|
Vyučující
|
-
Fínek Jiří, prof. akad. mal.
-
Bačák Karel, MgA. et MgA. Ph.D.
-
Šiman Michal, MgA. Mgr.
-
Formanová Gabriela
|
|
Obsah předmětu
|
Seznámení se základními pojmy a principy v technice a historii moderní malby. Současná malba a její pozice v současném umění. Praktická cvičení malířských technik. Technologické základy. Vlastní malířský cyklus. 1. Základní techniky malby (tempera/olej/akryl) 2. Základní techniky malby (tempera/olej/akryl) 3. Základní techniky malby (tempera/olej/akryl) 4. Základní techniky malby (tempera/olej/akryl) 5. Abstrakce 6. Informel/Konkretismus 7. Pastyš/apropriace 8. Práce na autorském cyklu 9. Práce na autorském cyklu 10. Práce na autorském cyklu 11. Práce na autorském cyklu 12. Práce na autorském cyklu 13. Prezentace formou výstavy
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat principy perspektivního zobrazování; |
| popsat a objasnit základní výrazové prostředky malby; |
| popsat charakter studijní malby vědeckého charakteru; |
| zdůvodnit význam malby v jednotlivých uměleckých disciplínách. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| využít vzdušnou perspektivu v krajinomalbě; |
| citlivě využívat výrazové prostředky malby; |
| využívat techniku malby olejovými, akvarelovými a akrylovými barvami; |
| malířsky vyjádřit objem, prostor, světlo, stín; |
| vytvořit přípravnou malbu pro jiné techniky. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat zákonitosti a výrazové možnosti malby; |
| objasnit odbornou terminologii v oblasti malby; |
| popsat a objasnit kontext malby v umělecké tvorbě k ostatním výtvarným disciplínám. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| správně vyjádřit tvar, objem a prostor v zátiší, v architektuře a krajině; |
| využívat jednotlivé kompoziční plány; |
| zachytit pohyb; |
| experimentovat s možnostmi kresby základními suchými technikami. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Diskuse, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Seminární práce, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bourriaud, Nicolas. "Vztahová estetika", Umělec, č. 4, s. 86-91. 2002.
-
časopisy:. Frieze, Artforum, Flash Art (CZ/SK), Mousse.
-
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Chalupecký, Jindřich. Nové umění v Čechách. Jinočany : H&H, 1994. ISBN 80-85787-81-4.
-
Losos, Ludvík. Techniky maĺby. Bratislava : Pallas, 1992. ISBN 80-7095-014-5.
-
Ullrich, Wolfgang. "Nevinná ruka", Labyrint revue, č. 27/28, s. 191-193.. 2010.
|