Vyučující
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Vaibar Marek, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1/ Proč potřebujeme vv? Nástin dělení programových linií české vv v kontextu zahraničních vlivů. 2/ Počátky zájmu o dětský výtvarný projev. Komenský a jeho předstih. Vlivy ze zahraničí (Ruskin). První výzkumy dětských výtvarných prací, první časopisy věnované dětskému výtvarnému projevu. 3/ Umělecká výchova na přelomu století. Počátky našeho předmětu (kreslení a jeho vyučovací metody). Psychologizující tendence a jejich odraz ve vývoji předmětu. 4/ Vlivy alternativních pedagogických soustav a jejich odraz v českém školství. Konstruktivní pedagogika versus transmise. 5/ Socializace umění. Hostinský, Lichtwark. 6/ Avantgarda a její odraz ve vv. Konstruktivistické tendence versus psychologizující pojetí našeho oboru, zástupci jednotlivých pojetí a zahraniční inspirátoři (Loos, Bauhaus). VI. kreslířský kongres FEA, Praha. 7/ Výtvarná výchova po 2. svět. válce (do r. 1966). Koncepce tvořivosti, její předchůdci a následovníci. Vývoj předmětu vv a významné události z oboru. (INSEA, časopis Estetická výchova). 8/ Výtvarná výchova do r. 1989, koncepce tvořivosti. Problémy koncepce tvořivosti. 9/ Výtvarná výchova po r. 1989, současné tendence a proudy ve výuce vv. Pluralita současné teorie a praxe, programové linie vv. Učitelovo pojetí výuky. Pojetí vv a zahraniční vlivy (videocentrické - VCAE, artcentrické - DBAE). Významné organizace a akce na poli našeho oboru. 10/ Rámcový vzdělávací program a vv. RVP a jeho zařazení v systému kurikulárních dokumentů. 11/ Tvorba školního vzdělávacího programu. 12/ Učitelovo pojetí vv. 13/ Koncepce výtvarné výchovy ve světě. Současné kongresy INSEA, ENViL apod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
užívat poznatky z předmětu Základy společenských věd vyučovaného na středních školách, zejména na gymnáziích. |
Odborné dovednosti |
---|
vyhledávat informace v dostupné odborné literatuře a ostatních zdrojích; |
rozlišit věrohodné informace od nevěrohodných; |
vypracovat odborný text. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat historický vývoj výtvarné výchovy u nás i ve světě v kontextu dějinného vývoje české vzdělávací soustavy; |
objasnit provázanost jednotlivých etap vývoje s ohledem na chronologické a kontextové souvislosti; |
porovnat vývoj oboru s problematikou příbuzných disciplín u nás i v zahraničí. |
Odborné dovednosti |
---|
nahlížet, posuzovat a porovnávat historické oborové dokumenty; |
analyzovat současné koncepce výtvarné výchovy, resp. výchovy umění u nás s ohledem na soudobé trendy světového vývoje oboru; |
navrhovat vzdělávací programy v rámci školy a podstoupit je poučené kritické reflexi a evaluaci s ohledem na širší souvislosti vývoje; |
analyzovat vlastní pojetí výuky a obhajovat ho v kontextu výsledků dosažených v oboru. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Ebelová, Patricie. Kapitoly z historiografie výtvarné výchovy v mezioborovém kontextu chapters of historiografy of art education in interdisciplinary context. Vyd. 1. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2011. ISBN 978-80-7394-261-8.
-
Engels, Sidonie/Kirschenmann, Johannes (Hg.). Kunst und Pädagogik in historischer Perspektive. München: kopaed, 2021. ISBN 978-3-96848-007-7.
-
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
Podlipský, Rudolf; Vančát, Jaroslav,; Uhl Skřivanová, Věra,; Zikmundová, Vladimíra. Tvořivost ve výtvarné výchově : a její účinky na všeobecné vzdělávání. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
-
Roeselová, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
-
Uhl Skřivanová, V., Plíhalová M. DIDART. Edukační přístupy ve výtvarné výchově. Západočeská univerzita v Plzni. 2020.
-
Uždil, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
-
Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
|