Předmět: Historie umění v pedagogické reflexi 1

« Zpět
Název předmětu Historie umění v pedagogické reflexi 1
Kód předmětu KVK/HUPR1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nová Holoubková Olga, Mgr. Ph.D.
  • Štich Petr, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Umění, umělci a jejich publikum. Úvod do problematiky a seznámení s oborem. Základní periodizace, techniky a odborné názvosloví 2.Pravěké umění a jeho reflexe. Prehistorické a primitivní národy 3.Starověký blízký východ, Egypt a Kréta 4. Řecký zázrak. Geometrické období, umění městských států, klasické Řecko, pozdní klasicismus. Architektura, sochařství, malířství, umělecké řemeslo 5. Helénismus. Výraz a pohyb. Umění doby Alexandra Makedonského. 6. Etruské a římské umění. Umění pro věčnost, dynamika terakoty a bronzu, architektura, sochařství, malířství, řecké kopie, portrétní tvorba, mozaiky, dokonalost iluze. 7. Raně křesťanské umění. Pohanská tradice, křesťanský svět a židovské umění. Byzanc: kánon a dialog. 8. Raný středověk. Anglosaské umění, irské a severské umění, karolinská renesance a otonská renesance. Vzájemné stýkání a potýkání. 9. Románské umění v Čechách a v Evropě. Architektura, nástěnná a knižní malba, sochařství. Umění spjaté s mnišskými řády, české románské sochařství, české románské malířství, sochařství doby Přemyslovců. 10. Gotika Evropě. Architektura, nástěnná a knižní malba, sochařství, umění spjaté s mnišskými řády. 11. Gotika a její formy v Čechách. Střední Evropa mezi obrazovými tradicemi - východ, západ, jih. Karel IV., Václav IV., Zikmund Lucemburský: umění jako nástroj vlády? 12. Itálie 13.-14. století a umělecké inovace v Evropě 15. století. Vliv spirituality žebravých řádů na proměnu vizuálního umění v Itálii. 13. Internacionální sloh a krásný sloh: 1400 a kultura podzimu středověku, nové dvorské umění, městská centra.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti dějin umění;
popsat základní charakteristiky historických uměleckých směrů a stylů;
pojmenovat základní výtvarné techniky.
Odborné dovednosti
vyvodit přibližné časové zařazení uměleckého díla.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit základní odbornou terminologii;
pojmenovat základní disciplíny výtvarného umění a popsat jejich historický vývoj.
Odborné dovednosti
klasifikovat a časově zařadit jednotlivé disciplíny výtvarného umění;
aplikovat odbornou terminologii při popisu uměleckých děl;
rozpoznat a popsat formální aspekty uměleckého díla.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Ilustrovaný příběh. Praha: Grada. 2022.
  • ADKINS, L. - ADKINS, R. A. Antický Řím: encyklopedická příručka. V Praze: Slovart, 2012. ISBN 978-80-7391-579-7.
  • ADKINS, L. - ADKINS, R. A. Starověké Řecko. Encyklopedická příručka. V Praze: Slovart, 2011. ISBN 978-80-7391-580-3.
  • GOMBRICH, E. H. O renesanci. 2, Apellův odkaz ; Symbolické obrazy. Praha : Argo. 2022.
  • HEYDENREICH L. H., LOTZ W. Architectur in Italy 1400-1600. Puffin, 1996. ISBN 978-0140560381.
  • Johnson, Paul. Dějiny umění : nový pohled. Vyd. 1. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1320-2.
  • Koch, Wilfried. Evropská architektura : encyklopedie evropské architektury od antiky po současnost. 1. vyd. Praha : Ikar, 1998. ISBN 80-7202-388-8.
  • Panofsky, E. Význam ve výtvarném umění. Praha, 2021. ISBN 978-80-7530-302-8.
  • PETRASOVÁ, T; ŠVÁCHA, R. Dějiny umění v českých zemích 800-2000. Řevnice, 2017. ISBN 978-80-88283-02-7.
  • VANĚK, J. Dějiny umění ve výtvarné kultuře západní tradice. I. díl, Od pravěku do 18. století. Praha:ARSCI. 2015.
  • WINZELER, M. O vidění : jak porozumět starému umění. Brno : Books & Pipes, 2023. ISBN 978-80-7485-271-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr