Vyučující
|
-
Dušek Břetislav, Prof. akad. mal.
-
Schuster Václav, Prof. akad. sochař dr. h. c.
-
Damte Ambrož, MgA.
-
Sýkora Chacon Gil, PaedDr. Ph.D.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu směřuje k porozumění současnému "posttrendovému" umění v kontextech vybraných otázek vizuální kultury, vybraných epoch či konkrétních artefaktů výtvarného umění. Před studentem stojí samostatné řešení zadaného úkolu v průběhu semestru s cílem nalézt originální řešení a prezentovat výsledek vlastního tvoření. Studenti se seznamují s čerstvě nabytými vědomostmi a zkušenostmi ve všech oborech studia a prvně zpracovávají individuální projekt. V tvůrčím procesu mohou přistupovat k technologickým experimentům. Studenti teoreticky nahlíží a reflektují postupy práce, námětové variace a umělecké posuny v kunsthistorických kontextech, ale zároveň popírá vše existující a usilovně hledá vlastní výraz. 1. - 3. - "Já" - individuálně řešený malířský úkol do konkrétního prostoru. (Postup od konzultování skic, rozpracování variant řešení a realizace vybraného námětu libovolnou malířskou technikou.) 4. - 6. "Můj prostor - můj názor - mé pojetí" - soubor experimentálních kresebných přístupů na libovolné podložky středního formátu na téma 7. - 9. - "Symbol nekonečného obdivu" - objekt vytvořený technikou junk artu (např. PET sculpture) 10. - 13. "Dám si Plzeň" - individuální streetartová instalace (výběr objektu, místa a výtvarné techniky je libovolný).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 24 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a objasnit historický kontext od 2. pol. XX. stol. s reflexí k vlastnímu výtvarnému názoru; |
charakterizovat inspirační zdroje a vlivy pro svoji tvorbu. |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit skicu a projekt vlastního úkolu; |
navrhnout a rozvinout výtvarné postupy v souladu se zadaným úkolem; |
využít výrazové možnosti nových médií; |
vhodně užít technologické aspekty k danému úkolu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit odbornou terminologii v oblasti vizuální kultury; |
popsat a objasnit tendence výtvarního umění 2. pol. 20. století. |
Odborné dovednosti |
---|
experimentovat s možnostmi výtvarných technik; |
kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci; |
zvolit vhodnou techniku ke konkrétnímu výtvarnému úkolu, popř. ověřovat vhodnost přístupu v cyklech; |
experimentovat s technologiemi, různými materiály a tří i čtyřrozměrným prostorem; |
realizovat vlastní projekt; |
prezentovat vlastní práci ve výstavním prostoru. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
-
Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
-
E. Lucie - Smith. Art today. Slovart, 1996.
-
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Lucie-Smith, E. Movements in art since 1945. New rev. ed. London: Thames and Hudson, 1984.
-
Petříček, M. a Velíšek, M. Pohledy (které tvoří obrazy). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-584-3.
-
Ruhrberg, K. et al. Umění 20. století: [malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie].. Praha: Slovart, 2011. ISBN 978-80-7391-572-8.
-
Stehlíková Babyrádová, H. et al. Téma - akce - výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
-
Wilson, Michael. Jak číst současné umění : umění 21. století zblízka. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-7473-620-9.
|