Lecturer(s)
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1.Expression dimension 2.Communication dimension 3.Form dimension 4.Conceptualisation of the subject matter 5.Teaching planning 6.Educational Contents of Visual Culture Art Education
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture with a video analysis, Discussion, Students' self-study
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to explain the basic terminology from the field of art and visual culture. |
Skills |
---|
to read texts in an analytical manner; |
to discuss the educational potential of creative art tasks. |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
to explain the terminology used in official curricular documents (RVP); |
to explain the benefits of art education in the system of general education; |
vysvětlit rozdíly mezi různými pojetími výtvarné výchovy u nás i v zahraničí; |
to assess the contribution of using project methods in art education. |
Skills |
---|
to design an art task in didactically elaborated manner; |
to concretize the expected outputs of framework educational programmes; |
to didactically transform the content of art and visual culture into art tasks as well as art series and projects. |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture with a video analysis |
Self-study of literature |
Discussion |
Skills |
---|
Group discussion |
Project-based instruction |
Competences |
---|
Group discussion |
Project-based instruction |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Portfolio |
Skills |
---|
Portfolio |
Continuous assessment |
Competences |
---|
Portfolio |
Continuous assessment |
Peer evaluation of students |
Recommended literature
|
-
HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1994.
-
HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1995.
-
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy 1. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2005.
-
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC. Učitelovo pojetí výuky. Brno : Masarykova univerzita, 1996.
-
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově, Praha Sarah, 1997.
-
ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově, Praha, Sarah, 1999.
-
Roeselová, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
-
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999, ISBN 80-7178-262-9.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Zhoř, Igor. Výtvarná výchova v projektech : Pracovní sešit pro gymnázia. Nakladatelství TOBIÁŠ, 1996.
|