Předmět: Interpretace uměleckého díla ve výuce 2

« Zpět
Název předmětu Interpretace uměleckého díla ve výuce 2
Kód předmětu KVK/IUD2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Nová Holoubková Olga, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vliv psychologie na přístupy k interpretaci uměleckého díla: psychoanalýza (S. Freud) a kolektivní nevědomí, archetyp, symbol (C.G. Jung) 2. Avantgardní umění ve světle subjektivní interpretace a teorie vcítění (W. Wörringer) 3. Psychologizující přístupy k uměleckohistorickému výkladu (H. Read, R. Huyghe) 4. Stěžejní dílo E. H. Gombricha a jeho teorie dějin vnímání 5. Umělecké dílo jako znak: strukturalistický přístup (H. Sedlmayr) 6. Umělecké dílo jako produkt společenského kontextu: sociologické přístupy (M. Baxandall, P. Bourdieu) 7. Snaha o komplexní přístup: interdisciplinární přístupy k interpretaci (M. Schapiro) 8. Viditelné a neviditelné: fenomenologický přístup k interpretaci (M. Merleau-Ponty) 9. Feminismus a re-interpretace dějin umění (L. Nochlin, L. Lippard) 10. Interpretace v době postmodernismu: pluralita nebo absence kritérií? (J.-F. Lyotard, R. Krauss) 11. Funkcionální interpretace: umění jako symbolický systém (N. Goodman) 12. Umělecké dílo jako nástroj komunikace a role institucí v jeho zprostředkování 13. Závěrečné shrnutí: interpretační přístupy od počátku 20. století do současnosti. Interpretace jako překážka? (J. Elkins) Příběh s otevřeným koncem.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat na základní úrovni historické umělecké směry a styly;
pojmenovat a popsat základní disciplíny výtvarného umění;
popsat a objasnit vývojové tendence umění 20. století.
charakterizovat základní interpretační přístupy osvojené v rámci kurzu Interpretace uměleckého díla I.
Odborné dovednosti
aplikovat odbornou terminologii při rozboru uměleckého díla;
reflektovat umělecké dílo v širším společensko-historickém a filosofickém kontextu.
aplikovat osvojené analytické a interpretační postupy na umělecké dílo;
rozpoznat interpretační přístupy k uměleckému dílu a pojmenovat jejich východiska.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit typologii a periodizaci vývoje výtvarného umění od pravěku do 19. století v širším historickém kontextu;
charakterizovat umělecký projev jednotlivých období dějin výtvarného umění;
analyzovat typické znaky jednotlivých období v historicko-filosofickém kontextu.
vyjmenovat hlavní tendence 20. století v přístupu k interpretaci uměleckého díla;
vyjmenovat hlavní představitele teorií interpretace ve 20. století a charakterizovat jejich východiska.
Odborné dovednosti
při rozboru uměleckého díla aplikovat různé analytické metody;
časově zařadit umělecké dílo na základě formální analýzy;
rozpoznat a klasifikovat základní interpretační přístupy v teorii umění 20. století;
aplikovat probírané interpretační postupy na umělecká díla;
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • BAXANDALL, M. Stíny a světlo : umění a vizuální zkušenost. Brno : Barrister & Principal. ISBN 80-86598-58-6.
  • BAXANDALL, M. Stíny a světlo: umění a vizuální zkušenost.. NG Praha, Argo, Praha,, 2003. ISBN 80-7035-155-1.
  • Belting, Hans. Konec dějin umění. Praha : Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0856-8.
  • Bourdieu, Pierre. Pravidla umění : geneze a struktura literárního pole. Vyd. 1. Brno : Host, 2010. ISBN 978-80-7294-364-7.
  • DANIEL, L. Umění vidět umění: úvod do interpretace obrazu. Univerzita Palackého v Olomouci. 2000.
  • DANTO, A. C. Po konci umění: současné umění a oblast mimo dějiny. Praha: Academia, 2021. ISBN 978-80-200-3289-8.
  • ELKINS, J. Proč lidé pláčou před obrazy : příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1509-9.
  • Goodman, Nelson. Jazyky umění : nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
  • Chalupecký, Jindřich. Nové umění v Čechách. Jinočany : H&H, 1994. ISBN 80-85787-81-4.
  • KESNER, L. Muzeum umění v digitální době. NG Praha, Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7035-155-1.
  • Mikš, František. Gombrich : tajemství obrazu a jazyk umění : pozvání k dějinám a teorii umění. Brno : Barrister & Principal, 2008. ISBN 978-80-7364-045-3.
  • Mitchell, W. J. T. Teorie obrazu : eseje o verbální a vizuální reprezentaci. 2016. ISBN 978-80-246-3202-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr