Předmět: Inkluze ve výtvarné výchově

« Zpět
Název předmětu Inkluze ve výtvarné výchově
Kód předmětu KVK/IVV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Jansová Hana, Mgr.
Obsah předmětu
1. Terminologické vymezení pojetí postižení 2. Co je normální, co je abnormální v kultuře? Jak lze definovat sociokulturní normy? Může být jinakost pozitivní hodnotou v kolektivu třídy a školy? 3. Teorie normality a diverzity 4. Inkluzivní vizuální kultura 5. Potenciál kooperativního, reflektivního, tvořivého a zážitkového pojetí vzdělávání pro všechny žáky bez rozdílu ve společném edukativním prostředí v kontextu výtvarné výchovy 6. Kreativita žáků jako prostor pro jinakost a diverzitu ve třídě a škole 7. Role autenticity a originality v sociální interakci mezi spolužáky 8. Talentovaný žák s postižením v inkluzivní škole 9. Vliv umění osob s postižením (disability art, art brut, outsider art) na současné paradigma postižení 10. Výtvarné kreativní techniky ve vzdělávání 11. Zážitkové kreativní techniky čerpající z uměleckých forem 12. Vybrané arteterapeutické techniky 13. Základní kompetence pedagoga v inkluzivním procesu seminář: výtvarné aktivity zaměřené na inkluzivní vzdělávání a jejich reflektování. Reflexe ve všech jejích podobách těží z přednáškové znalostní průpravy.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii základních faktů, pojmů a vzájemných vztahů z oblasti konstruktivistické pedagogiky, artefiletiky, psychologie a arteterapie pro realizaci zážitkových výtvarných aktivit, jejich reflexi a interpretaci;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii základních psychosociálních jevů, které ovlivňují průběh a kvalitu interaktivní práce s výtvarným zážitkem ve výchovně vzdělávacím procesu s důrazem na seberozvoj jedince a podporu psychosociální koheze skupiny.
Odborné dovednosti
identifikovat, analyzovat a interpretovat klíčové prvky demonstrované reálné zkušenosti výtvarného zážitku ve vztahu k teoretickým znalostem;
realizovat námět zadaný lektorem výtvarné skici různými výtvarnými technikami a postupy;
analyzovat a interpretovat v reflektivním dialogu vztahy mezi námětem výtvarného díla, jeho formou, vzniklým obsahem, emočním doprovodem tvůrčího procesu a osobní zkušeností autora;
analyzovat, interpretovat a hodnotit vztah jedinec/skupina a skupinové vztahy v realitě výtvarného zážitku a jeho reflexe;
analyzovat a interpretovat význam osobního zážitku z tvůrčího procesu a jeho interpretace v kontextu běžné reality života;
zaujímat psychickou distanci od výtvarného zážitku k revizi okamžitého poznání po "akci" prostřednictvím písemné reflexe a časového odstupu;
analyzovat a hodnotit prostřednictvím závěrečné seminární práce vliv intenzivní kontinuální práce s výtvarným zážitkem a jeho reflexí na psychosociální rozvoj jedince.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohlubující znalosti teorie z oblasti inkluzivního vzdělávání ve výtvarné výchově ve vztahu k realizaci výtvarného zážitku ve skupině s formulovaným edukačním cílem;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii základních informací z oblasti oborové ontodidaktiky a psychodidaktiky , které jsou klíčové pro práci se skupinou v kontextu výtvarného zážitku a jeho reflexe ve vztahu ke sledovanému výchovně vzdělávacímu cíli;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii inkluzivního vzdělávání k navrhování a realizaci práce s výtvarným výrazem.
Odborné dovednosti
identifikovat, analyzovat, interpretovat a abstrahovat klíčové okamžiky v realizovaných konkrétních výtvarných technikách do obecnějších kategorií a přiřadit jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii;
navrhovat, realizovat a evaluovat inkluzivní přístup k pojetí práce s výtvarným výrazem;
navrhovat a realizovat základní strukturu edukační mikrokazuistiky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky výtvarnou techniku a formy hodnocení;
zdůvodnit a diskutovat o svém pojetí akce s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů;
identifikovat, analyzovat a hodnotit silné a slabé stránky svého návrhu mikrokazuistiky v kontextu inkluzivního vzdělávání;
analyzovat a hodnotit formou písemné reflexe silné a slabé stránky navrhované akce a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích výchovně vzdělávacích a inkluzivních cílů;
analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Samostudium,
Řešení problémů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Kooperativní výuka,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Test,
Portfolio,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Portfolio,
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Písemná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Case, C., Dalley, T. The Handbook of Art Therapy. New York, 2006.
  • Kantor, Jiří; Drlíčková, Svatava,; Friedlová, Martina; Weber, Jana; Koucun, Jan,; Komzáková, Martina,; Kružíková, Lenka. Muzikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. 2015. ISBN 978-80-7510-096-2.
  • Komzáková, Martina; Slavík, Jan. Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii : výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-415-0.
  • Pančocha, Karel. Postižení jako axiologická kategorie sociální participace. 1. vydání. 2013. ISBN 978-80-210-6344-0.
  • Parkinson, B., Fischer, A.H., Manstead, A. S.R. Emotions in social relations. New York: Psychology Press, 2005.
  • RUBIN, J. A. (ed.). Approaches to Art Therapy (Theory and Technique). New York, Bruner/Mazel, 1987.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavík,J. Umění zážitku, zážitek umění.1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
  • SOCHOR, P. Člověk s postižení a výtvarná tvorba. Od zobrazování k autorství.. Brno: MU, 2015. ISBN 978-80-210-7925-0.
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie.. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-010-0.
  • Valenta, Milan; Humpolíček, Pavel. Hra v terapii. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1190-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr