Předmět: Keramické realizace pro vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Keramické realizace pro vzdělávání
Kód předmětu KVK/KR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malafová Zuzana, Mgr.
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty specifickými znalostmi o problematice keramické tvorby. Praktická cvičení podpořená teoretickým poznáním umožní širší a hlubší rozvoj specializovaných výtvarných dispozic studentů při produkci a recepci prostorového vyjádření, výtvarných objektů, případně skulptur nebo plastik. Metodickým principem je využít zkušenosti z vlastní tvorby k hlubšímu porozumění umění. Těžiště předmětu leží v nápaditosti a nalézání provizorních řešení, výuka je především směřována k experimentům s tradičními i zcela novými materiály. Posluchači zdokonalují svou manuální zručnost, učí se citu pro materiál a jeho výraz. Na počátku hledání řešení zadaných úkolů je diskuse s vyučujícím, které však předchází vždy rešerše reflektující aktuální řešení úkolu nebo případně i určité historické inspirace. Během semestru student řeší úkoly tohoto typu: 1. - 3. Možnosti keramického reliéfu (pálená hlína) 4. - 6. Soubor tří váz (realizace jedné vázy, šest kreseb formátu A3) 7. - 10. Keramické pítko (vizualizace ve 3D programu). Čajová souprava - konvice + šálky + cukřenka (technický výkres, sádrový model šálku 1:1, forma a odlitek) 11. - 13. Keramická dělící stěna (prezentace, plakát 2x A3)

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat vztah detailu k celku u keramického tvaru;
popsat a objasnit speciální způsoby dekorování keramiky;
charakterizovat různé keramické hlíny, glazury a barvítka.
Odborné dovednosti
pracovat podle složitějšího technologického postupu;
navrhnout výtvarné řešení rozsáhlého úkolu;
nacházet novátorská řešení na základě znalosti způsobů vytváření keramiky.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat cítění, vnímání a organizování hmoty ve větších a vícečetných souborech;
charakterizovat současné umělecké a designové trendy.
Odborné dovednosti
hmotným či konceptuálním způsobem zviditelnit vnitřní výtvarnou představu;
využívat náročnější technologické postupy při výstavbě keramického tvaru, popř. jejich kombinaci;
zkušeně využívat výrazové prostředky finální povrchové úpravy;
experimentovat s keramickými technikami.
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Skupinová prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • BELL, A. C. Clay: contemporary ceramic artisans.. New York: Thames & Hudson, 2017. ISBN 9780500500729.
  • Buček, R. Technologie keramické výroby. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4757-5.
  • Hanykýř, Vladimír; Kutzendörfer, Jaroslav. Technologie keramiky. [Praha] : Vega, 2000. ISBN 80-900860-6-3.
  • Chavarria, Joaquim. Velká kniha keramiky : průvodce historií, materiály, vybavením a technikami ručního vytváření, vytáčení, výroby forem, vypalování výrobků v pecích a glazování hrnčířských výrobků a jiných keramických. Praha : Knihcentrum, 1996. ISBN 80-86054-24-1.
  • Olsen, Frederick L. The Kiln Book. 2012.
  • Peterson, S., Peterson, J. The Craft and Art of Clay. Laurence King Publishing. 2012.
  • ŠPÍS, J. Modelářství porcelánu a keramiky, nákladem vlastním. Karlovy Vary. 2003.
  • TAYLOR, L. The Ceramics Bible Revised Edition. Chronicle Books, 2022. ISBN 1797215140.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Den plzeňské keramiky : 3.6.2017. První vydání. 2018. ISBN 978-80-261-0767-5.
  • Vetter, Ingridl. Keramik in Deutschland 1955-1990: Die Sammlung Hinder/Reimers. Eine Auswahl. ARNOLDSCHE, 1997. ISBN 978-39-2536-977-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr