Jaroslav,; Uhl Skřivanová, Věra,; Zikmundová, Vladimíra. Tvořivost ve výtvarné výchově : a její účinky na všeobecné vzdělávání. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
  • Roeselová, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
  • Uhl Skřivanová, V., Plíhalová M. DIDART. Edukační přístupy ve výtvarné výchově. Západočeská univerzita v Plzni. 2020.
  • Uždil, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
  • Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr