Předmět: Média pro vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Média pro vzdělávání
Kód předmětu KVK/MPRV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Problematika médií - mediální výchova a pedagogika, mediální gramotnost ve škole 2. Vývoj a historie mediální výchovy a pedagogiky 3. Český systém mediální výchovy a pedagogiky, vývoj a současnost - otázky aplikace mediální výchovy a mediální pedagogiky do školní praxe oboru 4. Masová komunikace, účinky masových médií, publikum a kontrola mediálních institucí. Mediální obsahy, formy a žánry v médiích 5. Analýza mediálních sdělení, význam sémiotické pedagogiky a sémiotické analýzy mediálních sdělení pro vzdělávací praxi, otázky analýzy a využití primárních zdrojů informací a sekundární interpretace historické informace 6. Mediální strategie, manipulace a rétorika současné žurnalistiky, specifika tištěných médií - tisku, časopisů a billboardů 7. - 9. Vizuální gramotnost, vizuální a audiovizuální rétorika medií, manipulace ve fotografii, televizním zpravodajství a reklamě 10. Význam audiovizuální a filmové výchovy, filmové žánry a psychologie narativu, střihové skladby a záběrování ve filmu 11. Interaktivní média a počítačové hry, klasifikace, jejich vliv na školní mládež 12. Svět jako globální vesnice, role internetu, rizika sociálních sítí a mediované komunikace 13. Přístupy k realizaci mediální výchovy v oboru - mediální výchova jako integrované téma, mediální výchova jako samostatný předmět, role produktivních činností v mediální pedagogice

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné dovednosti
používat osobní počítač a pracovat se soubory dat.
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
analyzovat a hodnotit obsahy mediálních sdělení;
objasnit mediální rétoriku, komunikační strategie a manipulaci masových médií.
Odborné dovednosti
navrhovat vzdělávací projekty podporujících mediální gramotnost;
analyzovat a diskutovat výrazové možnosti a významy mediálních sdělení;
posuzovat vhodnost a přiměřenost mediálních sdělení věku dítěte a školnímu využití.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Blinka, Lukáš. Online závislosti : jednání jako droga? : online hry, sex a sociální sítě : diagnostika závislosti na internetu : prevence a léčba. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-210-7975-5.
  • Hrdinová, Kateřina. Mediální komunikace, multimédia a jejich pozice v Čechách na přelomu století. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta humanitních studií, 2002.
  • CHANDLER, D. Semiotics for Beginners. 2011.
  • LABISCHOVÁ, D. Didaktika mediální výchovy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
  • Mašek, J. Audiovizuální gramotnost významné aspekty využití audiovize v edukaci In. Čuřín, M., Víška,V., Podoláková, I. Gramotnost ve škole.. Hradec Králové : PdF UHK, 2013.
  • Mašek, J. Mediální didaktika: významná subdisciplína české mediální pedagogiky? In MAŠEK, J.; SLOBODA, Z.; ZIKMUNDOVÁ, V. (Eds.) Mediální pedagogika v teorii a praxi.. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 2010.
  • Mašek, J. Role média v edukačním prostředí a vybrané otázky mediální pedagogiky. In Sborník z konference ČAPV Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, 5.-7. 9. 2006 (CD-ROM) Plzeň. 1. vyd., (abstrakt s. 55). Plzeň : ČAPV, FPE ZČU, 2006.
  • Mašek, J. Současné otázky a problémy mediální pedagogiky. In: Viera Kurincová, Peter Seidler, Juraj Komora (eds.) Strategický význam inovácií v edukačnej teórii a praxi.. Nitra: UKF v Nitre, 2011.
  • Mašek, Jan. Audiovizuální komunikace výukových médií. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-905-2.
  • Mašek, Jan. Mediální pedagogika, vzdělání a společnost. Technologické otázky vzdělávání ISBN 80-85853-28-0. 1997.
  • Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
  • Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
  • McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-338-3.
  • Mičienka, Marek; Jirák, Jan. Základy mediální výchovy. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
  • Niklesová, Eva. Teorie a východiska současné mediální výchovy. V Českých Budějovicích : Jihočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7040-995-4.
  • Noska, Martin. Kyberprostor - dimenze svobody či manipulace?. Teorie a dějiny vědy a techniky : sborník příspěvk. 2005.
  • Šmahel, David. Psychologie a internet : děti dospělými, dospělí dětmi. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1.
  • Šmíd, Milan. Úvod a texty ke studiu masových médií : Skripta pro posl. fak. sociálních věd. Praha - Karolinum, 1992.
  • Verner, P. Mediální výchova. Průřezové téma. Úvaly: ALBRA, 2007.
  • Volek, Jaromír; Binková, Pavlína. Média a realita 04 : sborník prací Katedry mediálních studií a žurnalistiky FSS MU Brno. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3308-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr