Vyučující
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Nová Holoubková Olga, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vliv psychologie na přístupy k interpretaci uměleckého díla: psychoanalýza (S. Freud) a kolektivní nevědomí, archetyp, symbol (C.G. Jung) 2. Avantgardní umění ve světle subjektivní interpretace a teorie vcítění (W. Wörringer) 3. Psychologizující přístupy k uměleckohistorickému výkladu (H. Read, R. Huyghe) 4. Stěžejní dílo E. H. Gombricha a jeho teorie dějin vnímání 5. Umělecké dílo jako znak: strukturalistický přístup (H. Sedlmayr) 6. Umělecké dílo jako produkt společenského kontextu: sociologické přístupy (M. Baxandall, P. Bourdieu) 7. Snaha o komplexní přístup: interdisciplinární přístupy k interpretaci (M. Schapiro) 8. Viditelné a neviditelné: fenomenologický přístup k interpretaci (M. Merleau-Ponty) 9. Feminismus a re-interpretace dějin umění (L. Nochlin, L. Lippard) 10. Interpretace v době postmodernismu: pluralita nebo absence kritérií? (J.-F. Lyotard, R. Krauss) 11. Funkcionální interpretace: umění jako symbolický systém (N. Goodman) 12. Umělecké dílo jako nástroj komunikace a role institucí v jeho zprostředkování 13. Závěrečné shrnutí: interpretační přístupy od počátku 20. století do současnosti. Interpretace jako překážka? (J. Elkins) Příběh s otevřeným koncem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat na základní úrovni historické umělecké směry a styly; |
pojmenovat a popsat základní disciplíny výtvarného umění; |
popsat a objasnit vývojové tendence umění 20. století. |
charakterizovat základní interpretační přístupy osvojené v rámci kurzu Interpretace uměleckého díla I. |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat odbornou terminologii při rozboru uměleckého díla; |
reflektovat umělecké dílo v širším společensko-historickém a filosofickém kontextu. |
aplikovat osvojené analytické a interpretační postupy na umělecké dílo; |
rozpoznat interpretační přístupy k uměleckému dílu a pojmenovat jejich východiska. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit typologii a periodizaci vývoje výtvarného umění od pravěku do 19. století v širším historickém kontextu; |
charakterizovat umělecký projev jednotlivých období dějin výtvarného umění; |
analyzovat typické znaky jednotlivých období v historicko-filosofickém kontextu. |
vyjmenovat hlavní tendence 20. století v přístupu k interpretaci uměleckého díla; |
vyjmenovat hlavní představitele teorií interpretace ve 20. století a charakterizovat jejich východiska. |
Odborné dovednosti |
---|
při rozboru uměleckého díla aplikovat různé analytické metody; |
časově zařadit umělecké dílo na základě formální analýzy; |
rozpoznat a klasifikovat základní interpretační přístupy v teorii umění 20. století; |
aplikovat probírané interpretační postupy na umělecká díla; |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
BAXANDALL, M. Stíny a světlo : umění a vizuální zkušenost. Brno : Barrister & Principal. ISBN 80-86598-58-6.
-
BAXANDALL, M. Stíny a světlo: umění a vizuální zkušenost.. NG Praha, Argo, Praha,, 2003. ISBN 80-7035-155-1.
-
Belting, Hans. Konec dějin umění. Praha : Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0856-8.
-
Bourdieu, Pierre. Pravidla umění : geneze a struktura literárního pole. Vyd. 1. Brno : Host, 2010. ISBN 978-80-7294-364-7.
-
DANIEL, L. Umění vidět umění: úvod do interpretace obrazu. Univerzita Palackého v Olomouci. 2000.
-
DANTO, A. C. Po konci umění: současné umění a oblast mimo dějiny. Praha: Academia, 2021. ISBN 978-80-200-3289-8.
-
ELKINS, J. Proč lidé pláčou před obrazy : příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1509-9.
-
Goodman, Nelson. Jazyky umění : nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
-
Chalupecký, Jindřich. Nové umění v Čechách. Jinočany : H&H, 1994. ISBN 80-85787-81-4.
-
KESNER, L. Muzeum umění v digitální době. NG Praha, Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7035-155-1.
-
Mikš, František. Gombrich : tajemství obrazu a jazyk umění : pozvání k dějinám a teorii umění. Brno : Barrister & Principal, 2008. ISBN 978-80-7364-045-3.
-
Mitchell, W. J. T. Teorie obrazu : eseje o verbální a vizuální reprezentaci. 2016. ISBN 978-80-246-3202-5.
|