Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata výuky: 1. Úvod do problematiky mediální pedagogiky a vizuální gramotnosti ve škole se zaměřením na kriticko-receptivní a tvůrčí činnosti ve školní edukaci. 2. Český systém mediální pedagogiky a výchovy, vývoj a současnost. 3. RVP a otázky aplikace mediální výchovy a mediální pedagogiky do školní praxe. 4. Mediální didaktika jako významná součást mediální pedagogiky. 5. Masová komunikace, účinky masových médií, publikum a kontrola mediálních institucí. 6. Mediální obsahy, formy a žánry v médiích, význam sémiotické pedagogiky a sémiotické analýzy mediálních komunikátů pro vzdělávací praxi. 7. Vizualita a vizuální gramotnost v mediální pedagogice. 8. Vizuální a audiovizuální rétorika, mediální manipulace, specifika a možnosti. 9. Audiovizuální rétorika a manipulace v televizním zpravodajství, publicistice a reklamě. 10. Audiovizuální rétorika narativního filmu a videa, včetně vlivu "hybridizace" audiovizuálních sdělení. 11. Vizuální rétorika a možnosti manipulace tištěných médií - tisku, časopisů a billboardů. 12. Role internetu, rizika sociálních sítí a mediované komunikace. 13. Role produktivních činností v mediální a umělecké pedagogice. Předmět Mediální pedagogika pro vizuální gramotnost navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem: Obecná didaktika pro střední školy: Obecná didaktika - analýza klíčových kompetencí žáka a průřezového tématu Mediální výchova, včetně mediální didaktiky a výchovných a vzdělávacích strategií spojených s masovými médii
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické odborné znalosti; |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat ve skupině, operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy; |
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory; |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vysvětlit význam a možnosti mediální výchovy a pedagogiky; |
objasnit vybrané metody mediální analýzy a jejich užití ve škole; |
popsat provázanost jednotlivých etap historie mediální pedagogiky s ohledem na chronologické a kontextové souvislosti; |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat základní principy sémiotické a multimodální analýzy; |
objasnit koncepty a interpretovat zvolené vizuální a audiovizuální mediální komunikáty; |
experimentovat s výrazovými možnostmi vizuálních a audiovizuálních sdělení; |
navrhnout, připravit a strukturovat receptivní a produktivní činnosti na základě didaktických kategorií; |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Praktická zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Doubravová, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-566-0.
-
CHANDLER, D. Semiotics for Beginners. 2011.
-
LABISCHOVÁ, D. Didaktika mediální výchovy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
-
Mašek, J. Audiovizuální gramotnost významné aspekty využití audiovize v edukaci In. Čuřín, M., Víška,V., Podoláková, I. Gramotnost ve škole.. Hradec Králové : PdF UHK, 2013.
-
Mašek, J. Mediální didaktika: významná subdisciplína české mediální pedagogiky? In MAŠEK, J.; SLOBODA, Z.; ZIKMUNDOVÁ, V. (Eds.) Mediální pedagogika v teorii a praxi.. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 2010.
-
Mašek, J. Současné otázky a problémy mediální pedagogiky. In: Viera Kurincová, Peter Seidler, Juraj Komora (eds.) Strategický význam inovácií v edukačnej teórii a praxi.. Nitra: UKF v Nitre, 2011.
-
Mašek, Jan. Audiovizuální komunikace výukových médií. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-905-2.
-
Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
-
Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
-
McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-338-3.
-
Mičienka, Marek; Jirák, Jan. Základy mediální výchovy. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
-
Sturken, Marita; Cartwright, Lisa. Studia vizuální kultury. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-556-1.
-
Šmíd, Milan. Úvod a texty ke studiu masových médií : Skripta pro posl. fak. sociálních věd. Praha - Karolinum, 1992.
-
Verner, P. Mediální výchova. Průřezové téma. Úvaly: ALBRA, 2007.
|