Předmět: Keramická a sklářská tvorba ve výtvarné výchově na ZŠ

« Zpět
Název předmětu Keramická a sklářská tvorba ve výtvarné výchově na ZŠ
Kód předmětu KVK/KSTZŠ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malafová Zuzana, Mgr.
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
Obsah předmětu
Studující řeší úkoly z oblasti technik keramické a sklářské výtvarné tvorby. Provádí výběr technik s ohledem na jejich možnosti aplikování ve výtvarné edukaci v základním vzdělávání. Řešení úkolů je spjato se studium odborné literatury a hledáním inspirativních podnětů v tvorbě významných tvůrců. V počáteční fázi řešení je uplatňován kresebný a malířský popis výtvarných konceptů. V návaznosti na získané praktické zkušenosti studující navrhne tři výtvarné úkoly konkrétní situaci výtvarné edukace v základním vzdělávání s přihlédnutím ke všem vzdělávacím okolnostem. Zaměření seminářů v průběhu semestru: 1. Techniky v současné keramické a sklářské tvorbě a jejich edukační možnosti 2. Kurikulární obsahy výtvarně zaměřených předmětů na základních školách, dosavadní zkušenosti, podmínky pro uplatnění zmíněných technik ve školách 3. Výber technik, volba forem a námětů, počáteční navrhování 4.-12. Realizace úkolů 13. Poznatkový test, prezentace portfolia (návrh školních úkolů, reflexe, produkty)

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat nejrozšířenější formy keramické a sklářské tvorby;
popsat slovně vlastní výtvarný koncept.
Odborné dovednosti
vyjádřit vlastní výtvarný koncept kresebně a barevně;
vytvořit jednoduchý hmotný objekt podle vlastního výtvarného konceptu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
dodržet dohodnuté zásady bezpečnosti ve výtvarných činnostech;
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat vlastní výtvarný koncept keramického či sklářeského objektu za užití odpovídající odborné terminologie;
popsat souvislosti mezi vlastním výtvarným konceptem a současnou výtvarnou kulturou;
orientovat se v současné keramické a sklářské tvorbě u nás a v zahraničí.
Odborné dovednosti
zvládat základní techniky keramiky, techniky fusingu a techniku Tiffany vitráže;
využívat ověřené technologické postupy při výtvarném koncipování skleněného objektu;
didakticky transformovat nabyté zkušenosti získané při ověřování vybraných keramických a sklářských technik.
Obecné způsobilosti
demonstrovat získané dovednosti se slovním metodickým komentářem; projektovat technologicky náročnější materiálový objekt; organizovat sled činností s ohledem na jejich cíl;
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Řešení problémů,
Individuální konzultace,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
popsat realizaci výtvarného konceptu za užití odborné terminologie;
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
navrhovat výtvarné úkoly se sklem pro výtvarnou edukaci;
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Dlouhá, Jitka. Fusing: kouzlo spékaného skla. Praha, 2012.
  • Doremus, R. H.,; Shackelford, James F. Ceramic and glass materials : structure, properties and processing. New York : Springer, 2008. ISBN 978-1-4419-4460-3.
  • Dunsterville, J. Malujeme na sklo. Frýdek-Místek: Alpress, 2003. ISBN 80-7218-953-0.
  • Harcuba, Jiří. Jiří Harcuba: sklář a sochař. Brno, 2008.
  • Krejsová, Hana a Řežábková, Helena. Vitráže technikou Tiffany. Brno, 2004.
  • Olsen, Frederick L. The Kiln Book. 2012.
  • PETROVÁ, S. České sklo. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2018. ISBN 978-80-87989-50-0.
  • PRICE, M. The Anomie Review of Contemporary British Painting. Anomie, 2021. ISBN 978-1-910221-27-3.
  • Scott, Marylin. Keramika. Praha, 2009.
  • TAYLOR, L. The Ceramics Bible Revised Edition. Chronicle Books, 2022. ISBN 1797215140.
  • Taylor, Louisa. Současná tvář keramiky. Praha, 2013.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Den plzeňské keramiky : 3.6.2017. První vydání. 2018. ISBN 978-80-261-0767-5.
  • WURM, Jan. Glass structures: design and construction of self-supporting skins. Basel: Birkhäuser, 2007. ISBN 978-3-7643-7608-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr