Vyučující
|
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Jansová Hana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Terminologické vymezení pojetí postižení 2. Co je normální, co je abnormální v kultuře? Jak lze definovat sociokulturní normy? Může být jinakost pozitivní hodnotou v kolektivu třídy a školy? 3. Teorie normality a diverzity 4. Inkluzivní vizuální kultura 5. Potenciál kooperativního, reflektivního, tvořivého a zážitkového pojetí vzdělávání pro všechny žáky bez rozdílu ve společném edukativním prostředí v kontextu výtvarné výchovy 6. Kreativita žáků jako prostor pro jinakost a diverzitu ve třídě a škole 7. Role autenticity a originality v sociální interakci mezi spolužáky 8. Talentovaný žák s postižením v inkluzivní škole 9. Vliv umění osob s postižením (disability art, art brut, outsider art) na současné paradigma postižení 10. Výtvarné kreativní techniky ve vzdělávání 11. Zážitkové kreativní techniky čerpající z uměleckých forem 12. Vybrané arteterapeutické techniky 13. Základní kompetence pedagoga v inkluzivním procesu seminář: výtvarné aktivity zaměřené na inkluzivní vzdělávání a jejich reflektování. Reflexe ve všech jejích podobách těží z přednáškové znalostní průpravy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii základních faktů, pojmů a vzájemných vztahů z oblasti konstruktivistické pedagogiky, artefiletiky, psychologie a arteterapie pro realizaci zážitkových výtvarných aktivit, jejich reflexi a interpretaci; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii základních psychosociálních jevů, které ovlivňují průběh a kvalitu interaktivní práce s výtvarným zážitkem ve výchovně vzdělávacím procesu s důrazem na seberozvoj jedince a podporu psychosociální koheze skupiny. |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat, analyzovat a interpretovat klíčové prvky demonstrované reálné zkušenosti výtvarného zážitku ve vztahu k teoretickým znalostem; |
realizovat námět zadaný lektorem výtvarné skici různými výtvarnými technikami a postupy; |
analyzovat a interpretovat v reflektivním dialogu vztahy mezi námětem výtvarného díla, jeho formou, vzniklým obsahem, emočním doprovodem tvůrčího procesu a osobní zkušeností autora; |
analyzovat, interpretovat a hodnotit vztah jedinec/skupina a skupinové vztahy v realitě výtvarného zážitku a jeho reflexe; |
analyzovat a interpretovat význam osobního zážitku z tvůrčího procesu a jeho interpretace v kontextu běžné reality života; |
zaujímat psychickou distanci od výtvarného zážitku k revizi okamžitého poznání po "akci" prostřednictvím písemné reflexe a časového odstupu; |
analyzovat a hodnotit prostřednictvím závěrečné seminární práce vliv intenzivní kontinuální práce s výtvarným zážitkem a jeho reflexí na psychosociální rozvoj jedince. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohlubující znalosti teorie z oblasti inkluzivního vzdělávání ve výtvarné výchově ve vztahu k realizaci výtvarného zážitku ve skupině s formulovaným edukačním cílem; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii základních informací z oblasti oborové ontodidaktiky a psychodidaktiky , které jsou klíčové pro práci se skupinou v kontextu výtvarného zážitku a jeho reflexe ve vztahu ke sledovanému výchovně vzdělávacímu cíli; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii inkluzivního vzdělávání k navrhování a realizaci práce s výtvarným výrazem. |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat, analyzovat, interpretovat a abstrahovat klíčové okamžiky v realizovaných konkrétních výtvarných technikách do obecnějších kategorií a přiřadit jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii; |
navrhovat, realizovat a evaluovat inkluzivní přístup k pojetí práce s výtvarným výrazem; |
navrhovat a realizovat základní strukturu edukační mikrokazuistiky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky výtvarnou techniku a formy hodnocení; |
zdůvodnit a diskutovat o svém pojetí akce s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů; |
identifikovat, analyzovat a hodnotit silné a slabé stránky svého návrhu mikrokazuistiky v kontextu inkluzivního vzdělávání; |
analyzovat a hodnotit formou písemné reflexe silné a slabé stránky navrhované akce a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích výchovně vzdělávacích a inkluzivních cílů; |
analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Case, C., Dalley, T. The Handbook of Art Therapy. New York, 2006.
-
Kantor, Jiří; Drlíčková, Svatava,; Friedlová, Martina; Weber, Jana; Koucun, Jan,; Komzáková, Martina,; Kružíková, Lenka. Muzikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. 2015. ISBN 978-80-7510-096-2.
-
Komzáková, Martina; Slavík, Jan. Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii : výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-415-0.
-
Pančocha, Karel. Postižení jako axiologická kategorie sociální participace. 1. vydání. 2013. ISBN 978-80-210-6344-0.
-
Parkinson, B., Fischer, A.H., Manstead, A. S.R. Emotions in social relations. New York: Psychology Press, 2005.
-
RUBIN, J. A. (ed.). Approaches to Art Therapy (Theory and Technique). New York, Bruner/Mazel, 1987.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavík,J. Umění zážitku, zážitek umění.1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
SOCHOR, P. Člověk s postižení a výtvarná tvorba. Od zobrazování k autorství.. Brno: MU, 2015. ISBN 978-80-210-7925-0.
-
ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie.. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-010-0.
-
Valenta, Milan; Humpolíček, Pavel. Hra v terapii. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1190-7.
|