Vyučující
|
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
-
Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu směřuje k porozumění současnému umění v kontextu vybraných otázek vizuální kultury, vybraných epoch či konkrétních artefaktů výtvarného umění. Před studentem stojí samostatné řešení zadaného úkolu v průběhu semestru s cílem nalézt originální řešení a prezentovat výsledek vlastního tvoření. Studenti se seznamují s čerstvě nabytými vědomostmi a zkušenostmi ve všech oborech studia a zpracovávají individuální projekt. V tvůrčím procesu mohou přistupovat k technologickým a mediálním experimentům. Studenti teoreticky a vědomě reflektují postupy své práce, v kunsthistorických a společenských kontextech, ale zároveň volně experimentují a hledají doposud nepoznané situace a formy sdělení. 1. - 5. - "Obraz" - individuálně řešená dvoudimenzionální kompozice (nebo série kompozic). (Postup od konzultování skic, rozpracování variant řešení a realizace vybraného námětu libovolnou malířskou, kresebnou, či 2D digitální technikou.) 6. - 9. - "Fenomén" - Vytvoření audiovizuální nebo performativní skladby, která reaguje na určitý studentem nalezený fenomén. 10. - 13. "Dám si Plzeň" - individuální streetartová/landartová instalace (výběr objektu, místa a výtvarné techniky je libovolný).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 24 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a objasnit historický kontext od 2. pol. XX. stol. s reflexí k vlastnímu výtvarnému názoru; |
charakterizovat inspirační zdroje a vlivy pro svoji tvorbu. |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit skicu a projekt vlastního úkolu; |
navrhnout a rozvinout výtvarné postupy v souladu se zadaným úkolem; |
využít výrazové možnosti nových médií; |
vhodně užít technologické aspekty k danému úkolu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit odbornou terminologii v oblasti vizuální kultury; |
popsat a objasnit tendence výtvarního umění 2. pol. 20. století; |
charakterizovat audiovizuální techniky a jejich výrazové možnosti. |
Odborné dovednosti |
---|
experimentovat s možnostmi výtvarných a audiovizuálních technik; |
kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci; |
zvolit vhodné médium ke konkrétnímu výtvarnému úkolu, popř. ověřovat vhodnost přístupu v cyklech; |
experimentovat s technologiemi, různými materiály a tří i čtyřrozměrným prostorem; |
realizovat vlastní projekt; |
prezentovat vlastní práci ve výstavním prostoru. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
-
HLAVÁČKOVÁ, J.; VOJTĚCHOVSKÝ, M. (eds.). Zvuky, kódy, obrazy: Sounds, codes, images.. Praha: Artmap, 2021. ISBN 978-80-907873-4-6.
-
CHORÝ, O. Not OK. Praha: AVU, 2022. ISBN 978-80-88308-56-0.
-
LUCIE-SMITH, E. Art today. Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
-
LUCIE-SMITH, E. Movements in art since 1945. New rev. ed. London: Thames and Hudson, 1984. ISBN 9780500204535.
-
Petříček, M. a Velíšek, M. Pohledy (které tvoří obrazy). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-584-3.
-
Ruhrberg, K. et al. Umění 20. století: [malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie].. Praha: Slovart, 2011. ISBN 978-80-7391-572-8.
-
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H. et al. Téma ? akce ? výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově.. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4506-9.
-
STEYERL, H. Umění bez daně. Praha: AVU, 2023. ISBN 978-80-88366-54-6.
-
Wilson, Michael. Jak číst současné umění : umění 21. století zblízka. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-7473-620-9.
-
ZAPLETAL, A. Obrazy filozofie a tělesná mysl. Praha: AVU, 2022. ISBN 978-80-88366-35-5.
|