Předmět: Od konceptu po vizuální a audiovizuální výtvarný výraz

« Zpět
Název předmětu Od konceptu po vizuální a audiovizuální výtvarný výraz
Kód předmětu KVK/KVA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
  • Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu směřuje k porozumění současnému umění v kontextu vybraných otázek vizuální kultury, vybraných epoch či konkrétních artefaktů výtvarného umění. Před studentem stojí samostatné řešení zadaného úkolu v průběhu semestru s cílem nalézt originální řešení a prezentovat výsledek vlastního tvoření. Studenti se seznamují s čerstvě nabytými vědomostmi a zkušenostmi ve všech oborech studia a zpracovávají individuální projekt. V tvůrčím procesu mohou přistupovat k technologickým a mediálním experimentům. Studenti teoreticky a vědomě reflektují postupy své práce, v kunsthistorických a společenských kontextech, ale zároveň volně experimentují a hledají doposud nepoznané situace a formy sdělení. 1. - 5. - "Obraz" - individuálně řešená dvoudimenzionální kompozice (nebo série kompozic). (Postup od konzultování skic, rozpracování variant řešení a realizace vybraného námětu libovolnou malířskou, kresebnou, či 2D digitální technikou.) 6. - 9. - "Fenomén" - Vytvoření audiovizuální nebo performativní skladby, která reaguje na určitý studentem nalezený fenomén. 10. - 13. "Dám si Plzeň" - individuální streetartová/landartová instalace (výběr objektu, místa a výtvarné techniky je libovolný).

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 24 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat a objasnit historický kontext od 2. pol. XX. stol. s reflexí k vlastnímu výtvarnému názoru;
charakterizovat inspirační zdroje a vlivy pro svoji tvorbu.
Odborné dovednosti
vytvořit skicu a projekt vlastního úkolu;
navrhnout a rozvinout výtvarné postupy v souladu se zadaným úkolem;
využít výrazové možnosti nových médií;
vhodně užít technologické aspekty k danému úkolu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit odbornou terminologii v oblasti vizuální kultury;
popsat a objasnit tendence výtvarního umění 2. pol. 20. století;
charakterizovat audiovizuální techniky a jejich výrazové možnosti.
Odborné dovednosti
experimentovat s možnostmi výtvarných a audiovizuálních technik;
kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci;
zvolit vhodné médium ke konkrétnímu výtvarnému úkolu, popř. ověřovat vhodnost přístupu v cyklech;
experimentovat s technologiemi, různými materiály a tří i čtyřrozměrným prostorem;
realizovat vlastní projekt;
prezentovat vlastní práci ve výstavním prostoru.
Obecné způsobilosti
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální konzultace,
Demonstrace dovedností,
Analyticko-kritická práce s textem,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Skupinová konzultace,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
  • HLAVÁČKOVÁ, J.; VOJTĚCHOVSKÝ, M. (eds.). Zvuky, kódy, obrazy: Sounds, codes, images.. Praha: Artmap, 2021. ISBN 978-80-907873-4-6.
  • CHORÝ, O. Not OK. Praha: AVU, 2022. ISBN 978-80-88308-56-0.
  • LUCIE-SMITH, E. Art today. Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
  • LUCIE-SMITH, E. Movements in art since 1945. New rev. ed. London: Thames and Hudson, 1984. ISBN 9780500204535.
  • Petříček, M. a Velíšek, M. Pohledy (které tvoří obrazy). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-584-3.
  • Ruhrberg, K. et al. Umění 20. století: [malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie].. Praha: Slovart, 2011. ISBN 978-80-7391-572-8.
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H. et al. Téma ? akce ? výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově.. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4506-9.
  • STEYERL, H. Umění bez daně. Praha: AVU, 2023. ISBN 978-80-88366-54-6.
  • Wilson, Michael. Jak číst současné umění : umění 21. století zblízka. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-7473-620-9.
  • ZAPLETAL, A. Obrazy filozofie a tělesná mysl. Praha: AVU, 2022. ISBN 978-80-88366-35-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr