Předmět: Kreativita, koncept a improvizace ve výuce na SŠ

« Zpět
Název předmětu Kreativita, koncept a improvizace ve výuce na SŠ
Kód předmětu KVK/KKISŠ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
  • Schuster Václav, Prof. akad. sochař dr. h. c.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka je koncipovaná jako pravidelná s postupně navazujícími úkoly zasazenými do teoretického kontextu. 1. Proměny tradičních technik ve výtvarném umění, jejich příčiny a následky 2. Explorace a inovace výtvarných technik v umění 20. a 21. století v českém i zahraničním prostředí 3. Teoretické přístupy k problematice tvořivosti a jejich proměny 4. Kreativita a její projevy ve výtvarném umění a ve výtvarné výchově; Metody rozvoje tvořivosti nejen ve výtvarné výchově 5. Otázky originality, autorství a autenticity uměleckého i pedagogického díla; Jedinečná výtvarná výpověď jako předpoklad i cíl výtvarné výchovy 6. Principy náhody uplatněné v umělecké tvorbě 20. a 21. století 7. Experiment, hra a náhoda a jejich role v tvůrčím procesu; Explorace výtvarných technik v dějinách umění 8. Improvizace ve výuce práce s náhodou a její význam ve výtvarné výchově 9. Cesta ke konceptu a rozvíjení autorských záměrů 10. Kreativní užití multimédií se soustředěním se na koncept a s důrazem na konceptuální tvorbu 11. Způsoby realizace výtvarných úkolů; Zkoumání vlastních možností a mantinelů výtvarného jazyka na pozadí průřezu a kombinace výtvarných disciplín 12. Reflexe realizovaných výtvarných úkolů v kontextu umění a vzdělávání 13. Prezentace řešení výtvarných úkolů; Instalace výtvarné práce ve vztahu ke zvoleným konceptům

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
pojmenovat konkrétní principy technik a médií v souvislosti s vlastní ideou;
objasnit základní fakta z historie avantgardního a moderního umění;
vyjmenovat některé osobnosti současného výtvarného umění a objasnit jejich koncepty;
popsat možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby.
Odborné dovednosti
nalézat vlastní, svébytnou formu výtvarného vyjádření;
konceptualizovat vlastní přístup a uchopit výtvarným jazykem v rámci specifického tématu;
kultivovat znalosti z oblasti současného umění s ohledem na historii a genezi výtvarného umění;
využívat multimateriální případně multimediální přístup ve vlastním autorském utváření.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
konceptualizovat vlastní přístup a uchopit výtvarným jazykem v rámci specifického tématu;
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat inovace výtvarných technik v umění 20. a 21. století v českém i zahraničním prostředí;
objasnit některé teoretické přístupy k problematice tvořivosti v kontextu výtvarného umění a výtvarné výchovy;
vyjmenovat některé autory současné plošné, prostorové či konceptuální tvorby;
diskutovat o otázkách autorství, originality a autenticity uměleckého díla.
Odborné dovednosti
flexibilně reagovat na "výtvarnou situaci" při procesu tvorby;
uplatňovat principy náhody, hry a experimentu ve výtvarné tvorbě;
kreativně pracovat s multimédii se soustředěním na koncept a s důrazem na konceptuální tvorbu;
reflektovat vlastní výtvarnou práci v kontextu vzdělávání;
prezentovat vlastní výtvarnou práci v souladu se zvolenými koncepty.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Přednáška založená na výkladu,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Skupinová konzultace,
Individuální konzultace,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
  • Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
  • Adamec, Jaromír a Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním II. Praha, 2000.
  • Benish, Barbara. FurorMelancholicus: aninstallationofdrawings on wood and glass. Nu?rnberg, Germany: Du?rerHaus, 1992.
  • Beranová, Pavla. Ateliér veškerého sochařství: ateliér Kurta Gebauera na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze = The studio of universal sculpture : the studio of Kurt Gebauer attheAcademyofArts, Architecture& Design, Prague.. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2010. ISBN 978-80-86863-30-6.
  • Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
  • Bláha, Jaroslav a Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním III. Praha, 2000.
  • Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
  • CHORÝ, O. Not OK. Praha:UMPRUM, 2022. ISBN 978-80-88308-56-0.
  • Podlipský, Rudolf; Vančát, Jaroslav,; Uhl Skřivanová, Věra,; Zikmundová, Vladimíra. Tvořivost ve výtvarné výchově : a její účinky na všeobecné vzdělávání. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
  • Pospiszyl, Tomas. Asociativní dějepis umění. 2014. ISBN 978-80-87259-28-3.
  • STEVERL, H. Umění bez daně. Praha: AVU. ISBN 978-80-88366-54-6.
  • Šamšula, Pavel a Adamec, Jaromír. Průvodce výtvarným uměním I. Praha, 2000.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
  • ZAPLETAL, A. Obrazy filozofie a tělesná mysl. Praha: AVU. ISBN 978-80-88366-35-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr