Předmět: Malba a intermédia ve výtvarné výchově

« Zpět
Název předmětu Malba a intermédia ve výtvarné výchově
Kód předmětu KVK/MIVV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Juřina Miloš, Prof. akad. mal.
  • Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu směřuje k porozumění malbě v kontextech vybraných otázek vizuální kultury, vybraných epoch či konkrétních artefaktů výtvarného umění. Samostatné řešení zadaných úkolů v průběhu semestru s cílem nalézt originální řešení a představit malbu jako vyjadřovací prostředek, orientovat se na kompozici, barvu, tvar. Seminář posluchačům dává možnost sestavit vlastní racionální metodiku výuky malby, alternativní k dosud uplatňovaným klasickým metodám. Studenti zpracovávají individuální projekty v malbě po stránce technologické i tematické. V tvůrčím procesu přistupují k technologickým experimentům. Student uplatňuje dříve nabyté zkušenosti v oboru studijní i volné malby, v souladu s obsahem dokáže uplatnit složitější kompoziční a originální řemeslné postupy, dovede vytvořit kompaktní soubor, ucelený v technice i výtvarném výrazu a adekvátně ho prezentovat. Jako zdroj inspirace užívá různorodé techniky a obsahy malby v moderním a postmoderním umění. Student teoreticky nahlíží a reflektuje postup práce, námětové variace a posuny s oporou v kunsthistorických kontextech. 1. Seznámení s obsahem předmětu, organizace semestru, stanovení termínů průběžných konzultací a požadavky k zápočtu 2. Vstupní přednáška - Úloha malby v současném výtvarném umění 3. Individuální konzultace nad konceptem prvního malířského projektu. Diskuze a ujasněním řešení 4. - 5. Realizace skicovního materiálu prvního projektu 6. - 8. Práce na realizaci prvního úkolu a průběžné konzultace nad návrhy projektů dva a tři 9. Konzultace finální podoby zamýšlených projektů a zahájení jejich realizace 10. - 11. Finalizace projektu dva a tři 12. Práce na portfoliu a prezentaci 13. Odevzdání veškeré dokumentace a všech tří autorských projektů

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat principy výstavby obrazové struktury;
vysvětlit zákony barevné harmonie a principy malířského projevu;
popsat a objasnit historický kontext malby s reflexí k vlastnímu výtvarnému názoru;
charakterizovat inspirační zdroje a vlivy pro svoji tvorbu.
Odborné dovednosti
vytvořit skicu a projekt vlastního úkolu;
navrhnout a rozvinout výtvarné postupy v souladu se zadaným úkolem;
využít výrazové možnosti malby;
vhodně užít technologické aspekty k danému úkolu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
posoudit možnosti barevné výstavby obrazu;
vysvětlit rozdíl mezi studijním a expresivním charakterem malby;
zhodnotit úlohu malby a intermedií v sociálním a historickém kontextu;
popsat zákonitosti a výrazové možnosti malby a intermedií;
objasnit odbornou terminologii v oblasti malby a intermedií.
Odborné dovednosti
kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci;
zvolit vhodnou malířskou techniku ke konkrétnímu výtvarnému úkolu, popř. ověřovat vhodnost přístupu v cyklech;
experimentovat s možnostmi malby a intermedií, různými materiály a podložkami, rozšířením malby pomocí audiovize;
zachytit niterný stav portrétovaného malířskými a experimentálními prostředky;
realizovat vlastní cyklus výtvarných prací s využitím výrazových možností malby a intermedií;
prezentovat vlastní práce ve výstavním prostoru.
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Skupinová prezentace,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
  • Hanuš, Karel. O barvě : Optická stránka barevnosti ve výtvarnictví. 3. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
  • Hodge, Susie. Stručný příběh umění : kapesní průvodce klíčovými směry, díly, tématy a technikami. První vydání. 2018. ISBN 978-80-271-0685-1.
  • PETERSEN, A. R. a kol. Contemporary painting in context. Museum Tusculanum Press,, 2010. ISBN 9788763525978.
  • VAŇOUS, P. Spektrum. Biggboss, 2020. ISBN 978-80-907383-8-6.
  • Velíšek, Martin. Dějiny citronu, aneb, Receptura na zátiší. 2017. ISBN 978-80-7290-873-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr