Předmět: Mediální pedagogika a multimédia pro SŠ

« Zpět
Název předmětu Mediální pedagogika a multimédia pro SŠ
Kód předmětu KVK/MPMSŠ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky mediální pedagogiky ve škole se zaměřením na kriticko-receptivní a umělecko-tvůrčí činnosti ve školní edukaci 2. Český systém mediální pedagogiky a výchovy, vývoj a současnost. 3. Účinky masových médií, publikum a kontrola mediálních institucí. 4. Mediální obsahy, formy a žánry v médiích, konvergence médií. 5. Význam sociální sémiotiky a sémiotické analýzy mediálních a masmediálních sdělení pro vzdělávací praxi. 6. Vizuální a audiovizuální gramotnost a multimodální koncept analýzy multimediálních komunikátů v mediální pedagogice. 8. Vizuální a audiovizuální rétorika tištěných médií, reklamy a televizního zpravodajství. 9. Vizuální manipulace ve fotografii - fotomontáž a fotožurnalistika. 10. Reflexe mainstreamových filmů, animovaných a hudebních videoklipů v kontextu mediální a audiovizuální výchovy, specifika tvůrčích procesů. 11. Vliv vizuálních a audiovizuálních médií, včetně počítačových her na současnou mládež. 13. Rizika na internetu a sociálních sítí, význam umělé inteligence v prostoru počítačových sítí.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 13 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 13 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předepsány žádné specifické odborné znalosti.
Odborné dovednosti
komunikovat ve skupině, operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy;
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit význam a možnosti mediální výchovy a pedagogiky;
objasnit vybrané metody mediální analýzy a jejich užití ve škole;
popsat provázanost mediální pedagogiky a multimediální tvorby.
Odborné dovednosti
aplikovat základní principy sémiotické a multimodální analýzy;
objasnit koncepty a interpretovat vizuální a audiovizuální mediální komunikáty;
navrhnout, připravit a strukturovat receptivní a produktivní činnosti na základě didaktických kategorií.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Projektová výuka,
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • AMBROŽOVÁ, P; JUNOVÁ, I. A STAŠOVÁ, L. Nové výzvy rodičovství - mediální výchova v digitální době. Brno: Paido, 2021. ISBN 978-80-7315-273-4.
  • FILIPOVÁ, P. Výtvarná výchova a digitální svět.. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2021. ISBN 978-80-908056-1-3.
  • LABISCHOVÁ, D. Didaktika mediální výchovy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
  • Mašek, J. Mediální didaktika: významná subdisciplína české mediální pedagogiky? In MAŠEK, J.; SLOBODA, Z.; ZIKMUNDOVÁ, V. (Eds.) Mediální pedagogika v teorii a praxi.. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 2010.
  • MAŠEK, J. The impact The Impact of Mediated Communication on Adolescent?s Identity and Citizenship. London, 2005. ISBN 1-85856-333-X.
  • Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
  • STANKOVÁ, M. Semiotika médií. Učebné texty. Univerzita Komenského v Bratislave, 2020. ISBN 978-80-8127-286-8.
  • Šobáňová, Petra. Useful symbiosis: science, technology, art & art education. First edition. 2016. ISBN 978-80-244-4853-4.
  • VORÁČ, D.; KOPECKÝ, K. Nová média ve výuce mediální výchovy. Olomouc, 2023. ISBN 978-80-244-6299-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr