|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Těžiště předmětu leží v nápaditosti a nalézání originálních řešení, výuka je především směřována k experimentům s tradičními materiály. Posluchači zdokonalují svou manuální zručnost, učí se citu pro materiál a jeho výraz. Na počátku hledání řešení zadaných úkolů je diskuse s vyučujícím, které však předchází vždy rešerše reflektující aktuální řešení úkolu nebo případně i určité historické inspirace. 1. Seznámení s obsahem a zadání samostatného úkolu 2. Skicovní materiál, studie zvolené přírodniny v kresbě i hlíně 3. Modelování vybraného přírodního tvaru (zvětšení v měřítku) 4. Stylizace téhož tvaru - stavěná keramika 5. Stylizace téhož tvaru - stavěná keramika (dokončení) 6. Modelovaný keramický reliéf 7. Prořezávaný keramický reliéf geometrická stylizace 8. Keramický objekt vycházející z předchozích zkušeností - stavěná keramika s uplatněním prvků zhotovených na hrnčířském kruhu 9. Keramický objekt vycházející z předchozích zkušeností - stavěná keramika s uplatněním prvků zhotovených na hrnčířském kruhu 10. Váza, dóza nebo miska točená na hrnčířském kruhu 11. Glazování 12. Glazování 13. Závěrečné hodnocení
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat vztah detailu k celku u keramického tvaru; |
| znalost a dovednost základů modelování a studijní kresby; |
| charakterizovat různé keramické hlíny, glazury a barvítka. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout výtvarné řešení rozsáhlého úkolu; |
| uvažovat novátorsky na základě znalosti způsobů vytváření keramiky; |
| pracovat podle složitějšího technologického postupu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat cítění, vnímání a organizování hmoty ve větších a vícečetných souborech; |
| charakterizovat současné umělecké a designové trendy. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| hmotným či konceptuálním způsobem zviditelnit vnitřní výtvarnou představu; |
| využívat náročnější technologické postupy při výstavbě keramického tvaru, popř. jejich kombinaci; |
| zkušeně využívat výrazové prostředky finální povrchové úpravy; |
| experimentovat s keramickými technikami. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Diskuse, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Skupinová výuka, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Portfolio, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
BELL, Amber Creswell. Clay: contemporary ceramic artisans. New York: Thames & Hudson, 2017. ISBN 978-0-500-50072-9.
-
Buček, R. Technologie keramické výroby. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4757-5.
-
Hanykýř, Vladimír; Kutzendörfer, Jaroslav. Technologie keramiky. [Praha] : Vega, 2000. ISBN 80-900860-6-3.
-
Chavarria, Joaquim. Velká kniha keramiky : průvodce historií, materiály, vybavením a technikami ručního vytváření, vytáčení, výroby forem, vypalování výrobků v pecích a glazování hrnčířských výrobků a jiných keramických. Praha : Knihcentrum, 1996. ISBN 80-86054-24-1.
-
Mattison, Steve. Jak se dělá keramika : podrobný průvodce nástroji, materiály a technikami pro hrnčíře a keramiky. [Praha] : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-599-4.
-
Špís, Jiří. Modelářství porcelánu a keramiky. Karlovy Vary : Jiří Špís, 2004. ISBN 80-239-4288-3.
-
TAYLOR, L. The Ceramics Bible Revised Edition. Chronicle Books, 2022. ISBN 1797215140.
-
Uhl Skřivanová, Věra. Den plzeňské keramiky : 3.6.2017. První vydání. 2018. ISBN 978-80-261-0767-5.
-
Vetter, Ingridl. Keramik in Deutschland 1955-1990: Die Sammlung Hinder/Reimers. Eine Auswahl. ARNOLDSCHE, 1997. ISBN 978-39-2536-977-3.
|