Vyučující
|
-
Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
-
Schuster Václav, Prof. akad. sochař dr. h. c.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka je koncipovaná jako pravidelná s postupně navazujícími úkoly zasazenými do teoretického kontextu. 1. Proměny tradičních technik ve výtvarném umění, jejich příčiny a následky 2. Explorace a inovace výtvarných technik v umění 20. a 21. století v českém i zahraničním prostředí 3. Teoretické přístupy k problematice tvořivosti a jejich proměny 4. Kreativita a její projevy ve výtvarném umění a ve výtvarné výchově; Metody rozvoje tvořivosti nejen ve výtvarné výchově 5. Otázky originality, autorství a autenticity uměleckého i pedagogického díla; Jedinečná výtvarná výpověď jako předpoklad i cíl výtvarné výchovy 6. Principy náhody uplatněné v umělecké tvorbě 20. a 21. století 7. Experiment, hra a náhoda a jejich role v tvůrčím procesu; Explorace výtvarných technik v dějinách umění 8. Improvizace ve výuce práce s náhodou a její význam ve výtvarné výchově 9. Cesta ke konceptu a rozvíjení autorských záměrů 10. Kreativní užití multimédií se soustředěním se na koncept a s důrazem na konceptuální tvorbu 11. Způsoby realizace výtvarných úkolů; Zkoumání vlastních možností a mantinelů výtvarného jazyka na pozadí průřezu a kombinace výtvarných disciplín 12. Reflexe realizovaných výtvarných úkolů v kontextu umění a vzdělávání 13. Prezentace řešení výtvarných úkolů; Instalace výtvarné práce ve vztahu ke zvoleným konceptům
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
pojmenovat konkrétní principy technik a médií v souvislosti s vlastní ideou; |
objasnit základní fakta z historie avantgardního a moderního umění; |
vyjmenovat některé osobnosti současného výtvarného umění a objasnit jejich koncepty; |
popsat možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby. |
Odborné dovednosti |
---|
nalézat vlastní, svébytnou formu výtvarného vyjádření; |
konceptualizovat vlastní přístup a uchopit výtvarným jazykem v rámci specifického tématu; |
kultivovat znalosti z oblasti současného umění s ohledem na historii a genezi výtvarného umění; |
využívat multimateriální případně multimediální přístup ve vlastním autorském utváření. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
konceptualizovat vlastní přístup a uchopit výtvarným jazykem v rámci specifického tématu; |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat inovace výtvarných technik v umění 20. a 21. století v českém i zahraničním prostředí; |
objasnit některé teoretické přístupy k problematice tvořivosti v kontextu výtvarného umění a výtvarné výchovy; |
vyjmenovat některé autory současné plošné, prostorové či konceptuální tvorby; |
diskutovat o otázkách autorství, originality a autenticity uměleckého díla. |
Odborné dovednosti |
---|
flexibilně reagovat na "výtvarnou situaci" při procesu tvorby; |
uplatňovat principy náhody, hry a experimentu ve výtvarné tvorbě; |
kreativně pracovat s multimédii se soustředěním na koncept a s důrazem na konceptuální tvorbu; |
reflektovat vlastní výtvarnou práci v kontextu vzdělávání; |
prezentovat vlastní výtvarnou práci v souladu se zvolenými koncepty. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
Individuální konzultace, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
VITAMIN D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon. 2009.
-
Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
-
Adamec, Jaromír a Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním II. Praha, 2000.
-
Beranová, Pavla. Ateliér veškerého sochařství: ateliér Kurta Gebauera na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze = The studio of universal sculpture : the studio of Kurt Gebauer attheAcademyofArts, Architecture& Design, Prague.. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2010. ISBN 978-80-86863-30-6.
-
Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
-
CHORÝ, O. Not OK. Praha:UMPRUM, 2022. ISBN 978-80-88308-56-0.
-
Podlipský, Rudolf; Vančát, Jaroslav,; Uhl Skřivanová, Věra,; Zikmundová, Vladimíra. Tvořivost ve výtvarné výchově : a její účinky na všeobecné vzdělávání. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
-
Pospiszyl, Tomas. Asociativní dějepis umění. 2014. ISBN 978-80-87259-28-3.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
-
ZAPLETAL, A. Obrazy filozofie a tělesná mysl. Praha: AVU. ISBN 978-80-88366-35-5.
|