Vyučující
|
-
Dušek Břetislav, Prof. akad. mal.
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Základy malby (technika malby olejovými a akrylovými barvami na různé typy podložek, atd.). Výstavba obrazu (barevná kompozice, barva a tvar., plocha, bod, linie, výrazové možnosti malby, klasické malířské techniky, atd.) V blocích se během semestru realizují tato základní témata: 1/ zátiší (složitá zátiší, na kterých posluchač prokáže znalost perspektivy, ale i cit pro kompozici a barevné cítění). 2/ interiér 3/ exteriér (architektura, otevřená krajina, atd.). Základní poučení o charakteru malby. V převážně ateliérové výuce posluchači zkoumají barevné vztahy, rozvíjejí vlastní barevné vidění, rozmanitostí úloh se vytváří vztah prolínání mezi ostatními praktickými předměty (zejména Kresba 1). Teorii tvoří základní poučení o malířské technologii.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Seminární výuka
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat principy perspektivního zobrazování; |
popsat a objasnit základní výrazové prostředky malby; |
prokázat elementární zkušenost se studijní malbou vědeckého charakteru; |
zdůvodnit význam malby v jednotlivých uměleckých disciplínách; |
Odborné dovednosti |
---|
využít vzdušnou perspektivu v krajinomalbě; |
citlivě využívat výrazové prostředky malby; |
využívat techniku malby olejovými, akvarelovými a akrylovými barvami; |
malířsky vyjádřit objem, prostor, světlo, stín; |
vytvořit přípravnou malbu pro jiné techniky; |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
posoudit možnosti barevné výstavby obrazu; |
vysvětlit rozdíl mezi studijním a expresivním charakterem malby; |
popsat základní anatomii lidskou a zvířecí; |
zhodnotit úlohu malby v historickém kontextu; |
Odborné dovednosti |
---|
správně vyjádřit prostor v zátiší, v architektuře a krajině; |
využívat jednotlivé kompoziční plány; |
zachytit pohyb; |
experimentovat s možnostmi techniky malby; |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Čapek, Josef. Co má člověk z umění a jiné úvahy o umění z let 1911-1937. V Praze : Výtvarný odbor Umělecké besedy, 1946.
-
Kramář, Vincenc; Hobzek, Josef; Brunclík, Josef. O obrazech a galeriích. Praha : Odeon, 1983.
-
KUPKA F. Tvoření v umění výtvarném. Lynton: Umění 19.
-
Leca, Benedikt. The World Is an Apple: The Still Lifes of Paul Cezanne. London, 2010.
-
Losos, Ludvík. Techniky malby. Vyd. 2. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-46-8.
-
Machotka, Pavel. Cezanne : Landscape into art. New Haven : Yale University Press, 1996. ISBN 0-300-06701-1.
-
Martens, Maximilian. Van Eyck in Detail. 2001.
-
Mauner, Georgie. Manet: The Still Life Paintings. 2001.
-
Míčko, Miroslav. Umění nebo život : Rozhovory a vyznání. Praha : Národní práce, 1944.
-
Zhoř, Igor. Člověk a výtvarné umění. Praha : Orbis, 1963.
-
Zykmundová, Anna. Díváme se na obrazy. Praha : Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1956.
|