Předmět: Mediální pedagogika a multimédia pro ZŠ

« Zpět
Název předmětu Mediální pedagogika a multimédia pro ZŠ
Kód předmětu KVK/MPMZŠ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky mediální pedagogiky ve škole se zaměřením na kriticko-receptivní a umělecko-tvůrčí činnosti ve školní edukaci 2. Český systém mediální pedagogiky a výchovy, vývoj a současnost 3. Účinky masových médií, publikum a kontrola mediálních institucí 4. Mediální obsahy, formy a žánry v médiích 5. Význam sémiotické analýzy mediálních komunikátů pro vzdělávací praxi 6. Vizuální gramotnost a multimédia 7. Multimodální koncept analýzy multimediálních komunikátů v mediální pedagogice 8. Audiovizuální rétorika televizního zpravodajství a reklamy 9. Fotografie, fotomontáž a fotožurnalistika 10. Film, animace, hudební video a audiovizuální výchova 11. Vizuální rétorika a manipulace tištěných médií 12. Vizualita a rizika počítačových her 13. Role internetu, rizika sociálních sítí a mediované komunikace

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předepsány žádné specifické odborné znalosti.
Odborné dovednosti
komunikovat ve skupině, operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy;
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit význam a možnosti mediální výchovy a pedagogiky;
objasnit vybrané metody mediální analýzy a jejich užití ve škole;
popsat provázanost mediální pedagogiky a multimediální tvorby.
Odborné dovednosti
aplikovat základní principy sémiotické a multimodální analýzy;
objasnit koncepty a interpretovat vizuální a audiovizuální mediální komunikáty;
navrhnout, připravit a strukturovat receptivní a produktivní činnosti na základě didaktických kategorií.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Projektová výuka,
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • AMBROŽOVÁ, P; JUNOVÁ, I. A STAŠOVÁ, L. Nové výzvy rodičovství - mediální výchova v digitální době. Brno: Paido. 2021.
  • FILIPOVÁ, P. Výtvarná výchova a digitální svět. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2021. ISBN 978-80-908056-1-3.
  • Mašek, J. Mediální didaktika: významná subdisciplína české mediální pedagogiky? In MAŠEK, J.; SLOBODA, Z.; ZIKMUNDOVÁ, V. (Eds.) Mediální pedagogika v teorii a praxi.. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 2010.
  • Mašek, J. The impact The Impact of Mediated Communication on Adolescent?s Identity and Citizenship.. London, 2005. ISBN 1-85856-333-X.
  • Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
  • STANKOVÁ, M. Semiotika médií. Učebné texty. Univerzita Komenského v Bratislave, Filozofická fakulta, Katedra žurnalistiky, 2020. ISBN 978-80-8127-286-8.
  • ŠOBÁŇOVÁ, P. Useful symbiosis: science, technology, art & art education. Monographs. Olomouc: Palacký University Olomouc, 2016. ISBN 978-80-244-4853-4.
  • Valušiak, Josef. Základy střihové skladby. V Praze : FAMU, 2005. ISBN 80-7331-039-2.
  • VORÁČ, D., KOPECKÝ, K. Nová média ve výuce mediální výchovy.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2023. ISBN 978-80-244-6299-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr