Vyučující
|
-
Nová Holoubková Olga, Mgr. Ph.D.
-
Štich Petr, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Slovo a obraz: jak si interpretujeme umělecké dílo? Individuální přístupy k interpretaci uměleckého díla (analýza - interpretace - hodnocení) 2. Interpretační přístupy a historická podmíněnost interpretace umění v průběhu staletí. Přístupy formální, obsahové, strukturální, psychologické aj. Úvod do problematiky. 3. Mysl v jeskyni: umění jako součást náboženství. Soudobé interpretační přístupy k nejstarším uměleckým projevům člověka (D. Lewis-Williams) 4. Počátky teoretické reflexe umělecké tvorby v období antiky (Platón, Aristotelés, Plinius st. a teorie "mimésis") 5. Symbolicko-alegorické pojetí světa ve středověkém umění (U. Eco) 6. Ikonografická a ikonologická interpretace uměleckého díla: umělecké dílo coby prostředník ideje (E. Panofsky) 7. Role středověkého obrazu: možnosti interpretace z pohledu současných teorií umění (M. Bartlová) 8. Změna vizuálního kódu v období renesance: sociologické interpretace umění (P. Francastel) 9. Umění renesance v pohledu kulturněhistorické interpretace (J. Burckhardt) 10. Vídeňská škola I. - komparativní a formalistický přístup (A. Riegr) 11. Vídeňská škola II. - umělecké dílo v kontextu dobové kultury (M. Dvořák) 12. Barokní princip: interpretace zákonitostí vývoje stylu (V. Birnbaum) 13. Závěrečné shrnutí: dobové přístupy a možnosti interpretace umění od antiky po 19. století.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat na základní úrovni historické umělecké směry a styly; |
pojmenovat a popsat základní disciplíny výtvarného umění. |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat odbornou terminologii při rozboru uměleckého díla; |
reflektovat umělecké dílo v širším společensko-historickém a filosofickém kontextu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit typologii a periodizaci vývoje výtvarného umění od pravěku do 19. století v širším historickém kontextu; |
charakterizovat umělecký projev jednotlivých období dějin výtvarného umění; |
objasnit vybrané interpretační přístupy k výkladu uměleckého díla; |
analyzovat typické znaky jednotlivých období v historicko-filosofickém kontextu. |
Odborné dovednosti |
---|
při rozboru uměleckého díla aplikovat různé analytické metody; |
časově zařadit umělecké dílo na základě formální analýzy; |
aplikovat vybrané interpretační přístupy při výkladu uměleckého díla; |
podrobněji charakterizovat a časově zařadit díla zvolených umělců. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Formativní hodnocení, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
BAXANDALL, M. Inteligence obrazu a jazyk dějin umění : výbor z textů; výbor uspořádala a úvodní studii napsala Milena Bartlová. V Praze : Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2019. ISBN 978-80-87989-37-1.
-
BERGER, J.; BLOMBERG, S.; FOX, Ch.; DIBB, M.; HOLLIS, R. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. ISBN 978-80-87260-78-4.
-
DUNGEL, J. Biologie umění. Praha Academia, 2021. ISBN 978-3-96848-004-6.
-
Dytrtová, K. Metafora & médium. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2019. ISBN 978-80-7561-176-5.
-
Francastel, Pierre. Malířství a společnost : výtvarný prostor od renesance ke kubismu. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-49-7.
-
GALETA, J., JAKUBEC, O., NOKKALA MILTOVÁ R., VALEŠ T. Od dějin umění k uměleckému dílu : cesty k porozumění vizuální kultuře. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-9993-7.
-
Gombrich, E. H. The image and the eye : further studies in the psychology of pictorial representation. Oxford : Phaidon, 1982. ISBN 0-7148-2245-0.
-
GOMBRICH, E. H. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Argo, 2019. ISBN 978-80-257-3031-7.
-
KIRSCHENMANN, J. SCHULZ, F. (Hg). Aspekte ? Impulse und Beispiele zur Vermittlung historischer Kunst. München: kopaed, 2021. ISBN 978-3-96848-004-6.
|