Předmět: Historie umění v pedagogické praxi

« Zpět
Název předmětu Historie umění v pedagogické praxi
Kód předmětu KVK/HUPR3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Štich Petr, doc. PhDr. Ph.D.
  • Nová Holoubková Olga, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Předchůdci a zrození impresionismu ve Francii a jeho recepce v českém umění 2. Post-impresionismus a expresionistické tendence v evropském umění 3. Počátky moderní architektury v Evropě, hlavní tendence a představitelé 4. Nástup avantgardního umění: fauvismus, futurismus, orfismus 5. Kubismus a abstrakce 6. Dadaismus a surrealismus 7. Počátky českého avantgardního umění, otázka modernity 8. Reflexe kubismu v českém umění, česká kubistická architektura a užité umění 9. Český surrealismus a arteficialismus 10. Bauhaus a užité umění 11. Česká meziválečná architektura a umění do 2. světové války 12. Teoretická reflexe modernismu 13. Exkurze do muzea či galerie - dle tematického zaměření kurzu

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 25 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat na základní úrovni historické umělecké směry a styly;
popsat základní metody dějin umění;
pojmenovat a popsat základní disciplíny výtvarného umění;
popsat historické souvislosti vývoje výtvarného umění od pravěku po 19. století.
Odborné dovednosti
aplikovat odbornou terminologii při rozboru uměleckého díla.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit typologii a periodizaci vývoje výtvarného umění od 19. století do první poloviny 20. století;
vyjmenovat nejdůležitější představitele jednotlivých období;
charakterizovat tvorbu hlavních představitelů výtvarného umění od období impresionismu až po 50. léta 20. století;
charakterizovat umělecký projev jednotlivých období a časově jej zařadit;
popsat vývoj uměleckého projevu v závislosti na historickém kontextu.
Odborné dovednosti
časově zařadit umělecké dílo na základě formální analýzy;
aplikovat formální analýzu na vybraná umělecká díla.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • ALT, J.; BRIKCIUS, E.; DRURY, R.; HÖSCHL, C.; MAREŠOVÁ, V. et al. Stavy mysli - Za obrazem: obměny a intervence : stálá expozice GASK - Galerie Středočeského kraje = States of mind - Beyond the image : interventions and innovations : permanent collection of GASK - Gallery of the Central Bohemian Region.. Kutná Hora: GASK, 2020. ISBN 978-80-7056-228-4.
  • Elger, Dietmar; Grosenick, Uta. Dadaismus. [Praha] : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-661-3.
  • HOCKNEY, David a GAYFORD, Martin. Tajemství obrazu: od jeskynních maleb po chytré telefony: povídáme si s dětmi o umění. Presco Group, a.s., 2019. ISBN 978-80-88276-83-8.
  • Hodge, Susie. Stručný příběh umění : kapesní průvodce klíčovými směry, díly, tématy a technikami. První vydání. 2018. ISBN 978-80-271-0685-1.
  • Horová, Anděla (ed.). Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] IV/1, 1890-1938. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0587-0.
  • Horová, Anděla (ed.). Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] IV/2, 1890-1938. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0623-0.
  • Johannes Kirschenmann / Martin Oswald (Hg.). DREWS ESSER GARYKRUG STEIGER ZEISSLER. Porträt und Landschaft ? abstrakt und expressiv. München: kopaed, 2023. ISBN 978-3-96848-692-5.
  • Navrátil, A. Obraz a architektura: zamyšlení nad proměnami vzájemného vztahu. Brno: Vysoké učení technické v Brně - Nakladatelství VUTIUM ve spolupráci s B & P Publishing, 2018. ISBN 978-80-7485-160-5.
  • NOCHLIN, L. The Body in Pieces. Thames & Hudson, 2001. ISBN 978-0500283059.
  • Ruhrberg, K. a kol. Umění 20. století. Praha, 2004. ISBN 80-7209-521-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr