Vyučující
|
-
Dušek Břetislav, Prof. akad. mal.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Tvorba hlouběji zaměřena na obrazovou výstavbu a pochopení její vnitřní struktury s ohledem na malířský portrét. Student zpracovává předchozí nabyté zkušenosti, dále rozvíjí vlastní tvarové a barevné vidění atd. Teoretický rámec předmětu tvoří praktickým zadáním odpovídající poučení o malířských technikách a o různorodých přístupech k tematice malířského portrétu v historických epochách výtvarného umění s akcentem na umění 20. a 21. století. Základní téma, které se v semestru v blocích propracovává je malířský portrét od přísně studijního charakteru portrétu až po uvolněnou malbu s důrazem na expresi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat principy výstavby obrazové struktury; |
vysvětlit zákony barevné harmonie a principy malířského projevu; |
popsat a objasnit historický kontext malby s reflexí k vlastnímu výtvarnému názoru; |
charakterizovat inspirační zdroje a vlivy pro svoji tvorbu; |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit skicu a projekt vlastního úkolu; |
navrhnout a rozvinout výtvarné postupy v souladu se zadaným úkolem; |
využít výrazové možnosti malby; |
vhodně užít technologické aspekty k danému úkolu; |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a objasnit zákonitosti a výrazové možnosti malby; |
popsat technologické postupy jednotlivých technik a jejich alternativy; |
popsat a objasnit kontext malby v umělecké tvorbě k ostatním výtvarným disciplínám; |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat a rozvíjet malířský projekt dle navrženého konceptu; |
vhodně volit výrazové prostředky ve vztahu k záměru; |
pracovat v cyklech se schopností alternativy včetně změny formy; |
aplikovat technologické postupy jednotlivých technik; |
vhodně analogicky nebo popisně interpretovat námět; |
využívat zákonitosti malířského projevu v technologickém i výrazovém pojetí; |
použít nadsázku a experiment; |
posoudit kvalitu výrazového projevu v obecné rovině i ve vlastním malířském projevu; |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kvalifikační práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Bray, Xaver. Goya: The Portraits. 2015.
-
Cumming, Laura. A Face to the World: On Self-Portraits. 2010.
-
Čapek, Josef. Co má člověk z umění a jiné úvahy o umění z let 1911-1937. V Praze : Výtvarný odbor Umělecké besedy, 1946.
-
Higgins, Jo. 21st-Century Portraits. 2011.
-
Howgate, Sarah. Lucian Freud Portraits. 2012.
-
Kramář, Vincenc; Hobzek, Josef; Brunclík, Josef. O obrazech a galeriích. Praha : Odeon, 1983.
-
KUPKA F. Tvoření v umění výtvarném. Lynton: Umění 19.
-
LANGER F. Malířské povídky,. Čs. spis,, 1966.
-
Losos, Ludvík. Techniky malby. Vyd. 2. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-46-8.
-
Machotka, Pavel. Cezanne : Landscape into art. New Haven : Yale University Press, 1996. ISBN 0-300-06701-1.
-
Míčko, Miroslav. Umění nebo život : Rozhovory a vyznání. Praha : Národní práce, 1944.
-
Stijn, Alsteens. Van Dyck: The Anatomy of Portraiture. 2015.
-
Zhoř, Igor. Člověk a výtvarné umění. Praha : Orbis, 1963.
-
Zykmundová, Anna. Díváme se na obrazy. Praha : Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1956.
|