Vyučující
|
-
Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
-
Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky mediální pedagogiky ve škole se zaměřením na kriticko-receptivní a umělecko-tvůrčí činnosti ve školní edukaci 2. Český systém mediální pedagogiky a výchovy, vývoj a současnost. 3. Účinky masových médií, publikum a kontrola mediálních institucí. 4. Mediální obsahy, formy a žánry v médiích, konvergence médií. 5. Význam sociální sémiotiky a sémiotické analýzy mediálních a masmediálních sdělení pro vzdělávací praxi. 6. Vizuální a audiovizuální gramotnost a multimodální koncept analýzy multimediálních komunikátů v mediální pedagogice. 8. Vizuální a audiovizuální rétorika tištěných médií, reklamy a televizního zpravodajství. 9. Vizuální manipulace ve fotografii - fotomontáž a fotožurnalistika. 10. Reflexe mainstreamových filmů, animovaných a hudebních videoklipů v kontextu mediální a audiovizuální výchovy, specifika tvůrčích procesů. 11. Vliv vizuálních a audiovizuálních médií, včetně počítačových her na současnou mládež. 13. Rizika na internetu a sociálních sítí, význam umělé inteligence v prostoru počítačových sítí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické odborné znalosti. |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat ve skupině, operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy; |
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vysvětlit význam a možnosti mediální výchovy a pedagogiky; |
objasnit vybrané metody mediální analýzy a jejich užití ve škole; |
popsat provázanost mediální pedagogiky a multimediální tvorby. |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat základní principy sémiotické a multimodální analýzy; |
objasnit koncepty a interpretovat vizuální a audiovizuální mediální komunikáty; |
navrhnout, připravit a strukturovat receptivní a produktivní činnosti na základě didaktických kategorií. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
AMBROŽOVÁ, P; JUNOVÁ, I. A STAŠOVÁ, L. Nové výzvy rodičovství - mediální výchova v digitální době. Brno: Paido, 2021. ISBN 978-80-7315-273-4.
-
FILIPOVÁ, P. Výtvarná výchova a digitální svět.. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2021. ISBN 978-80-908056-1-3.
-
LABISCHOVÁ, D. Didaktika mediální výchovy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
-
Mašek, J. Mediální didaktika: významná subdisciplína české mediální pedagogiky? In MAŠEK, J.; SLOBODA, Z.; ZIKMUNDOVÁ, V. (Eds.) Mediální pedagogika v teorii a praxi.. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 2010.
-
MAŠEK, J. The impact The Impact of Mediated Communication on Adolescent?s Identity and Citizenship. London, 2005. ISBN 1-85856-333-X.
-
Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
-
STANKOVÁ, M. Semiotika médií. Učebné texty. Univerzita Komenského v Bratislave, 2020. ISBN 978-80-8127-286-8.
-
Šobáňová, Petra. Useful symbiosis: science, technology, art & art education. First edition. 2016. ISBN 978-80-244-4853-4.
-
VORÁČ, D.; KOPECKÝ, K. Nová média ve výuce mediální výchovy. Olomouc, 2023. ISBN 978-80-244-6299-8.
|