Course: Methodology Seminar for Art Education

« Back
Course title Methodology Seminar for Art Education
Course code KVK/MSZUS
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
Course content
1.Expression dimension 2.Communication dimension 3.Form dimension 4.Conceptualisation of the subject matter 5.Teaching planning 6.Educational Contents of Visual Culture Art Education

Learning activities and teaching methods
Lecture with a video analysis, Discussion, Students' self-study
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
  • Contact hours - 39 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
to explain the basic terminology from the field of art and visual culture.
Skills
to read texts in an analytical manner;
to discuss the educational potential of creative art tasks.
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
to explain the terminology used in official curricular documents (RVP);
to explain the benefits of art education in the system of general education;
vysvětlit rozdíly mezi různými pojetími výtvarné výchovy u nás i v zahraničí;
to assess the contribution of using project methods in art education.
Skills
to design an art task in didactically elaborated manner;
to concretize the expected outputs of framework educational programmes;
to didactically transform the content of art and visual culture into art tasks as well as art series and projects.
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture with a video analysis
Self-study of literature
Discussion
Skills
Group discussion
Project-based instruction
Competences
Group discussion
Project-based instruction
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Portfolio
Skills
Portfolio
Continuous assessment
Competences
Portfolio
Continuous assessment
Peer evaluation of students
Recommended literature
  • HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1994.
  • HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1995.
  • HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy 1. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2005.
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC. Učitelovo pojetí výuky. Brno : Masarykova univerzita, 1996.
  • ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově, Praha Sarah, 1997.
  • ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově, Praha, Sarah, 1999.
  • Roeselová, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
  • Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999, ISBN 80-7178-262-9.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Zhoř, Igor. Výtvarná výchova v projektech : Pracovní sešit pro gymnázia. Nakladatelství TOBIÁŠ, 1996.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Fine Arts (14) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer