Předmět: Malba 2 pro učitele

« Zpět
Název předmětu Malba 2 pro učitele
Kód předmětu KVK/MA2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dušek Břetislav, Prof. akad. mal.
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
Obsah předmětu
Tvorba je hlouběji zaměřena na obrazovou výstavbu a pochopení její vnitřní struktury. Student zpracovává předchozí nabyté zkušenosti, dále rozvíjí vlastní tvarové a barevné vidění, do obrazového prostoru. zapojuje figuru. V blocích se během semestru realizují tato základní témata: 1/anatomie lidského, popř. zvířecího těla 2/prostor a perspektiva v zobrazení figury, typologie a pohyb postav

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat znalosti a orientaci v současné figurální a portrétní malbě domácí i zahraniční;
vysvětlit rozdíl mezi studijní malbou a malbou vyjadřující emocionální stav;
popsat a objasnit možnosti kombinace malby s jinými výtvarnými postupy a technikami;
sledovat významné mezinárodní přehlídky malby a hledat si svůj osobitý výraz;
Odborné dovednosti
vytvořit malbu s expresivním malířským výrazem;
experimentovat s malbou a alternativními malířskými technikami v kombinaci s tiskem, klasickou kresbou, digitálními technikami, atd.;
zvolit vhodnou malířskou techniku ke konkrétnímu námětu;
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat zákonitosti a výrazové možnosti malby;
objasnit odbornou terminologii v oblasti malby;
Odborné dovednosti
volit správnou odbornou terminologii;
kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci;
zvolit vhodnou malířskou techniku ke konkrétnímu výtvarnému úkolu, popř. ověřovat vhodnost přístupu v cyklech;
experimentovat s možnostmi malby, různými materiály a podložkami;
zachytit niterný stav portrétovaného malířskými prostředky;
realizovat vlastní malířský cyklus;
prezentovat vlastní práce ve výstavním prostoru;
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Seminární práce,
Výstupní projekt,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Bauer, Christian. Egon Schiele: Almost A Lifetime. 2015.
  • Čapek, Josef. Co má člověk z umění a jiné úvahy o umění z let 1911-1937. V Praze : Výtvarný odbor Umělecké besedy, 1946.
  • Kramář, Vincenc; Hobzek, Josef; Brunclík, Josef. O obrazech a galeriích. Praha : Odeon, 1983.
  • KUPKA F. Tvoření v umění výtvarném. Lynton: Umění 19.
  • Lampert, Catherine. Bare Life: From Bacon to Hockney - London Artists Painting from Life, 1950-80. 2015.
  • Losos, Ludvík. Techniky malby. Vyd. 2. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-46-8.
  • Machotka, Pavel. Cezanne : Landscape into art. New Haven : Yale University Press, 1996. ISBN 0-300-06701-1.
  • McCann, Margaret. The Figure: Painting, Drawing, and Sculpture. 2012.
  • Míčko, Miroslav. Umění nebo život : Rozhovory a vyznání. Praha : Národní práce, 1944.
  • Schwabsky, Barry. Vitamin P : new perspectives in painting. 2002. ISBN 978-0-7148-4446-6.
  • Zhoř, Igor. Člověk a výtvarné umění. Praha : Orbis, 1963.
  • Zykmundová, Anna. Díváme se na obrazy. Praha : Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1956.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr