Předmět: Keramická tvorba ve výuce

« Zpět
Název předmětu Keramická tvorba ve výuce
Kód předmětu KVK/KTV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
Obsah předmětu
Těžiště předmětu leží v nápaditosti a nalézání originálních řešení, výuka je především směřována k experimentům s tradičními materiály. Posluchači zdokonalují svou manuální zručnost, učí se citu pro materiál a jeho výraz. Na počátku hledání řešení zadaných úkolů je diskuse s vyučujícím, které však předchází vždy rešerše reflektující aktuální řešení úkolu nebo případně i určité historické inspirace. 1. Seznámení s obsahem a zadání samostatného úkolu 2. Skicovní materiál, studie zvolené přírodniny v kresbě i hlíně 3. Modelování vybraného přírodního tvaru (zvětšení v měřítku) 4. Stylizace téhož tvaru - stavěná keramika 5. Stylizace téhož tvaru - stavěná keramika (dokončení) 6. Modelovaný keramický reliéf 7. Prořezávaný keramický reliéf geometrická stylizace 8. Keramický objekt vycházející z předchozích zkušeností - stavěná keramika s uplatněním prvků zhotovených na hrnčířském kruhu 9. Keramický objekt vycházející z předchozích zkušeností - stavěná keramika s uplatněním prvků zhotovených na hrnčířském kruhu 10. Váza, dóza nebo miska točená na hrnčířském kruhu 11. Glazování 12. Glazování 13. Závěrečné hodnocení

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat vztah detailu k celku u keramického tvaru;
znalost a dovednost základů modelování a studijní kresby;
charakterizovat různé keramické hlíny, glazury a barvítka.
Odborné dovednosti
navrhnout výtvarné řešení rozsáhlého úkolu;
uvažovat novátorsky na základě znalosti způsobů vytváření keramiky;
pracovat podle složitějšího technologického postupu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat cítění, vnímání a organizování hmoty ve větších a vícečetných souborech;
charakterizovat současné umělecké a designové trendy.
Odborné dovednosti
hmotným či konceptuálním způsobem zviditelnit vnitřní výtvarnou představu;
využívat náročnější technologické postupy při výstavbě keramického tvaru, popř. jejich kombinaci;
zkušeně využívat výrazové prostředky finální povrchové úpravy;
experimentovat s keramickými technikami.
Obecné způsobilosti
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Test,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • BELL, Amber Creswell. Clay: contemporary ceramic artisans. New York: Thames & Hudson, 2017. ISBN 978-0-500-50072-9.
  • Buček, R. Technologie keramické výroby. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4757-5.
  • Hanykýř, Vladimír; Kutzendörfer, Jaroslav. Technologie keramiky. [Praha] : Vega, 2000. ISBN 80-900860-6-3.
  • Chavarria, Joaquim. Velká kniha keramiky : průvodce historií, materiály, vybavením a technikami ručního vytváření, vytáčení, výroby forem, vypalování výrobků v pecích a glazování hrnčířských výrobků a jiných keramických. Praha : Knihcentrum, 1996. ISBN 80-86054-24-1.
  • Mattison, Steve. Jak se dělá keramika : podrobný průvodce nástroji, materiály a technikami pro hrnčíře a keramiky. [Praha] : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-599-4.
  • Špís, Jiří. Modelářství porcelánu a keramiky. Karlovy Vary : Jiří Špís, 2004. ISBN 80-239-4288-3.
  • TAYLOR, L. The Ceramics Bible Revised Edition. Chronicle Books, 2022. ISBN 1797215140.
  • Uhl Skřivanová, Věra. Den plzeňské keramiky : 3.6.2017. První vydání. 2018. ISBN 978-80-261-0767-5.
  • Vetter, Ingridl. Keramik in Deutschland 1955-1990: Die Sammlung Hinder/Reimers. Eine Auswahl. ARNOLDSCHE, 1997. ISBN 978-39-2536-977-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr