Předmět: Konceptualizace prostorové zkušenosti

« Zpět
Název předmětu Konceptualizace prostorové zkušenosti
Kód předmětu KVK/KPZT
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
  • Malafová Zuzana, Mgr.
  • Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
Na základě poznatků a dovedností dosažených v předchozím předmětu zaměřeném na prostorové utváření rozvíjení dovedností a schopností v oblasti prostorové tvorby. Vytváření určitého podobenství reálného světa na základě uchopování fyzického a haptického prostorového vnímání člověka. Rozvíjení schopnosti nejen celkového pojetí prostorových vztahů, ale i vnímání adekvátního užití konkrétního materiálu. Výuka je koncipovaná jako pravidelná s postupně navazujícími úkoly. Modelování jako prostor pro pozorování reálného světa a pro imaginaci. Studijní modelování prostřednictvím etud, které slouží pro uchopení hmoty, vystižení siluety a proporcí, vyjádření objemů, směrů ploch a hran objektu. 1. Seznámení s principy a zásadami při klasickém modelování figury, přípravy a etudy k motivaci a odbourání bloků a obav z modelování lidského těla 2. - 6. Modelování figury z hlíny ve zmenšeném měřítku dle živého modelu 7. - 11. Vytvoření samostatného objektu s vlastní volbou materiálů na základě aktuálně vyhlášeného tématu a pro konkrétní situaci (např. happening) 12. Prezentace projektu 13. Schopnost reflexe vlastního tvůrčího procesu v rámci lekcí a také v rámci řešení práce na základě vyhlášeného, aktuálního semestrálního tématu

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat technické zákonitosti budování tvaru;
objasnit formy prostorového utváření a jejich principy (volná socha, reliéf);
vyjmenovat některé autory prostorové tvorby historie i současnosti;
popsat možnosti transformace prostorové tvorby do pedagogické tvorby.
Odborné dovednosti
ovládat vyjadřovacími a výrazovými prostředky modelování a tvarování;
nalézat vlastní, svébytnou formu výtvarného vyjádření v oblasti prostorové tvorby;
konceptualizovat vlastní přístup a uchopit výtvarným jazykem v rámci specifického tématu;
využívat multimateriální případně multimediální přístup v prostorovém utváření.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat přístupy v oblasti prostorové tvorby historie i současnosti;
popsat možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby.
Odborné dovednosti
propojit adekvátně formu a výraz v uměleckém záměru, nahlížet na konceptuální složku a realizaci vlastního díla celistvě.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Kooperativní výuka,
Skupinová výuka,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Výstupní projekt,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Sochy v ulicích = Sculptures in the streets: Brno Art Open ... Brno: Dům umění města Brna, 2008. ISBN 978-80-7414-652-7.
  • Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
  • Collins, Judith. Sculpture today. London : Phaidon, 2007. ISBN 978-0-7148-4314-8.
  • GEORGE, Herbert. The elements of sculpture: a viewer's guide. London: Phaidon Press, 2014. ISBN 978-07-1486-741-0.
  • Jankovičová, Sabina; Karous, Pavel,; Kořínková, Jana,; Pospiszyl, Tomáš. Vetřelci a volavky = Aliens and herons : atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989). 2015. ISBN 978-80-260-9094-6.
  • Marzona, Daniel; Grosenick, Uta. Conceptual art. Köln : Taschen, 2005. ISBN 3-8228-2962-5.
  • Pijoan, J. Dějiny umění 10, 12 (1991 - 2004). Knižní klub - Balios, Praha, 1991.
  • Roeselová, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004. ISBN 80-902267-5-2.
  • Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
  • SUŠKA, Čestmír; OREL TOMÁŠ, Jakub; KRAMEROVÁ, Daniela; STAŇKOVÁ, Věra a ŠMARDA, Michal. Čestmír Suška: sochy pod novoměstskou oblohou: bienále současného umění ve veřejném prostoru I. [Nové Město na Moravě]: Horácká galerie v Novém Městě na Moravě, 2023. ISBN 978-80-87718-14-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr