Předmět: Keramika pro mateřské školy

« Zpět
Název předmětu Keramika pro mateřské školy
Kód předmětu KVK/KMS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malafová Zuzana, Mgr.
  • Vaibar Marek, Mgr.
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do keramické tvorby 2. Základní technické postupy v keramice 3. Vlastnosti a specifika materiálu keramické hlíny 4. Zásady a pravidla při práci s keramickou hlínou 5. Pozice užité i volné keramické tvorby v umění minulosti a současnosti 6. Náměty pro keramickou tvorbu v předškolním vzdělávání 7. Keramické realizace na cestě k prostorovému vizuálnímu vyjádření v prostředí mateřských škol 8. Potenciál keramické tvorby pro rozvoj výtvarných dispozic dítěte v mateřské škole 9. Limita a rizika práce s keramickou hlínou v prostředí MŠ 10. Experimenty s tradičními i novými materiály 11. Kresebný návrh jako východisko keramické realizace 12. Proces keramické realizace 13. Reflexe výtvarných úkolů zaměřených na keramickou tvorbu ve vztahu k výtvarným činnostem v mateřské škole

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit některé soudobé umělecké koncepty.
Odborné dovednosti
navrhnout řešení výtvarného úkolu v prostoru i v ploše;
využívat různé výtvarné techniky a postupy;
zohledňovat vlastnosti různého materiálu při tvorbě;
pracovat podle technologického postupu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat vztah detailu k celku u keramického tvaru;
charakterizovat současné umělecké a designové trendy;
popsat a objasnit speciální způsoby dekorování keramiky;
charakterizovat různé keramické hlíny, glazury a barvítka.
Odborné dovednosti
hmotným či konceptuálním způsobem zviditelnit vnitřní výtvarnou představu;
uplatňovat zásady práce s keramickou hlínou;
využívat specifické technologické postupy při výstavbě keramického tvaru;
experimentovat s keramickými technikami.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Praktická zkouška,
Seminární práce,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Batala, Otto. Svět z hlíny : vyprávění o minulosti a současnosti keramiky. Praha, 1973.
  • Branfman, Steven. Mastering Raku. 2012.
  • Hanykýř, Vladimír; Kutzendörfer, Jaroslav. Technologie keramiky. [Praha] : Vega, 2000. ISBN 80-900860-6-3.
  • Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy : Skripta pro posl. pedag. fak.. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
  • Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
  • Chavarria, Joaquim. Velká kniha keramiky : průvodce historií, materiály, vybavením a technikami ručního vytváření, vytáčení, výroby forem, vypalování výrobků v pecích a glazování hrnčířských výrobků a jiných keramických. Praha : Knihcentrum, 1996. ISBN 80-86054-24-1.
  • Mattison, Steve. Jak se dělá keramika : podrobný průvodce nástroji, materiály a technikami pro hrnčíře a keramiky. [Praha] : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-599-4.
  • Olsen, Frederick L. The Kiln Book. 2012.
  • Peterson S. The Craft and Art of Clay. Konemann, Koln (N).
  • Rada, P. Techniky keramiky, Aventinum. 1996.
  • Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
  • Vetter, Ingrid. Keramik in Deutschland 1955-1990: Die Sammlung Hinder/Reimers. Eine Auswahl. Stuttgart: Alnoldsche, 1997. ISBN 978-39-2536-977-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr