Předmět: Modelování jako haptická zkušenost

« Zpět
Název předmětu Modelování jako haptická zkušenost
Kód předmětu KVK/MHZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
  • Malafová Zuzana, Mgr.
Obsah předmětu
Modelování - vizuální a haptický přístup ke světu. Celistvé vnímání modelovaného a pozorovaného objektu v aspektu jeho fyzična. Modelování jako prostor pro pozorování reálného světa a pro imaginaci Studijní modelování prostřednictvím etud, které slouží pro uchopení hmoty, vystižení siluety a proporcí, vyjádření objemů, směrů ploch a hran objektu. 1. Modelování zacílené na haptickou stránku v souvislosti s výstavbou tvaru a uvolnění imaginace 2. Modelování zaměřené na prostorovou představivost, procvičování vidění siluety, proporcí, abstraktní objekt 3.-7. Modelování hlavy a ukázání analogie principů v předešlých etudách 8.- 12. Seznámení s principy výstavby reliéfu 13. Zhodnocení a diskuse

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní fakta z historie a současnosti sochařské tvorby.
Odborné dovednosti
popisovat vnímaný fyzický prostor, vjemy a prožitky uplatňovat ve vlastní výtvarné tvorbě;
porovnávat a posuzovat různé materiálové přístupy;
uplatnit znalosti historie a současnosti prostorové tvorby v transformaci do pedagogické praxe.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby;
vysvětlit technické zákonitosti budování tvaru;
rozlišit formy prostorového utváření a jejich principy (volná socha, reliéf);
objasnit pojmy a fakta z oblasti prostorové tvorby historie i současnosti.
Odborné dovednosti
využít vlastnosti materiálu k rozvíjení vlastních výtvarných záměrů;
uplatnit zákonitosti výtvarných technik při modelování sochařského tvaru;
navrhnout a realizovat prostorový objekt;
uplatnit výtvarné výrazové prostředky modelování a tvarování.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Schopnost pojmovou stránku znalostí uchopovat výtvarným jazykem.
Odborné dovednosti
Portfolio,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Schopnost pojmovou stránku znalostí uchopovat výtvarným jazykem.
Doporučená literatura
  • Sochy v ulicích = Sculptures in the streets: Brno Art Open.. Brno: Dům umění města Brna, 2008. ISBN 978-80-7009-154-8.
  • ALT, J.; BRIKCIUS, E.; DRURY, R.; HÖSCHL, C.; MAREŠOVÁ, V. et al. Stavy mysli - Za obrazem: obměny a intervence : stálá expozice GASK - Galerie Středočeského kraje = States of mind - Beyond the image : interventions and innovations : permanent collection of GASK - Gallery of the Central Bohemian Region.. Kutná Hora: GASK, 2020. ISBN 978-80-7056-228-4.
  • Buček, R. Technologie keramické výroby. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4757-5.
  • KOTKOVÁ, O., ŠEVCŮ, R. (ed). Sochy z hlíny: terakoty italských mistrů 15. až 19. století ze sbírek Národní galerie v Praze.. Sochy z hlíny: terakoty italských mistrů 15. až 19. století ze sbírek Národní galerie v Praze, 2022. ISBN 978-80-7035-806-1.
  • Kurt Gebauer, Nadia Rovderová. Kurt Gebauer Kurtura. 2019. ISBN 978-80-7437-225-4.
  • PRECLÍK, V. Paměť sochařského portrétu. Praha: Academie, 2003. ISBN 80-200-1184-6.
  • Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
  • TAYLOR, L. The Ceramics Bible Revised Edition. Chronicle Books, 2022. ISBN 1797215140.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr