Vyučující
|
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
-
Malafová Zuzana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je vybavit studenty specifickými znalostmi o problematice keramické tvorby. Praktická cvičení podpořená teoretickým poznáním umožní širší a hlubší rozvoj specializovaných výtvarných dispozic studentů při produkci a recepci prostorového vyjádření, výtvarných objektů, případně skulptur nebo plastik. Metodickým principem je využít zkušenosti z vlastní tvorby k hlubšímu porozumění umění. Těžiště předmětu leží v nápaditosti a nalézání provizorních řešení, výuka je především směřována k experimentům s tradičními i zcela novými materiály. Posluchači zdokonalují svou manuální zručnost, učí se citu pro materiál a jeho výraz. Na počátku hledání řešení zadaných úkolů je diskuse s vyučujícím, které však předchází vždy rešerše reflektující aktuální řešení úkolu nebo případně i určité historické inspirace. Během semestru student řeší úkoly tohoto typu: 1. Golem - lampa nebo aroma lampička (pálená hlína). 2. Urna - tři návrhy dvoubarevné funerální keramiky (9 kreseb formátu A3). 3. Kinetický objekt (vizualizace ve 3D programu). 4. Souprava Flirt = dva šálky + podnos nebo cukřenka (technický výkres, sádrový model 1:1) 5. Polní lahev nebo netradiční lázeňský pohárek + spojení s jiným materiálem (prezentace, plakát 2x A3).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická výuka, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 36 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat vztah detailu k celku u keramického tvaru; |
popsat a objasnit způsoby dekorování keramiky; |
charakterizovat tvorbu některých autorů současné keramické tvorby; |
charakterizovat různé keramické hlíny, glazury a barvítka; |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat podle technologického postupu; |
navrhnout výtvarné řešení zadaného úkolu; schopnost vyjádřit objem; |
osvojit si způsoby vytváření keramiky; |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat cítění, vnímání a organizování hmoty ve větších a vícečetných souborech; |
charakterizovat dějinné etapy vývoje keramiky od pravěku po současnost; |
Odborné dovednosti |
---|
zvládnout výstavbu keramického tvaru; |
citlivě zacházet s výrazovými prostředky keramické hlíny; |
interpretovat konkrétní výtvarný záměr; |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Bartuška, Miloslav. Vady skla. Praha, 2001.
-
Batala, Otto. Svět z hlíny : vyprávění o minulosti a současnosti keramiky. Praha, 1973.
-
Branfman, Steven. Mastering Raku. 2012.
-
Forrest, Miranda. Natural Glazes. 2012.
-
Hanykýř, Vladimír; Kutzendörfer, Jaroslav. Technologie keramiky.
-
Chavarria, Joaquim. Velká kniha keramiky : průvodce historií, materiály, vybavením a technikami ručního vytváření, vytáčení, výroby forem, vypalování výrobků v pecích a glazování hrnčířských výrobků a jiných keramických.
-
Ming, Bai. World - Famous Keramik Artist's Studio's.
-
Olsen, Frederick L. The Kiln Book. 2012.
-
Peterson, S. The Craft and Art of Clay.
-
PETROVÁ, S. České sklo. Praha: UMPRUM, 2018. ISBN 978-80-87989-50-0.
-
PRICE, M. The Anomie Review of Contemporary British Painting. Anomie, 2021. ISBN 978-1-910221-27-3.
-
Rada, Pravoslav. Techniky keramiky. Vyd. 1. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-47-6.
-
Smrček, Antonín a kol. Tavení skla. Jablonec nad Nisou, 2008.
-
Špís, Jiří. Modelářství porcelánu a keramiky.
-
TAYLOR, L. The Ceramics Bible Revised Edition. Chronicle Books, 2022. ISBN 1797215140.
-
Taylor, Louisa. Současná tvář keramiky. Praha, 2013.
-
Wudy, Jana. Vinuté perle. 2017. ISBN 978-80-247-4381-3.
|