Předmět: Metodický seminář pro výtvarné vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Metodický seminář pro výtvarné vzdělávání
Kód předmětu KVK/MSZUS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata výuky: 1. Zprostředkující a vstřícné pojetí výuky (stručný nástin historie a obou východisek, strukturace metodických postupů tvorby učebních úloh) 2. Estetické a umělecké stránky učiva (estetická a umělecká hodnota - výklad a demonstrace v umělecké praxi, základní estetická kritéria hodnocení, indikátory tvořivosti a expresivity) 3. Dimenze výrazové hry (výrazová hra - vymezení a struktura, dimenze výrazové hry a tvůrčí činnosti ve výtvarné výchově ) 4. Konceptualizace námětu a vzdělávací motiv ve vazbě na Rámcový vzdělávací program pro ZUV (oblast Výtvarná tvorba, oblast Recepce a reflexe výtvarného umění, konceptualizace námětu, reflektivní dialog a vzdělávací motiv) 5. Projektování výuky ve VV (výtvarná etuda, experiment, tematická řada a projekt na ZUŠ)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Samostudium studentů
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní pojmy z oblasti umění a vizuální kultury.
Odborné dovednosti
uplatnit analytický přístup k četbě textu;
diskutovat o edukačním potenciálu výtvarných úloh.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit terminologii kurikulárních dokumentů (RVP);
objasnit vzdělávací přínos předmětu výtvarná výchova ve všeobecném vzdělávání;
vysvětlit rozdíly mezi různými pojetími výtvarné výchovy u nás i v zahraničí;
posoudit přínos uplatňování metod projektového vyučování ve výtvarné výchově.
Odborné dovednosti
navrhnout didakticky promyšlenou výtvarnou úlohu;
konkretizovat očekávané výstupy rámcových vzdělávacích plánů;
didakticky transformovat obsah umění a vizuální kultury do konkrétních výtvarných úloh i výtvarných řad a projektů.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Samostudium,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Skupinová konzultace,
Projektová výuka,
Obecné způsobilosti
Skupinová konzultace,
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Doporučená literatura
  • HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1994.
  • HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1995.
  • HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy 1. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2005.
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC. Učitelovo pojetí výuky. Brno : Masarykova univerzita, 1996.
  • ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově, Praha Sarah, 1997.
  • ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově, Praha, Sarah, 1999.
  • Roeselová, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
  • Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999, ISBN 80-7178-262-9.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Zhoř, Igor. Výtvarná výchova v projektech : Pracovní sešit pro gymnázia. Nakladatelství TOBIÁŠ, 1996.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní