Předmět: Interpretace uměleckého díla ve výuce 1

« Zpět
Název předmětu Interpretace uměleckého díla ve výuce 1
Kód předmětu KVK/IUD1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nová Holoubková Olga, Mgr. Ph.D.
  • Štich Petr, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Slovo a obraz: jak si interpretujeme umělecké dílo? Individuální přístupy k interpretaci uměleckého díla (analýza - interpretace - hodnocení) 2. Interpretační přístupy a historická podmíněnost interpretace umění v průběhu staletí. Přístupy formální, obsahové, strukturální, psychologické aj. Úvod do problematiky. 3. Mysl v jeskyni: umění jako součást náboženství. Soudobé interpretační přístupy k nejstarším uměleckým projevům člověka (D. Lewis-Williams) 4. Počátky teoretické reflexe umělecké tvorby v období antiky (Platón, Aristotelés, Plinius st. a teorie "mimésis") 5. Symbolicko-alegorické pojetí světa ve středověkém umění (U. Eco) 6. Ikonografická a ikonologická interpretace uměleckého díla: umělecké dílo coby prostředník ideje (E. Panofsky) 7. Role středověkého obrazu: možnosti interpretace z pohledu současných teorií umění (M. Bartlová) 8. Změna vizuálního kódu v období renesance: sociologické interpretace umění (P. Francastel) 9. Umění renesance v pohledu kulturněhistorické interpretace (J. Burckhardt) 10. Vídeňská škola I. - komparativní a formalistický přístup (A. Riegr) 11. Vídeňská škola II. - umělecké dílo v kontextu dobové kultury (M. Dvořák) 12. Barokní princip: interpretace zákonitostí vývoje stylu (V. Birnbaum) 13. Závěrečné shrnutí: dobové přístupy a možnosti interpretace umění od antiky po 19. století.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat na základní úrovni historické umělecké směry a styly;
pojmenovat a popsat základní disciplíny výtvarného umění.
Odborné dovednosti
aplikovat odbornou terminologii při rozboru uměleckého díla;
reflektovat umělecké dílo v širším společensko-historickém a filosofickém kontextu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit typologii a periodizaci vývoje výtvarného umění od pravěku do 19. století v širším historickém kontextu;
charakterizovat umělecký projev jednotlivých období dějin výtvarného umění;
objasnit vybrané interpretační přístupy k výkladu uměleckého díla;
analyzovat typické znaky jednotlivých období v historicko-filosofickém kontextu.
Odborné dovednosti
při rozboru uměleckého díla aplikovat různé analytické metody;
časově zařadit umělecké dílo na základě formální analýzy;
aplikovat vybrané interpretační přístupy při výkladu uměleckého díla;
podrobněji charakterizovat a časově zařadit díla zvolených umělců.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Formativní hodnocení,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • BAXANDALL, M. Inteligence obrazu a jazyk dějin umění : výbor z textů; výbor uspořádala a úvodní studii napsala Milena Bartlová. V Praze : Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2019. ISBN 978-80-87989-37-1.
  • BERGER, J.; BLOMBERG, S.; FOX, Ch.; DIBB, M.; HOLLIS, R. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. ISBN 978-80-87260-78-4.
  • DUNGEL, J. Biologie umění. Praha Academia, 2021. ISBN 978-3-96848-004-6.
  • Dytrtová, K. Metafora & médium. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2019. ISBN 978-80-7561-176-5.
  • Francastel, Pierre. Malířství a společnost : výtvarný prostor od renesance ke kubismu. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-49-7.
  • GALETA, J., JAKUBEC, O., NOKKALA MILTOVÁ R., VALEŠ T. Od dějin umění k uměleckému dílu : cesty k porozumění vizuální kultuře. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-9993-7.
  • Gombrich, E. H. The image and the eye : further studies in the psychology of pictorial representation. Oxford : Phaidon, 1982. ISBN 0-7148-2245-0.
  • GOMBRICH, E. H. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Argo, 2019. ISBN 978-80-257-3031-7.
  • KIRSCHENMANN, J. SCHULZ, F. (Hg). Aspekte ? Impulse und Beispiele zur Vermittlung historischer Kunst. München: kopaed, 2021. ISBN 978-3-96848-004-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr