|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Studující řeší úkoly z oblasti technik keramické a sklářské výtvarné tvorby. Provádí výběr technik s ohledem na jejich možnosti aplikování ve výtvarné edukaci v základním vzdělávání. Řešení úkolů je spjato se studium odborné literatury a hledáním inspirativních podnětů v tvorbě významných tvůrců. V počáteční fázi řešení je uplatňován kresebný a malířský popis výtvarných konceptů. V návaznosti na získané praktické zkušenosti studující navrhne tři výtvarné úkoly konkrétní situaci výtvarné edukace v základním vzdělávání s přihlédnutím ke všem vzdělávacím okolnostem. Zaměření seminářů v průběhu semestru: 1. Techniky v současné keramické a sklářské tvorbě a jejich edukační možnosti 2. Kurikulární obsahy výtvarně zaměřených předmětů na základních školách, dosavadní zkušenosti, podmínky pro uplatnění zmíněných technik ve školách 3. Výber technik, volba forem a námětů, počáteční navrhování 4.-12. Realizace úkolů 13. Poznatkový test, prezentace portfolia (návrh školních úkolů, reflexe, produkty)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat nejrozšířenější formy keramické a sklářské tvorby; |
| popsat slovně vlastní výtvarný koncept. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vyjádřit vlastní výtvarný koncept kresebně a barevně; |
| vytvořit jednoduchý hmotný objekt podle vlastního výtvarného konceptu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| dodržet dohodnuté zásady bezpečnosti ve výtvarných činnostech; |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat vlastní výtvarný koncept keramického či sklářeského objektu za užití odpovídající odborné terminologie; |
| popsat souvislosti mezi vlastním výtvarným konceptem a současnou výtvarnou kulturou; |
| orientovat se v současné keramické a sklářské tvorbě u nás a v zahraničí. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zvládat základní techniky keramiky, techniky fusingu a techniku Tiffany vitráže; |
| využívat ověřené technologické postupy při výtvarném koncipování skleněného objektu; |
| didakticky transformovat nabyté zkušenosti získané při ověřování vybraných keramických a sklářských technik. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| demonstrovat získané dovednosti se slovním metodickým komentářem; projektovat technologicky náročnější materiálový objekt; organizovat sled činností s ohledem na jejich cíl; |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Řešení problémů, |
| Individuální konzultace, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat realizaci výtvarného konceptu za užití odborné terminologie; |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| navrhovat výtvarné úkoly se sklem pro výtvarnou edukaci; |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Dlouhá, Jitka. Fusing: kouzlo spékaného skla. Praha, 2012.
-
Doremus, R. H.,; Shackelford, James F. Ceramic and glass materials : structure, properties and processing. New York : Springer, 2008. ISBN 978-1-4419-4460-3.
-
Dunsterville, J. Malujeme na sklo. Frýdek-Místek: Alpress, 2003. ISBN 80-7218-953-0.
-
Harcuba, Jiří. Jiří Harcuba: sklář a sochař. Brno, 2008.
-
Krejsová, Hana a Řežábková, Helena. Vitráže technikou Tiffany. Brno, 2004.
-
Olsen, Frederick L. The Kiln Book. 2012.
-
PETROVÁ, S. České sklo. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2018. ISBN 978-80-87989-50-0.
-
PRICE, M. The Anomie Review of Contemporary British Painting. Anomie, 2021. ISBN 978-1-910221-27-3.
-
Scott, Marylin. Keramika. Praha, 2009.
-
TAYLOR, L. The Ceramics Bible Revised Edition. Chronicle Books, 2022. ISBN 1797215140.
-
Taylor, Louisa. Současná tvář keramiky. Praha, 2013.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Den plzeňské keramiky : 3.6.2017. První vydání. 2018. ISBN 978-80-261-0767-5.
-
WURM, Jan. Glass structures: design and construction of self-supporting skins. Basel: Birkhäuser, 2007. ISBN 978-3-7643-7608-6.
|