Předmět: Mediální pedagogika pro viz. gramotnost

« Zpět
Název předmětu Mediální pedagogika pro viz. gramotnost
Kód předmětu KVK/MEDP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata výuky: 1. Úvod do problematiky mediální pedagogiky a vizuální gramotnosti ve škole se zaměřením na kriticko-receptivní a tvůrčí činnosti ve školní edukaci. 2. Český systém mediální pedagogiky a výchovy, vývoj a současnost. 3. RVP a otázky aplikace mediální výchovy a mediální pedagogiky do školní praxe. 4. Mediální didaktika jako významná součást mediální pedagogiky. 5. Masová komunikace, účinky masových médií, publikum a kontrola mediálních institucí. 6. Mediální obsahy, formy a žánry v médiích, význam sémiotické pedagogiky a sémiotické analýzy mediálních komunikátů pro vzdělávací praxi. 7. Vizualita a vizuální gramotnost v mediální pedagogice. 8. Vizuální a audiovizuální rétorika, mediální manipulace, specifika a možnosti. 9. Audiovizuální rétorika a manipulace v televizním zpravodajství, publicistice a reklamě. 10. Audiovizuální rétorika narativního filmu a videa, včetně vlivu "hybridizace" audiovizuálních sdělení. 11. Vizuální rétorika a možnosti manipulace tištěných médií - tisku, časopisů a billboardů. 12. Role internetu, rizika sociálních sítí a mediované komunikace. 13. Role produktivních činností v mediální a umělecké pedagogice. Předmět Mediální pedagogika pro vizuální gramotnost navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem: Obecná didaktika pro střední školy: Obecná didaktika - analýza klíčových kompetencí žáka a průřezového tématu Mediální výchova, včetně mediální didaktiky a výchovných a vzdělávacích strategií spojených s masovými médii

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předepsány žádné specifické odborné znalosti;
Odborné dovednosti
komunikovat ve skupině, operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy;
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory;
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit význam a možnosti mediální výchovy a pedagogiky;
objasnit vybrané metody mediální analýzy a jejich užití ve škole;
popsat provázanost jednotlivých etap historie mediální pedagogiky s ohledem na chronologické a kontextové souvislosti;
Odborné dovednosti
aplikovat základní principy sémiotické a multimodální analýzy;
objasnit koncepty a interpretovat zvolené vizuální a audiovizuální mediální komunikáty;
experimentovat s výrazovými možnostmi vizuálních a audiovizuálních sdělení;
navrhnout, připravit a strukturovat receptivní a produktivní činnosti na základě didaktických kategorií;
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Praktická zkouška,
Doporučená literatura
  • Doubravová, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-566-0.
  • CHANDLER, D. Semiotics for Beginners. 2011.
  • LABISCHOVÁ, D. Didaktika mediální výchovy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
  • Mašek, J. Audiovizuální gramotnost významné aspekty využití audiovize v edukaci In. Čuřín, M., Víška,V., Podoláková, I. Gramotnost ve škole.. Hradec Králové : PdF UHK, 2013.
  • Mašek, J. Mediální didaktika: významná subdisciplína české mediální pedagogiky? In MAŠEK, J.; SLOBODA, Z.; ZIKMUNDOVÁ, V. (Eds.) Mediální pedagogika v teorii a praxi.. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 2010.
  • Mašek, J. Současné otázky a problémy mediální pedagogiky. In: Viera Kurincová, Peter Seidler, Juraj Komora (eds.) Strategický význam inovácií v edukačnej teórii a praxi.. Nitra: UKF v Nitre, 2011.
  • Mašek, Jan. Audiovizuální komunikace výukových médií. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-905-2.
  • Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
  • Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
  • McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-338-3.
  • Mičienka, Marek; Jirák, Jan. Základy mediální výchovy. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
  • Sturken, Marita; Cartwright, Lisa. Studia vizuální kultury. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-556-1.
  • Šmíd, Milan. Úvod a texty ke studiu masových médií : Skripta pro posl. fak. sociálních věd. Praha - Karolinum, 1992.
  • Verner, P. Mediální výchova. Průřezové téma. Úvaly: ALBRA, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní