Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Problematika médií - mediální výchova a pedagogika, mediální gramotnost ve škole 2. Vývoj a historie mediální výchovy a pedagogiky 3. Český systém mediální výchovy a pedagogiky, vývoj a současnost - otázky aplikace mediální výchovy a mediální pedagogiky do školní praxe oboru 4. Masová komunikace, účinky masových médií, publikum a kontrola mediálních institucí. Mediální obsahy, formy a žánry v médiích 5. Analýza mediálních sdělení, význam sémiotické pedagogiky a sémiotické analýzy mediálních sdělení pro vzdělávací praxi, otázky analýzy a využití primárních zdrojů informací a sekundární interpretace historické informace 6. Mediální strategie, manipulace a rétorika současné žurnalistiky, specifika tištěných médií - tisku, časopisů a billboardů 7. - 9. Vizuální gramotnost, vizuální a audiovizuální rétorika medií, manipulace ve fotografii, televizním zpravodajství a reklamě 10. Význam audiovizuální a filmové výchovy, filmové žánry a psychologie narativu, střihové skladby a záběrování ve filmu 11. Interaktivní média a počítačové hry, klasifikace, jejich vliv na školní mládež 12. Svět jako globální vesnice, role internetu, rizika sociálních sítí a mediované komunikace 13. Přístupy k realizaci mediální výchovy v oboru - mediální výchova jako integrované téma, mediální výchova jako samostatný předmět, role produktivních činností v mediální pedagogice
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné dovednosti |
---|
používat osobní počítač a pracovat se soubory dat. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
analyzovat a hodnotit obsahy mediálních sdělení; |
objasnit mediální rétoriku, komunikační strategie a manipulaci masových médií. |
Odborné dovednosti |
---|
navrhovat vzdělávací projekty podporujících mediální gramotnost; |
analyzovat a diskutovat výrazové možnosti a významy mediálních sdělení; |
posuzovat vhodnost a přiměřenost mediálních sdělení věku dítěte a školnímu využití. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Blinka, Lukáš. Online závislosti : jednání jako droga? : online hry, sex a sociální sítě : diagnostika závislosti na internetu : prevence a léčba. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-210-7975-5.
-
Hrdinová, Kateřina. Mediální komunikace, multimédia a jejich pozice v Čechách na přelomu století. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta humanitních studií, 2002.
-
CHANDLER, D. Semiotics for Beginners. 2011.
-
LABISCHOVÁ, D. Didaktika mediální výchovy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
-
Mašek, J. Audiovizuální gramotnost významné aspekty využití audiovize v edukaci In. Čuřín, M., Víška,V., Podoláková, I. Gramotnost ve škole.. Hradec Králové : PdF UHK, 2013.
-
Mašek, J. Mediální didaktika: významná subdisciplína české mediální pedagogiky? In MAŠEK, J.; SLOBODA, Z.; ZIKMUNDOVÁ, V. (Eds.) Mediální pedagogika v teorii a praxi.. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 2010.
-
Mašek, J. Role média v edukačním prostředí a vybrané otázky mediální pedagogiky. In Sborník z konference ČAPV Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, 5.-7. 9. 2006 (CD-ROM) Plzeň. 1. vyd., (abstrakt s. 55). Plzeň : ČAPV, FPE ZČU, 2006.
-
Mašek, J. Současné otázky a problémy mediální pedagogiky. In: Viera Kurincová, Peter Seidler, Juraj Komora (eds.) Strategický význam inovácií v edukačnej teórii a praxi.. Nitra: UKF v Nitre, 2011.
-
Mašek, Jan. Audiovizuální komunikace výukových médií. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-905-2.
-
Mašek, Jan. Mediální pedagogika, vzdělání a společnost. Technologické otázky vzdělávání ISBN 80-85853-28-0. 1997.
-
Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
-
Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
-
McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-338-3.
-
Mičienka, Marek; Jirák, Jan. Základy mediální výchovy. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
-
Niklesová, Eva. Teorie a východiska současné mediální výchovy. V Českých Budějovicích : Jihočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7040-995-4.
-
Noska, Martin. Kyberprostor - dimenze svobody či manipulace?. Teorie a dějiny vědy a techniky : sborník příspěvk. 2005.
-
Šmahel, David. Psychologie a internet : děti dospělými, dospělí dětmi. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1.
-
Šmíd, Milan. Úvod a texty ke studiu masových médií : Skripta pro posl. fak. sociálních věd. Praha - Karolinum, 1992.
-
Verner, P. Mediální výchova. Průřezové téma. Úvaly: ALBRA, 2007.
-
Volek, Jaromír; Binková, Pavlína. Média a realita 04 : sborník prací Katedry mediálních studií a žurnalistiky FSS MU Brno. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3308-8.
|