Předmět: Historie umění v pedagogické reflexi 4

« Zpět
Název předmětu Historie umění v pedagogické reflexi 4
Kód předmětu KVK/HUPR4
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
  • Štich Petr, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
Obsah předmětu
Koncepce kursu vychází z představy rovnoměrné důležitosti vývoje umění ve druhé polovině 20. století a vývoje soudobé filozofie a společenského dění. Nepůjde tedy o historický lineární přehled nejvýraznějších autorů a fenoménů světového umění, ale spíše půjde o hledání genealogie moderního a současného umění na pozadí společenských změn a proměn teoretických debat a pojímání světa. Seznam témat a literatury 1. Situace po válce - bipolární rozdělení světa na východ a západ - rozkol dvou celosvětových dispozitivů - poválečné umělecké směry: tašismus, informel, abstraktní expresionismus, COBRA, The Independent Group a socialistický realismus. - odrazy ideologií v umění: socialismus, liberalismus, konzervativismus 2. Situace v 60. letech - pop art, nový realismus, fluxus, konceptuální umění - formalismus a strukturalismus - četba: Roland Barthes - Mytologie 3. Situace v šedesátých letech 2 - konceptualismus, minimalismus, land art, body art, arte povera, happening - četba: Peter Bürger - Teorie avantgardy 4. Postmodernismus - rozkol postmoderny v Evropě a v USA - nový expresionismus, Pictures Generation, apropriace vs. kritická postmoderna a dekonstrukce 5. Umění a institucionální kritika od 60. let do současnosti - institucionální a ideologické rámce kulturního provozu 6. Ženský pohled - četba: Laura Mulvey, Judith Butler - feminismus v umění od 2. pol. 20. stol. po současnost 7. Postkolonialismus a politika identit v umění - četba: Edward Said - Documenta 11: prosazení postkoloniálního diskursu v současném umění - kulturní války 8. Dokumentární obrat, archivní obrat - participativní umění, postprodukce 9. Technooptimismus - reflexe nových médií od Lva Manoviche po Hito Steyerl - akceleracionismus, transhumanismus - postinternet art - umělá inteligence - četba: Donna Haraway 10. Nový materialismus, bioart, ekologické umění - četba: Jane Bennett 11. Specifika českého umění 2.pol. 20.stol. 12. Exkurze Veletržní palác ad.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat na základní úrovni historické umělecké směry a styly;
popsat základní metody dějin umění;
pojmenovat a popsat základní disciplíny výtvarného umění;
popsat historické souvislosti vývoje výtvarného umění až do pol. 20. století.
Odborné dovednosti
aplikovat odbornou terminologii při rozboru uměleckého díla.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
porozumět typologii a periodizaci vývoje výtvarného umění od 60. let po současnost;
vyjmenovat nejdůležitější představitele výtvarného umění od 60. let po současnost;
charakterizovat tvorbu hlavních představitelů světového poválečného umění;
popsat vývoj českého poválečného umění;
popsat vývoj uměleckého projevu v závislosti na historickém kontextu;
popsat aktuální tendence v současném světovém i českém umění;
charakterizovat základní informační platformy současného umění - galerie, muzea, odborný tisk a instituce.
Odborné dovednosti
časově zařadit umělecký projev na základě formální analýzy;
využívat informace získané prostřednictvím hlavních platforem současného českého umění -galerie, muzea, odborný tisk a instituce.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • BARTLOVÁ, A., GLANC, T., LOMOVÁ, J., POSPISZYL, T., WOLLNER, J. Jindřich Chalupecký: texty a kontexty kritika umění. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, 2023. ISBN 9788088366478.
  • BELTING, H. Antropologie obrazu: návrhy vědy o obrazu. Brno: Books & Pipes, 2021. ISBN 978-80-7485-250-3.
  • Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
  • Cibulka, Vojtěch; Morávková, Naděžda. Moderní výtvarné umění ve veřejném prostoru města Plzně a jeho využití ve školní výuce. Memo ISSN 1804-753X Roč. 4, č. 1 (2014), s. 39-103. 2014.
  • DANTO, A. C. Po konci umění: současné umění a oblast mimo dějiny. Praha: Academia, 2021. ISBN 978-80-200-3289-8.
  • Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním uměním. [Praha] : Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
  • Johannes Kirschenmann / Martin Oswald (Hg.). DREWS ESSER GARYKRUG STEIGER ZEISSLER. Porträt und Landschaft ? abstrakt und expressiv. München: kopaed, 2023. ISBN 978-3-96848-692-5.
  • Pospíšil, A., Řepa, K. Krajina očima malíře. Webová edukativní aplikace v rámci projektu Science Zoom [Online].
  • Přibáň, Jiří. Obrazy české postmoderny. 2011. ISBN 978-80-7437-041-0.
  • Ševčík, Jiří; Dušková, Dagmar; Morganová, Pavlína. České umění 1938-1989 : programy, kritické texty, dokumenty. Praha : Academia, 2001. ISBN 80-200-0930-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr