Vyučující
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata výuky: 1. Zprostředkující a vstřícné pojetí výuky (stručný nástin historie a obou východisek, strukturace metodických postupů tvorby učebních úloh) 2. Estetické a umělecké stránky učiva (estetická a umělecká hodnota - výklad a demonstrace v umělecké praxi, základní estetická kritéria hodnocení, indikátory tvořivosti a expresivity) 3. Dimenze výrazové hry (výrazová hra - vymezení a struktura, dimenze výrazové hry a tvůrčí činnosti ve výtvarné výchově ) 4. Konceptualizace námětu a vzdělávací motiv ve vazbě na Rámcový vzdělávací program pro ZUV (oblast Výtvarná tvorba, oblast Recepce a reflexe výtvarného umění, konceptualizace námětu, reflektivní dialog a vzdělávací motiv) 5. Projektování výuky ve VV (výtvarná etuda, experiment, tematická řada a projekt na ZUŠ)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s analýzou videozáznamu, Diskuse, Samostudium studentů
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní pojmy z oblasti umění a vizuální kultury. |
Odborné dovednosti |
---|
uplatnit analytický přístup k četbě textu; |
diskutovat o edukačním potenciálu výtvarných úloh. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit terminologii kurikulárních dokumentů (RVP); |
objasnit vzdělávací přínos předmětu výtvarná výchova ve všeobecném vzdělávání; |
vysvětlit rozdíly mezi různými pojetími výtvarné výchovy u nás i v zahraničí; |
posoudit přínos uplatňování metod projektového vyučování ve výtvarné výchově. |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout didakticky promyšlenou výtvarnou úlohu; |
konkretizovat očekávané výstupy rámcových vzdělávacích plánů; |
didakticky transformovat obsah umění a vizuální kultury do konkrétních výtvarných úloh i výtvarných řad a projektů. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová konzultace, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová konzultace, |
Projektová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Doporučená literatura
|
-
HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1994.
-
HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1995.
-
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy 1. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2005.
-
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC. Učitelovo pojetí výuky. Brno : Masarykova univerzita, 1996.
-
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově, Praha Sarah, 1997.
-
ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově, Praha, Sarah, 1999.
-
Roeselová, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
-
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999, ISBN 80-7178-262-9.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Zhoř, Igor. Výtvarná výchova v projektech : Pracovní sešit pro gymnázia. Nakladatelství TOBIÁŠ, 1996.
|